23 january 2017

De vijf belangrijkste fitness en health trends van 2017

FitMasterFreddy
Redacteur
23 january 2017

2017 it is! Traditiegetrouw trappen we het nieuwe jaar af met een kijkje in de toekomst. Wat kunnen we dit jaar verwachten op het gebied van fitness, health en gezondheid? Welke trends en ontwikkelingen moet je als fitness ondernemer in de gaten houden om bij de tijd te blijven? Hieronder een samenvatting met de vijf meest interessante ontwikkelingen volgens ons marketing team.

1. Resultaten om je pols
Je klanten dragen steeds vaker hun fitness resultaten om hun pols. Wearables hebben zich bewezen in 2016. Op dit moment gebruikt één op de drie Nederlanders een gezondheidstracker. De wearables van Fitbit, Garmin en Misfit komen uit verschillende consumentenonderzoeken naar boven als best beoordeeld. Voor jou als ondernemer is dit een kans, want als je klanten hun resultaten bij zich dragen, kan het voor jou een stuk makkelijker zijn de voortgang en doelen van je klanten in kaart te brengen.

2. Grootse plannen maar weinig tijd
Je klanten zijn bezige bijtjes. Ze zijn druk, druk, druk en tijd is hun kostbaarste bezit. Toch willen ze afvallen, fit blijven, sterker worden, marathons lopen en bergen beklimmen. Voor jou wordt het de taak om te bedenken hoe je mensen in zo min mogelijk tijd, een zo goed mogelijk resultaat kunt laten bereiken. HIIT blijft populair en ook bodyweight exercises (ideaal om thuis zelfstandig te doen) blijven hoog in de rijtjes met trends voor 2017 staan.

3. Trainen vanuit je woonkamer
Een logisch gevolg van veel willen maar weinig tijd hebben, is de opkomst van fitness streaming diensten. Je kunt thuis voor je tv, laptop of tablet, lessen volgen, en je krijgt tijdens de lessen tips en tricks van jouw ‘personal’ trainer. Concepten als Fitchannel (bekend van de Mark Tuitert reclame) zullen steeds meer voorbij komen in het nieuwe jaar. Een bedreiging voor jouw business? Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Natuurlijk zal het je klanten kosten wanneer zij hun sportmomenten verplaatsen naar hun huiskamer, maar persoonlijke begeleiding is voor veel klanten doorslaggevend. Hier ligt eens belangrijke kans voor trainers en sportschoolhouders.

Lees ook: Hoe kiezen jouw klanten een sportclub?

4. Let’s get virtual
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een razend tempo op. Virtual reality stond twee jaar geleden nog in de kinderschoenen, maar inmiddels is deze techniek al ver doorontwikkeld met als gevolg dat de brillen die hiervoor nodig zijn steeds goedkoper worden en dus steeds meer mensen een virtual reality bril in hun bezit hebben. Zo zal virtual reality een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het creëren van ‘beleving’ tijdens het sporten. Virtual reality prikkelt de fantasie en maakt het mogelijk om in totaal andere (virtuele) werelden te trainen.

5. Social media moeheid
Er zijn inmiddels duizenden blogs en social media accounts over fitness, voeding en een healthy lifestyle. Er verschijnen steeds meer onderzoeken naar het effect dat al deze beelden hebben op de Nederlandse consument. De uitkomsten zijn niet altijd even positief. Steeds meer twintigers en dertigers leiden aan FOMO (fear of missing out). Ze voelen een enorme angst om iets te missen en ervaren druk om te presteren, overal bij te zijn, in topvorm te zijn, goed te eten, dagelijks te sporten en zich elke dag topfit te voelen. Dit is natuurlijk niet realistisch en steeds meer mensen zijn daarom een beetje klaar met alle goedbedoelde fitness- en voedingsadviezen, en worden steeds minder gevoelig voor dit soort berichten en afbeeldingen. Het wordt dit jaar dus een uitdaging om na te denken hoe je originele content kunt bieden, waardoor mensen je toch willen blijven volgen.

Resumé: technologische ontwikkelingen zijn niet in te halen. Het is aan jou als ondernemer om te zorgen dat je op de hoogte blijft, en op tijd inspeelt op alle nieuwe ontwikkelingen. Onthoud dat je klanten steeds meer mogelijkheden krijgen om zelfstandig aan de slag te gaan dankzij alle technische stufjes en snelle thuisconcepten. Je klanten worden kritischer en denken steeds beter na over hoe ze hun kostbare tijd willen besteden. Aan jou de taak om te zorgen dat je meerwaarde biedt in de vorm van persoonlijke begeleiding, unieke trainingen of samenwerkingen, waardoor je klant ervoor kiest bij je te blijven of zich bij jouw club/bedrijf aan te sluiten. Laat op een originele manier zien dat je meer bent dan alleen een mooie trainingsfaciliteit. Op naar een succesvol en sportief 2017!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

FitMasterFreddy