Artikel

22-07-2017 09:24

ClubJoy Virtual: Inmiddels al ruim 400 clubs in de Benelux. Wij leggen uit waarom!

Meer en meer technische innovaties krijgen grip op de fitnessbranche. Wearables, cloudoplossingen om leden 24/7 te kunnen volgen en coachen en de snelle groei in het gebruik van fitness apps. Stuk voor stuk ontwikkelingen die ertoe doen en waar zowel aanbieders als klandizie niet meer zonder kunnen. In dit rijtje hoort ook de opkomst van virtual fitness: dé tool die eraan bijdraagt dat leden bij elk bezoek aan hun club, altijd hun eigen favoriete workout kunnen volgen.

Virtual fitness draagt in grote mate bij aan de populariteit van groepslessen, ook aan de lessen die traditioneel gegeven worden door een instructeur. In dit artikel daarom een uiteenzetting van de ervaringen die wij de afgelopen twee en een half jaar hebben opgedaan met de opkomst van virtual fitness.

Redenen om te starten met het aanbieden van virtuele groepslessen

Een veel voorkomende reden voor clubs om te starten met virtual fitness is dat er 'een conceptuele back-up' ontstaat voor de live lessen, op het moment dat een instructeur op het laatste moment afzegt en er geen andere "live" instructeur beschikbaar is. Een andere reden is dat virtual fitness de club de mogelijkheid biedt om de groepsleszaal elk uur van de dag te kunnen benutten. U kunt namelijk op elk uur van de dag - buiten de lessen die reeds gegeven worden door een instructeur - ook virtuele lessen aanbieden. De meeste clubs die op dit moment starten met virtuele groepslessen, doen dit echter juist om rendement te maken op hun investering. Mits goed geïmplementeerd, blijkt dat een aanzienlijk deel van de leden gebruik maakt van de service. Favoriete lessen kunnen immers op elk moment van de dag worden gevolgd en dat zorgt er voor dat leden de club ook frequenter zullen bezoeken tijdens daluren. In het bijzonder zijn de korte workouts populair en blijken een waardevolle aanvulling te zijn voor het fitnesspubliek. Daarnaast vergroot virtual fitness de kans op groei van het aantal leden, omdat de mogelijkheid van het volgen van virtuele groepslessen direct kan worden getoond aan alle (potentiële) nieuwe leden.

Bepaalt u, of bepaalt uw klant?

U heeft als club de keuze om de lessen aan te bieden op vaste tijden: oftewel op elk uur (of half uur) van de dag een geplande les, die is opgenomen in uw rooster. Wij hebben inmiddels echter ontdekt dat virtual fitness aan populariteit wint op het moment dat uw klant zelf kan kiezen wat hij of zij wil doen. Een On Demand oplossing dus. Uw klant kan op elk moment dat hij bij u in de club is, zelf een favoriete les opstarten. Een geweldige service! Een "live" les op een ander moment in de week nog een keer doen of inhalen, een les volgen die niet wordt aangeboden met een instructeur, een nieuwe les uitproberen, kiezen voor veel variatie, of gewoon individualistisch ingesteld. Stuk voor stuk redenen voor uw leden om juist te gaan voor een virtuele les. U hoeft niet in te schatten wat uw klant mogelijk wil, uw klant bepaalt zelf!

Korte workouts zijn populair

Omdat de On Demand Players zijn verbonden met het internet, kunnen wij interessante data vergaren over het gebruik van de lessen. Zo weten wij dat clubs die voorzien zijn van een On Demand Player, gemiddeld 160 plays per maand hebben, oftewel circa 40 per week! Ook blijkt dat bij virtuele groepslessen de korte workouts van 30 minuten of korter populair zijn. In de afgelopen drie maanden was 61% van alle gestarte lessen onder alle locaties in Nederland een workout van 30 minuten of korter. Dit is de reden dat wij, als aanbieder van virtuele groepslessen, gestart zijn met de productie van meer korte workouts. Uw leden vragen, wij maken het! Op dit moment leveren wij elk kwartaal 22 verschillende nieuwe lessen. Vanaf januari 2018 zullen dat er elk kwartaal zelfs 27 zijn.

