Artikel

16-10-2017 08:48

Hoe twee jonge ondernemers de wereld proberen te veroveren en te veranderen



Maarten en Vincent van Fitmanager: "Onze ambitie is om de wereld te veroveren met Fitmanager, maar vooral om te veranderen!"

"We hebben een klant die na aanschaf van Fitmanager ineens weer tijd had voor zijn jaarlijkse motor toertocht met zijn vriendenclub. Gewoon weer eens echt op vakantie gaan zonder zorgen? Ja, zo kan het werken. In 2015 hebben we Fitmanager ontwikkeld en het softwarepakket is vanaf oktober dit jaar in meerdere landen beschikbaar!" aldus de twee gedreven ondernemers Maarten Borgers en Vincent van den Tol.

"Waarom software?" vraag ik me af, als ik voor het eerst kennismaak met Fitmanager. Het is onze ambitie om een gezonde lifestyle voor iedereen beschikbaar te maken door middel van techniek. De focus van de eigenaar van een club, gym of studio moet gericht zijn op zijn klanten en niet op zijn dagelijkse, administratieve beslommeringen. Het is een pain-in-the-ass bij menige ondernemer, maar broodnodig om als onderneming overeind te blijven.

Vincent van den Tol: "Fitmanager zijn we begonnen te ontwikkelen in oktober 2015. Het is het resultaat van een eerder software platform dat we hadden gebouwd.

En zoals zovelen, ben ik als zelfstandig ondernemer begonnen omdat ik het zat was om voor een baas te werken. Bovendien is sport mijn grote passie. Mijn gedachte was om een soort Marktplaats te ontwikkelen voor sportclubs. Veel kleine ondernemingen kon je slecht vinden op internet, buiten in het park zeg je veel groepjes ontstaan en er was geen enkele website waar je alles kon vinden of direct een workout kon boeken. Ik ontwikkelde daarom een website à la 'booking.com' voor consumenten die ergens wilden gaan trainen.

Begin 2015 zat ik met Maarten om tafel. Hij besloot later dat jaar ook te stoppen met zijn baan om zich full-time in ons bedrijf te storten. Maarten heeft ook een grote passie voor sport en heeft een achtergrond in marketing en sales. We hebben toen samen goed gekeken naar het eerder ontwikkelde platform door onszelf vele vragen te stellen over de onderwerpen die bezighouden. Zoals; Hoe zorg ik dat ik meer klanten krijg? Hoe zorg ik dat alle boekingen netjes verwerkt zijn in de administratie? Hoe zorg ik dat ik op de hoogte ben van hoe mijn business draait? Hoe kan ik al mijn zaken regelen met een mobiele app? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klanten online kunnen betalen? En ga zo maar door? Het boekingsplatform was al gemaakt, waarmee het dus al heel makkelijk was voor consumenten om trainingen te boeken via een app of via de website."

Focus op je klant en niet op administratie

"Begin 2016 hebben we het merk Fitmanager gelanceerd, het totale ontwikkelingstraject was twee en een half jaar. Het boekingsplatform heette 'Out2Move' en dat hebben we doorontwikkeld naar Fitmanager.

Onze vraag daarbij: wat heb jij als fitnessondernemer nou echt nodig om jouw business te kunnen runnen zonder dat het je meer tijd gaat kosten? Daarvoor waren de al bestaande klanten een goed referentiekader en vraagbaak. Tegelijkertijd zagen we dat in de markt heel veel behoefte is naar software voor de kleine ondernemingen met een ledenaantal van 50 tot 1.000 leden. Onze klanten hebben een fitness- of yoga studio of zijn actief in cross fit, bootcamp, pilates, maar ook in dance en vechtsport. Door onze ervaring met Out2Move hebben we met de ontwikkeling van Fitmanager geredeneerd vanuit de consument. Doordat zij zelf als kunnen regelen van planning tot betaling bespaart het je enorm veel tijd en straalt dat professionaliteit uit.

Ook hebben wij bijvoorbeeld een payment provider volledig geïntegreerd in ons systeem, daarmee zijn we uniek! De ondernemer kan daarmee betalingen starten, incasso's regelen en alles volgen op bedrijfs- en persoonsniveau. Alles wordt automatisch verwerkt, de ondernemer is altijd up to date geïnformeerd en hij kan daardoor volledig de focus leggen op de klant en niet op de tijdrovende administratieve zaken?" aldus een vlot en rustig formulerende Vincent van den Tol.

