5 jaar geleden

Fitmanager 2.0, de nieuwe vorm van ontzorgende software

5 jaar geleden

Ondernemer kan zich op passie richten

Je administratie bijhouden, planning en roostering actualiseren, je webshop beheren, en communiceren over betalingen met klanten zijn meestal niet de zaken waar je als ondernemer van droomt, wanneer je vanuit je passie sportlessen en aanverwante faciliteiten gaat aanbieden. Fitmanager neemt je al die bijkomende taken uit handen en doet dat met de nieuwe 2.0-versie waarbij de ondernemer zelf de software kan personaliseren.


Tekst: Aart van der Haagen, Fotografie: Fitmanager

Inmiddels gebruiken vele honderden sportaanbieders in Nederland en België Fitmanager (waaronder Personal Fitness Nederland). Initiatiefnemers Maarten Borgers en Vincent van den Tol richten hun pijlen nu ook op Duitsland, Polen, Frankrijk en Spanje. “Nederland blijft echter onze thuismarkt, ons speerpunt,” stelt eerstgenoemde. “We begonnen destijds met een platform om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Die kennis nemen we nu mee om onze relaties te helpen hun huidige klanten te behouden en nieuwe aan te trekken. Met het nieuwe platform lopen we qua techniek ver vooruit op de rest van de markt.”



Worstelen met administratie
Vanuit contacten met sportaanbieders zag Borgers in 2015 nog een ander, groter probleem opdoemen: deze ondernemers worstelen vaak met hun administratie. “De meesten starten in de fitnessbranche vanuit hun passie. Ze zijn ergens goed in, enthousiast over en willen dat aan anderen overbrengen. Daar ligt hun talent en alles eromheen vormt meestal een enorme ballast. Reden voor ons om een platform te ontwikkelen met administratieve tools, dat we als één pakket aanbieden via de cloud. Je hoeft dus niks op een computer te installeren, je surft gewoon naar Fitmanager.nl, logt daar in en komt dan direct in je eigen omgeving terecht, waar je via een dashboard heel eenvoudig je volledige club kunt managen. Gebruiksgemak staat daarbij voorop en daartoe hebben we alles geautomatiseerd, omdat we weten dat de ondernemer het liefst zo min mogelijk tijd achter decomputer doorbrengt. Hij wil zich liever met zijn passie en zijn klanten bezighouden en daarmee omzet maken.”



Doelgroepgericht
Niet alleen ondersteunt Fitmanager de ondernemer in de administratie, tot en met belastingaangifte en btw-rapportage, het biedt ook veel inzicht in data. “Allereerst op persoonsniveau, per klant: de persoonsgegevens, de gevolgde trainingen, de gekochte producten, het betalingsgedrag en de klantspecifieke omzet. Tevens verkrijg je data op bedrijfsniveau, zoals het aantal bestaande, nieuwe en afgehaakte klanten in een maand, de omzet, de wijze van betalen en omzetprognoses op basis van onder meer incasso’s. Ook heb je snel een overzicht van de bezetting van de diverse lessen. Op basis hiervan kun je de trainingen bijvoorbeeld beter over de week verdelen. Verder beheer je via Fitmanager de planning van de lessen, bepaal je wie er mogen meedoen, stimuleer je mensen om met andere trainingen mee te doen en voeg je heel makkelijk categorieën toe om gerichter zoeken voor je klanten mogelijk te maken, bijvoorbeeld op hoge intensiteit of de naam van de trainer. Een andere tool die kansen biedt om je omzet te vergroten is doelgroepgericht communiceren via digitale nieuwsbrieven en pushberichten, uiteraard conform de nieuwe privacywetgeving.”



De stijl van de ondernemer centraal
De consument kan via twee wegen in de online clubomgeving komen: een app en een website integratie, zeg maar een website binnen de eigen website van de sportaanbieder, die sinds de recente introductie volledig aan de huisstijl aan te passen valt. “Dat licht ik dadelijk toe,” zegt Borgers. “De sporter beheert zijn eigen profiel en zijn eigen planning. Hij ziet precies welke lessen wanneer plaatsvinden en wie van zijn vrienden er naartoe gaan. Met een paar simpele handelingen kan hij een training boeken, een strippenkaart bestellen, een abonnement afsluiten dan wel verlengen of een product in de geïntegreerde webshop aanschaffen. Ook rechtstreeks communiceren met de trainer behoort tot de mogelijkheden. Met Fitmanager 2.0 voegen we een uniek element aan onze software toe, namelijk een gepersonaliseerde stijl en uitstraling voor de ondernemer. Dan moet je denken aan het stylen van de omgeving die de consumenten zien in de app, online omgeving en website van de ondernemer zelf. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua format, kleuren en met integratie van een logo en specifieke foto’s, bijvoorbeeld van de trainer of een les, doelgroepgericht. Het werkt heel eenvoudig, net zo makkelijk als dat je op Facebook je profielfoto aanpast. Dat blijkt erg goed aan te slaan bij onze klanten; ondernemers in de fitnessbranche zijn vaak visueel ingesteld en vinden dit een belangrijke meerwaarde. Het gemak en de compleetheid van Fitmanager blijven als vanouds.”

Meer informatie of gratis demo: www.fitmanager.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Maarten Borgers