Zorg voor de juiste experience

Zeg nu zelf: als u naar de bioscoop gaat om een film te kijken, dan verwacht u toch ook dat het getoonde plaatje dat u aanschouwt de moeite waard is? Afgezien van de kwaliteit van de acteurs, de inhoud van het verhaal en het mogelijke genre, is de geboden experience voor u de reden om naar de bioscoop te gaan. Anders wacht u toch gewoon tot u uw favoriete film thuis kunt bekijken via Netflix? Datzelfde geldt ook voor uw leden, als u wilt dat ze uw virtuele lessen gaan bezoeken. Zorg voor het juiste plaatje! Een donkere zaal, een goed lichtplan, een goede afstemming van het geluid en een "comfort zone" in uw zaal (lees: niet te groot en robuust; uw lid moet zich niet verloren voelen in de zaal), zijn een absolute must als u wilt starten met het aanbieden deze service. Doe het goed, of doe het niet is ons advies!

Ook voor virtuele groepslessen is de "walk and talk" van onschatbare waarde

Virtuele groepslessen worden niet vanuit zichzelf populair. Juiste mankracht, "the human touch", draagt eraan bij dat uw leden weten van uw nieuwe diensten. Betrek uw team dus bij de implementatie van virtuele groepslessen. Zorg ervoor dat de virtuele lessen niet worden ervaren als een potentiele bedreiging van hun lessen. Integendeel: het is juist een aanvulling! Het blijkt zelfs dat virtuele groepslessen bijdragen aan de populariteit van de reguliere lessen, omdat er nu eenmaal deelnemers zijn die eerst lessen anoniem en virtueel uitproberen, alvorens ze de sprong naar de groep maken. Vertel in de reguliere lessen dat er ook de mogelijkheid bestaat om virtuele workouts te volgen buiten de geroosterde lessen. Vertel het aan de bar, in de fitnesszaal en zoals eerder vermeld, aan potentiële nieuwe leden. Organiseer lanceringsweken waarin de les wordt geleid door de virtuele docent en waarbij uw teamleden uw deelnemers corrigeren. Kies eens voor een virtuele les, ter ondersteuning van uw reguliere les met een instructeur. Een leuke tool om meer persoonlijke aandacht en technische correcties te kunnen geven. Kortom, iedereen moet weten van de nieuwe service en het is aan u om dat duidelijk te maken!

Maak gebruik van de implementatiemodule voor een succesvolle implementatie en follow-up

Wij hebben geleerd van de eerste twee-en-een-half jaar virtuele groepslessen in ons aanbod. Al deze ervaringen hebben we opgetekend in een implementatiemodule. Hierin kunt u diverse tips terugvinden over de strategieën die bijdragen aan een goede implementatie, maar ook als het gaat om de continuïteit van uw virtuele groepslessen. Een simpele tip uit de implementatiemodule: plaats uw media player buiten de zaal en het liefst in de looproute, zodat uw leden ermee kunnen "spelen" om te zien wat de mogelijkheden zijn. Goed uitgevoerd, betekent gegarandeerd succes! Wij helpen u graag op weg.

Wij nodigen u van harte uit voor een inspiratiesessie!

ClubJoy heeft een virtual fitness showroom in Bilthoven en nodigt u van harte uit om eens te komen kijken, of om eens met u van gedachten te kunnen wisselen. U kunt op dat moment een goede overweging maken, of investeren in een virtual fitness experience en beoordelen of het voor u de juiste keuze is. Het kost u niets en het levert u ongetwijfeld een boel nieuwe ideeën op!


Meer weten over ClubJoy Virtual? Bel met ClubJoy op het nummer 010-7420107 (ma t/m do 09:30-16:30) of stuur een mail naar info@clubjoy.nl




Informatie over de auteur

Marc Neijland | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
ClubJoy | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
P.C. Staalweg 60
3721 TJ
Bilthoven