Alles 'On Demand en in de cloud'

Maarten Borgers vervolgt: "Veel ondernemers willen graag nieuwe klanten werven. Dat is vaak lastig omdat dit niet is geautomatiseerd. Met Fitmanager kunnen prospects direct online een proefles aanvragen via de handige website integratie. De klant krijgt automatisch een bevestiging en zelfs een follow-up na de les. Je kan alle communicatie personaliseren, je bent als ondernemer daardoor heel attent en individueel gericht. En? anno 2017 wil de klant alles on demand, denk maar eens aan Netflix. De traditionele partijen laten het liggen in hun communicatie met de klant. Dat doet de automatisering van Fitmanager echt beter. Het enige dat jij als ondernemer hoeft te doen is training geven, met je klanten en leden bezig zijn en je te richten op het bouwen van jouw business. De software en app zijn simpel in gebruik en je hebt geen technische kennis nodig om ermee overweg te kunnen. En omdat jouw klanten en leden alles zelf kunnen regelen via de app hoeven ze niet te bellen, te WhatsAppen of te mailen. Ook is er een complete integratie van de betalingen, waardoor je niet meer apart jouw bankrekening hoeft te checken. Wat er voorts nog in zit? Een speciale app voor klanten en beheerders, online lesrooster, een agenda voor afspraken, een reserveringssysteem, een compleet financieel dashboard waarmee je eenvoudige rapportages maakt, een apart ledenbeheerbestand met abonnementen en strippenkaarten en een webshop waarin je producten kan verkopen. Het systeem automatiseert verder al je communicatie, zoals email, notificaties, pushberichten en nieuwsbrieven. En omdat het volledig in de Cloud draait is het overal en vanaf elk device beschikbaar.

Met Fitmanager de grens over!

Omdat ze zelf ondernemers zijn, is het voor het tweetal eenvoudig om te bedenken waar een ondernemer in de fitness en health branche behoefte aan heeft. "Er is door Fitmanager veel meer controle op alle cruciale processen. Trainers hebben vaak geen tijd voor een follow up na een proefles. Fitmanager volgt ze automatisch op en dat scheelt enorm.

Hoe krijg je nieuwe klanten? Er zit een e-mailsysteem in en een verjaardagplanning. Zelfs de facturen worden automatisch gemaakt en verstuurd. de gehele bedrijfsvoering wordt van A ? Z beheerd. Daarom hebben we ook een designer in dienst, die kijkt of het systeem intuïtief is, er modern en aantrekkelijk uitziet en gebruiksvriendelijk is. We horen zo vaak dat ons systeem een verademing is ten opzichte van andere, aangeboden systemen. Zelfs mensen die geen verstand hebben van IT vinden het prettig werken. Daarom groeien we enorm hard", aldus Maarten Borgers. Hij vervolgt: "Onze kans ligt in de o.a. in de 'Boutique Fitness' markt waarin persoonlijke begeleiding belangrijk is. Het middensegment wordt steeds kleiner, het zijn of grote partijen, of hele kleine partijen met heel veel persoonlijke aandacht. Daarom zijn we bijvoorbeeld aanwezig op de FW Top in Houten. Binnen het eerste jaar groeiden we al met 200 clubs als klant, bovenop een bestaande klantengroep. Inmiddels zijn we die mijlpaal allang voorbij en gaan we met Fitmanager de landsgrenzen over. Eerst naar België en Denemarken. De rest van Europa volgt begin 2018."

Betrokkenheid

Vincent van den Tol: "Weet wat je klant echt nodig heeft, is ons motto. Als je puur vanuit de software gaat bouwen, dan weet je niet wat zich op de vloer afspeelt. Daarom zijn we bij veel klanten langsgegaan en hebben daar interviews gehouden. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat aftersales en retentie nog steeds bij veel ondernemingen een ondergeschoven kindje is. Dat heeft te maken met tijd en slechte controle. Wij hebben daarom een systeem gemaakt waarmee dat automatisch gaat zodat je er geen omkijken meer naar hebt. We hanteren hetzelfde taalgebruik als op de vloer in al onze communicatie; betrokkenheid en verwantschap is daarmee gegarandeerd. Het tijdelijk pauzeren van abonnementen, bijvoorbeeld in geval van vakantie, kan ook worden verzorgd. Dat is normaliter een enorme klus maar met Fitmanager pauzeer je 1000 abonnementen binnen 30 seconden. We hebben zelfs rapportages voor de btw-aangifte gemaakt, aan alles is dus gedacht..."

Wie zijn de initiatiefnemers achter Fitmanager?

Vincent van den Tol woont in Haarlem en heeft informatica gestudeerd. Na zijn studie werd hij direct 'internationaal consultant' bij Accenture en ING. Daarna is hij zijn eigen webbureau begonnen en kreeg uitdagende projecten. Hij wilde iets maken wat nog niet bestaat! In zijn jeugd heeft hij veel teamsporten zoals basketbal beoefend, maar ook tennis, judo en is later gaan hardlopen en fietsen, want dat was in te plannen. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen en houdt ook nog van bergtochten maken.

Maarten Borgers is een gedreven gesprekspartner. Niet zo vreemd, hij is afkomstig uit de media- en marketingwereld. Hij bekleedde daarin verschillende commerciële functies. Hij heeft altijd aan triatlon gedaan, deed in 2013 zijn eerste IronMan in Zurich en is ooit van Amsterdam naar China gefietst. Maarten woont in Alkmaar, is getrouwd en heeft twee kinderen.


www.fitmanager.nl




Informatie over de auteur

Maarten Borgers | Founder | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Fitmanager | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Damrak 381
1012ZN
Amsterdam
Nederland