Artikel

13-08-2017 15:33

Functional Training als businessmodel: Top of Flop?

Functional Training is inmiddels praktisch niet meer weg te denken uit fitnesscentra. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Crossfit-boxen en ´look-alikes´ hiervan, schieten overal uit de grond. Maar welke positie neemt Functional Training nu eigenlijk in, in het fitnesslandschap en hoe maak je het tot een businessmodel dat behalve training technisch ook zakelijk ´fit´ maakt? Hoe verhoudt Functional Training zich tot het eventueel overige aanbod binnen de fitnesscentra en hoe organiseer je dat effectief met betrekking tor marketing en sales?

Waar een aantal jaren geleden praktisch alleen de geoefende sporters gebruik maakten van Functional Training, is daar inmiddels een gestage toeloop te zien van minder getrainde mensen, die op deze manier trainen aan hun beweeglijkheid. Het ´groepsgevoel´ is hierin een extra motiverende factor.

Daarbij komt: nog nooit waren de aanmoedigingen om actief te bewegen zo intensief als nu. Een sterk groeiende doelgroep, gemiddeld oudere en minder actieve mensen, heeft een grote behoefte aan echte, proactieve begeleiding en meer beleving. En is volgens het trendrapport van de Rabobank bereid om hier meer voor te betalen! Met betere marges voor de uitvoerende clubs als gevolg.

Nu blijkt dat veel clubs deze kans niet oppakken en Functional Training opnemen als onderdeel van hun reguliere aanbod. Daarmee is de geboden kans om als club een volgende stap te zetten naar een gezondere toekomst, in één klap verloren gegaan.

Hoe kan dat?

Binnen korte tijd biedt iedere zichzelf respecterende fitnessclub Functional Training aan en daarbij wordt het dus steeds lastiger om onderscheidend vermogen te creëren. Hier wordt in de praktijk met name ´inside out´ gedacht; "Wij, vanuit club X, vinden Functional Training super, dus dat gaan we aanbieden". Hierbij wordt over het hoofd gezien dat een enorme groep consumenten niet sec op zoek is naar Functional Training, maar naar de effecten die deze vorm van bewegen heeft op hun ´probleem´. En daarmee worden deze clubs slechts één van de vele aanbieders die moeten hopen dat de consument uitgerekend voor hen kiest.

Om succesvol te zijn heeft de club, behalve kwalitatief hoogstaande training, een effectief marketing- en salesconcept nodig. Laten we hierbij eens kijken naar voorbeelden vanuit andere branches. Iets basaals als koffie drinken kunnen we overal buiten de deur. Maar welke aanbieder trekt direct uw aandacht? De specialist, die aanbieder die bekend staat om de ambachtelijke wijze van koffie branden, etc. Vaak denkt men echter instinctief aan een bekende naam op dit vlak als Starbucks, Coffee Company of i.d. Voor een snelle hap denkt de consument snel aan de gele ´M´, of regionale formules als Verhage, Kwalitaria, Febo of Bram Ladage. En zo vind je in alle branches voorbeelden. Consumenten hechten nu eenmaal sneller aan merken.

Om succesvol te zijn heeft de club verder een businessmodel nodig waarmee de club ook geld kan verdienen. Dat is nu eenmaal een voorwaarde om in de markt actief te blijven. Daarbij valt onmiddellijk op dat bij Functional Training de meest succesvolle toepassingen met de meest enthousiaste reacties, de uren zijn die worden begeleid door een trainer. Vaak in Small Group. De trainer stimuleert, motiveert en zet aan tot betere prestaties. Maar de trainer is ook de grootste kostenpost voor de ondernemer. Wanneer in een traditionele groepsles het aantal deelnemers zakt tot 10-15 deelnemers, wordt al snel gekeken of deze les nog wel doorgang moet blijven vinden. Wanneer Functional Training in een dergelijke setting wordt gegeven, komt deze vraag gek genoeg niet? Waarbij vaak ook een redelijke investering is gedaan in een professionele Functional Training inrichting. Hier ontstaat vaak de behoefte aan een effectief concept waarbij de kennis van de club wordt gekoppeld aan een specifieke manier van marketing, om de gewenste doelgroepen aan te trekken. Daarnaast natuurlijk een doordachte prijsstrategie, om de specifieke positie van Small Group Functional Training ook op de juiste manier te verkopen.

Om succesvol te zijn moet u als ondernemer vaak ook uw exit-strategie bepalen. Hoe en wanneer wilt u uw onderneming verkopen? Of laten voortzetten door een opvolger? Ook hierbij is het van groot belang dat een bedrijfsonderdeel als ´merk´ automatisch een hogere waarde heeft.

FT-Club® is een nieuwe speler in het Functional Training-landschap. FT-Club® is een merk waarin de meest hoogstaande training wordt gecombineerd met een effectief businessmodel.

Inmiddels zijn circa 40 FT-Clubs in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Italië geopend of staan aan de vooravond van opening. In Nederland en België openen dit jaar nog vier FT-Clubs. De ondernemers achter deze vestigingen hebben inmiddels het drie maanden durend implementatietraject achter de rug.

Bent u benieuwd naar de meerwaarde van FT-Club® voor u? Of wilt u reageren op dit artikel? Laat me dit weten, ik sta u graag te woord.

1. "Om succesvol te zijn heeft de club, behalve kwalitatief hoogstaande training, een effectief marketing- en salesconcept nodig"

2. "De trainer stimuleert, motiveert en zet aan tot betere prestaties. Maar de trainer is ook de grootste kostenpost voor de ondernemer."


Auteur: Arjan van Dorp.
Zijn focus ligt op resultaat. Dat is wat uw leden als gevolg van uw dienstverlening wensen, dat is wat u als ondernemer van een samenwerking mag verwachten. Arjan`s drive in het succesvol behalen van resultaat  is vooral ontwikkeld vanuit zijn ondernemersachtergrond in verschillende branches. Arjan stelt hierin ´gepokt en gemazeld´ te zijn, hetgeen inhoudt dat hij ook wijze lessen heeft geleerd. Dat daagt hem uit voorbeelden uit andere branches te halen en ondernemers vooral bewust te maken van ´meer dan alleen die ene waarheid´. Daarnaast heeft hij een lange actieve ervaring als Sales Manager bij een wereldwijd marktleider in de fitnessbranche en als sales- en marketingmanager binnen een kleine high-end fitnessketen. Vanuit die laatste discipline heeft hij de toegevoegde waarde van Greinwalder Marketing & Consulting ook vanuit de praktijk ervaren. Arjan is Senior Consultant en sinds 2005 actief lid van het team.




Informatie over de auteur

Arjan van Dorp | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Greinwalder Marketing Services International GmbH | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Hoge Weere 12
1689 CG
Zwaag
Nederland