1 jaar geleden

Marketingstrategieën voor toekomstbestendige groei: persoonlijk en authentiek

1 jaar geleden
Het is september, traditioneel één van de piekperiodes voor de fitnessindustrie. Mensen komen terug van zomervakantie, studenten melden zich voor het nieuwe collegejaar in een nieuwe stad en net afgestudeerden zien hun inkomen groeien met hun eerste baan: kortom, een perfect moment om nieuwe klanten te werven en aan je merk te binden als fitnessondernemer.
 
Alleen gaat dit nooit vanzelf – voor ondernemers is een solide langetermijnstrategie met de inzet van marketing nodig om het maximale uit deze piekmomenten te halen en klanten verbonden te houden. Heb je dan helemaal de boot gemist als je nu niet al een marketingcampagne hebt lopen? Welnee, je kunt nog steeds starten met advertenties op Google, social media of e-mails uitsturen. Maar let wel: snel gewonnen is snel geronnen, en dat geldt ook voor marketingresultaten.
 
Een goede marketingstrategie maakt gebruik van kortetermijns- en langetermijnoplossingen die samen niet alleen nieuwe klanten binnenhalen, maar je bestaande klanten ook betrokken houden. En juist daarmee bouw je een loyaal en duurzaam klantenbestand op. Gelukkig is dat lang niet zo ingewikkeld als het misschien klinkt! Met de juiste software en wat handige tips bouw je eenvoudig je eigen marketingstrategie.
 
Duurzame relaties

Je hoort het vaker als fitnessondernemer: geen enkele sector heeft zo een hoog ledenverloop als fitness. En het kost maar liefst vijf keer zoveel om een nieuwe klant aan te trekken dan een oude te behouden. Omdat het zo vaak wordt herhaald is het helaas niet minder waar: fitness is als sector redelijk uniek in hoe klanten omgaan met abonnementen. Je kunt je bijna niet voorstellen dat iemand een jaarabonnement afsluit bij een streamingsdienst en dan maar drie films kijkt in de eerste maand en verder doorbetaalt zonder er gebruik van te maken. Maar voor jou als fitnessondernemer klinkt dit echter wel bekend. Uiteraard is naar de sportschool gaan wat anders dan vanaf de bank een film aanzetten – maar dat betekent niet dat we kunnen leren van de marketingstrategieën van streamingsdiensten.
 
Met stijgende inflatie en corona nog steeds op de loer dit najaar is het nu belangrijker dan ooit om een stabiel en loyaal klantenbestand op te bouwen voor je club. Steeds meer mensen kiezen er (noodgedwongen) voor om niet-essentiële diensten de deur uit te doen – bezorgdiensten zoals Thuisbezorgd en Deliveroo zagen hun omzet in Nederland dit jaar al sterk dalen, Deliveroo zelfs zoveel dat ze helemaal uit de Nederlandse markt vertrekken.
 
En hier is het voor fitnessbedrijven dus van essentieel belang om een goede marketingstrategie te hebben: klanten moeten in essentie aan de waarde dat een fitnessabonnement voor ze heeft worden blijven herinnerd. Het duurt nu eenmaal een tijdje voordat je klanten een verandering in die spiegel zien, dus met de juiste marketingmiddelen houd je ze gemotiveerd.
 
Persoonlijk duurt het langst
Massacommunicatie is vaak een voor de hand liggende manier om veel mensen te bereiken, maar past inmiddels niet meer bij de moderne fitnessconsumenten: een persoonlijke en authentieke benadering is onmisbaar in een marketingstrategie. Een community is een geweldige oplossing om niet alleen je bestaande klanten betrokken te houden, maar ook om waardevolle feedback te krijgen.
 
Door via een communityplatform in gesprek met je klanten te blijven over waarom ze bij jou sporten en waar ze verbeterpunten zien, voelen ze zich gehoord en krijg je inzicht in de goede en slechte punten. Tevreden klanten zijn tenslotte het beste visitekaartje dat jij je als ondernemer kan wensen: 92% van de consumenten vertrouwd mond-op-mond reclame uit hun omgeving. Combineer dat dus met bijvoorbeeld een mooie aanbieding voor introducees – zo helpen jouw klanten je club op een duurzame manier groeien. Daarnaast geeft het je ook inzicht in jouw ideale klant, deze informatie kun je verwerken in advertenties.
 
Het moet wel leuk blijven
Want hoe houd je je nieuwe en oudgediende klanten gemotiveerd? Een community kan daar zeker bij helpen, maar als ondernemer wil je je klanten niet alleen online, maar ook fysiek actief houden. Challenges zijn een geweldige manier om oude en nieuwe klanten te activeren en betrokken te houden. Zo kun je een Newbie Challenge organiseren waarbij nieuwe klanten verschillende work-outs en apparaten gebruiken en zo je club beter leren kennen. Zo maak je het ook makkelijker voor nieuwe klanten om in een ritme te komen en elkaar te leren kennen. En samen sporten is toch leuker dan alleen.

Voor klanten die naar een nieuwe uitdaging en afwisseling in hun work-outs zoeken, kun je een wedstrijdelement aan je challenges toevoegen. Wie zet de meeste stappen? Wie verbrandt de meeste calorieën? Met behulp van je eigen fitnessapp en wearables kunnen je klanten dit in een handomdraai bijhouden. Presenteer voor elke challenge een scorebord op je community of in je club en geef leuke prijsjes weg. Fitness hoeft niet altijd afzien te zijn – het mag ook best leuk zijn!
 
Bovendien is dit allemaal ontzettend dankbare content voor op je social media: zet je prijswinnaars in het zonnetje, en deel shout-outs van de deelnemers. Potentiële klanten krijgen zo een veel beter beeld van jouw club en de klantervaring. Deze social proof is één van de sterkste soorten content die je kunt inzetten omdat het authentiek is: mensen vertrouwen de ervaringen van andere mensen boven reclame.
 
Persoonlijk & authentiek
Marketingresultaten: zo gewonnen, zo geronnen. Je kan geld in een snelle campagne steken en zo de toestroom van nieuwe klanten opschroeven met bijvoorbeeld kortingsacties – daar zullen zeker nieuwe klanten op af komen, maar die zullen ook weer snel afhaken als zij zich niet verbonden voelen met jouw merk en aanbod.
 
Met een duurzame marketingstrategieën bouw je een toekomstbestendiger bedrijf met loyale klanten. Het belangrijkste hierbij is dat je je klant centraal zet: fitness is een dienstverlenende sector, wat betekent dat de klantervaring van essentieel belang is voor succes. Een community platform is één van de dankbaarste strategieën om klanten aan je te binden. In een wereld vol prachtige instagramplaatjes en gelikte marketingcampagnes zal persoonlijk en authentieke communicatie altijd het krachtigste en duurzaamste effect hebben. Mijn belangrijkste tip is: doe onderzoek naar jouw klanten, pas je boodschap hierop aan en laat je klanten hun verhaal doen.
 
Maartje Pleiter
Global Marketing Brand & Content Director
Virtuagym
Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf