Artikel

21-07-2018 15:03

Verhoog het aantal leden met een lichaamssamenstelling test

Alle onheilspellende en sombere verhalen over de groei van obesitas wereldwijd heeft ten minste voor één positieve uitkomst gezorgd. Jaarlijks schrijven namelijk steeds meer Amerikanen zich in voor een sportschool. Volgens IHRSA is het aantal lidmaatschappen bij verschillende soorten sportscholen van 2005 tot 2014 gestegen met 31% tot 51.4 miljoen lidmaatschappen.

Als gevolg van de stijging in het aantal lidmaatschappen is er in dezelfde periode ook een stijging van 28.4% geweest in het aantal geregistreerde sportscholen. De sportschoolindustrie is daarmee nu $24.2 miljard dollar waard.

Dit zegt twee dingen:

  • De industrie is aan het groeien waarbij de vraag naar sportscholen van goede kwaliteit groter is dan ooit tevoren.
  • De fitnessindustrie wordt steeds groter en competitiever waardoor het aantrekken van nieuwe klanten en klantbehoud belangrijker is dan ooit.
Wat kunt u doen om competitief te blijven?
U kunt personal trainers inhuren om uw leden te helpen hun doelen te behalen. U kunt ook nieuwe programma’s en lessen ontwikkelen om verschillende cliënten aan te trekken. Beide methodes zijn beproefd en waren effectief voor verschillende sportscholen wereldwijd.
Maar wat kunt u nog meer doen voor de ledenbetrokkenheid en klantbehoud naast dat u uw trainingsprogramma’s en customer service verbetert en de trainingen personaliseert?

Lichaamssamenstelling Analyse
Met de lichaamssamenstelling analyse kunt u uw leden exact vertellen wat voor effect het sporten in de sportschool (met een personal trainer) heeft gehad. U kunt hen vertellen hoeveel ze zijn aangekomen in spiermassa en hoeveel vetmassa ze verloren hebben, afhankelijk van wat hun doelen zijn.

Hieronder ziet u verschillende manieren om uw klanten te behouden en de omzet te verhogen met het implementeren van de lichaamssamenstelling analyse tijdens de drie fases van het lidmaatschap: aantrekken, betrekken en behouden.

#1 De kwaliteit van de training/coaching verbeteren
Bijna iedere sportschool heeft personal trainers om succesvol te zijn binnen de competitieve fitnessmarkt. Geen wonder dat de personal training industrie nu 10 miljard dollar waard is.

Het hebben van de juiste personal trainers is belangrijk, maar het hebben van de juiste bronnen zodat zij hun werk kunnen uitvoeren, is net zo belangrijk. De lichaamssamenstelling analyse kan daarbij helpen, omdat deze de kwaliteit van de personal training/coaching verbetert.

Met de lichaamssamenstelling resultaten bij de hand kunt u uw trainers de gegevens geven die ze nodig hebben om trainingen te ontwikkelen om leden te helpen hun doelen te behalen en om te bewijzen dat hun doelen zijn behaald. Dit is vooral belangrijk als u twee totaal verschillende leden heeft die hetzelfde doel hebben. Zou u hen op dezelfde manier behandelen omdat ze hetzelfde doel hebben?

Iets wat veel mensen zeggen is: “Ik wil niet aankomen, maar een sterk lichaam krijgen.” Iedere professionele trainer die dit hoort, weet dat ze eigenlijk dit zeggen: “Ik wil spieren opbouwen en vet verliezen.” Maar hoeveel moet het lid aankomen of afvallen? Dit is vooral belangrijk als twee leden hetzelfde doel hebben, maar een hele verschillende lichaamssamenstelling hebben.

“C-vorm”: de enden van de balkjes vormen een C




De lichaamssamenstelling van de eerste persoon (C-vorm) is een veelvoorkomend voorbeeld van een persoon die niet veel sport: een onderontwikkelde Skeletspiermassa gepaard met overtollige Vetmassa.

Om het lichaam van deze persoon te versterken, moet hij of zij een programma volgen voor spieropbouw en vetverlies. Afhankelijk van zijn of haar doel kan de trainer het advies geven om te focussen op spieropbouw door middel van krachttraining. De trainer kan ook adviseren om een combinatie van cardiovasculaire training/krachttraining te doen samen met het volgen van een dieet.

In tegenstelling tot de eerste persoon, heeft de tweede persoon een goed ontwikkelde Skeletspiermassa. Hoewel zijn of haar Vetmassa hoger is dan 100 en daarmee meer is dan het gemiddelde voor zijn of haar lengte, is het nog steeds niet overtollig.

Gebaseerd op de lichaamssamenstelling van deze persoon zal de trainingsplan die u of de trainer heeft ontwikkeld niet hetzelfde zijn als die van de eerste persoon. Aangezien de Skeletspiermassa voldoende is ontwikkeld en het doel van deze persoon is om sterker te worden, moet hij of zij afvallen in Vetmassa en tegelijkertijd zijn of haar Skeletspiermassa behouden.

Door een training te ontwikkelen die bij de huidige lichaamssamenstelling van het lid past, zal het lid zijn of haar gewenste doelen sneller bereiken dan bij andere sportscholen. Dit levert de volgende voordelen op:
  • het creëert vertrouwen tussen u en uw lid waardoor het lid bij u blijft terugkomen;
  • het valideert uw expertise als fitnessinstructeur waardoor uw reputatie zal groeien;
  • het vergroot de kans dat uw leden u zullen aanraden aan hun vrienden waardoor u nieuwe leden aantrekt en de omzet vergroot.
#2 Verbeter uw eerste consult
Iedereen die bij u komt, wilt wat veranderen aan hun lichaam. Als dat niet zo was, dan zouden ze relaxen door op de bank te hangen na een drukke dag vol met stress en verantwoordelijkheden. Het feit dat ze bij u komen, geeft dus aan hoe ver ze bereid zijn om veranderingen aan te brengen. Hun motivatie op dat moment is het allerhoogst, behalve wanneer ze hun doelen eindelijk hebben behaald. Het is tijd om gebruik te maken van deze motivatie.

Hoe gemotiveerd mensen ook zijn in het begin, hun vermogen om te vertellen wat hun doelen zijn, kan drastisch variëren. U kunt dingen te horen krijgen zoals “Ik wil afvallen” of “Ik moet 5 kilo afvallen omdat ik het bruidsmeisje ben bij de bruiloft van mijn vriendin”, etc. Hoe kunt u hen helpen om hun doelen te bereiken?

Door de lichaamssamenstelling te analyseren met behulp van een betrouwbare, wetenschappelijk gevalideerde lichaamssamenstelling analyzer zoals de InBody kunnen u en uw leden samen de resultaten bekijken. U begeleidt hen door het programma heen zodat zij hun doelen bereiken.

Door individuele aandacht te geven aan het specifieke doel van het lid zult u de basis leggen voor een sterke, persoonlijke relatie tussen u en het lid. Deze persoonlijke relatie die u meteen aan het begin opbouwt, is de basis voor vertrouwen en loyaliteit: de belangrijkste sleutel voor klantbehoud.

#3 Adverteer een gratis proefabonnement om nieuwe leden te werven en laat hun voortgang op papier zien
Een proefabonnement is de beste manier om meer leden te werven en/of om meer mensen uw persoonlijke trainingsprogramma uit te laten proberen. Het proeflid loopt geen risico’s én u krijgt de kans om de waarde van uw diensten te bewijzen. U kunt de duur van het proefabonnement zelf bepalen, maar u kunt een proefabonnement van 30 dagen als voorbeeld nemen.

Op de eerste dag van het proefabonnement komt het proeflid sporten en zijn/haar lichaamssamenstelling analyseren om zijn/haar huidige conditie te begrijpen. Voor de meeste mensen is het waarschijnlijk de eerste keer dat ze een lichaamssamenstelling test uitvoeren. Dit alleen kan een grote, positieve impressie maken op het proeflid. Dit was ook het geval bij Joe Rummell, General Manager van North Point Fitness:

“Ik wist niet zo goed of het een goed idee was om de resultaten aan cliënten te laten zien, maar dat was het dus wel. Het bleek uiteindelijk een extreem positieve ervaring voor de cliënt.

Eerst zitten ze en zeggen letterlijk niks, omdat ze in het begin nooit goede resultaten hebben. Vervolgens zeggen ze zoiets als ‘Ik denk dat de tijd is aangebroken om er wat aan te doen.’”

Nadat u een positieve indruk heeft gemaakt, kunt u de klant gedurende de 30 dagen gebruik laten maken van uw sportschool.

Op de laatste dag van het proefabonnement gaat u of een van uw trainers samen het lid kijken naar de lichaamssamenstelling. U maakt een tweede analyse om te laten zien hoe ver het lid is gekomen door een maand lang te sporten in de sportschool.

Het mooie van deze strategie is dat het niet per se uitmaakt of het proeflid voortuitgang heeft geboekt binnen de 30 dagen van het proefabonnement. De redenen daarvoor zijn:
  • het is de eerste keer dat een proeflid in de loop van de tijd veranderingen in zijn/haar lichaamssamenstelling ziet. Ze weten aan de hand daarvan of ze het goed doen of dat ze juist hulp nodig hebben van een trainer.
  • U heeft laten zien dat u persoonlijk belang heeft in hun succes.
  • Door een persoonlijk belang in hun succes te tonen en hen de informatie te geven die ze nodig hebben om de resultaten te volgen, is de kans groot dat ze lid zullen worden.
Het zien van de resultaten kan erg motiverend zijn voor het lid , ook al zijn de resultaten niet wat ze hadden gehoopt. Het lid kan iedere maand zijn of haar lichaamssamenstelling analyseren binnen uw faciliteit, ook als hij of zij niet samen met een van uw trainers werkt. Dit alles voor het klantbehoud.

Door er een persoonlijke draai aan te geven en de leden te helpen met het begrijpen van hun resultaten, zorgt u voor een uitstekende klantenservice. 86% van de klanten is bereid om 25% meer te betalen voor een goede klantenservice waardoor u uw reputatie kunt opbouwen, nieuwe leden kunt werven en uw omzet kunt vergroten.

Uitdagingen en wedstrijden zijn een geweldige strategie om de huidige leden betrokken te houden en hen te laten focussen op het bereiken van hun doelen. Als u leden heeft die al bezig zijn om gewicht te verliezen, kunt u hen een kans geven om daarvoor een prijs te winnen. Dat zou een goede manier zijn om uw leden nog meer te motiveren. Probeer echter een stap verder te gaan door een betere afval challenge te organiseren dan andere sportscholen.

De lichaamssamenstelling analyse zorgt ervoor dat u nog een stap verder kunt gaan dan alleen gewichtsverlies. Deze analyse laat namelijk zien wat het lid daadwerkelijk heeft verloren: vet, spier of lichaamswater. Er zijn immers talrijke problemen met weegschalen. Uw leden willen de belangrijke veranderingen kunnen zien, dus in plaats van afval challenges kunt u beter challenges creëren die draaien om vetverlies of spieropbouw. U kunt zelf een tijdslimiet instellen en prijzen uitreiken aan de winnaar(s).

De beste wedstrijden zijn eerlijke wedstrijden en de beste juryleden zijn onpartijdig. Daarom is een geavanceerde lichaamssamenstelling analyzer, in plaats van andere lichaamssamenstelling analyzers zoals een huidplooimeter, het ideale middel voor wedstrijden.

Het is mogelijk om nauwkeurige tests uit te voeren met huidplooimeters, maar dan moet u wel de voorzorgsmaatregelen volgen en de perfecte techniek toepassen. Toch is het onvermijdelijk dat er een fout wordt gemaakt, aangezien de test door mensen wordt uitgevoerd. De kans op een fout is vooral groot als de huidplooimeter test door verschillende personen wordt uitgevoerd. Dit is een van de redenen waarom huidplooimeters vaak niet de juiste lichaamsvet resultaten leveren.

Door eerlijke wedstrijden te houden waarbij de resultaten worden beoordeeld door een onpartijdige machine die geen fouten maakt, zullen uw wedstrijden aantrekkelijker en leuker zijn voor uw leden. Dit zal de deelname aan toekomstige wedstrijden aanmoedigen die u zo vaak kunt organiseren als u zelf wilt.

Wedstrijden zoals deze houden de leden betrokken en moedigen hen aan om terug te komen. Bovendien stimuleren ze vriendschappelijke concurrentie tussen uw leden waardoor ze meer betrokken raken.

Het feit dat uw leden steeds meer betrokken raken, heeft zijn voordelen. Uit een recent marktonderzoek door Capgemini Consulting bleek dat klanten die betrokken zijn en gehecht zijn aan een bepaald bedrijf of organisatie 23% meer toeslag opleveren dan een gemiddelde klant.

#4 Creëer nieuwe programma’s en begeleid mensen naar de beste programma’s die bij hun conditie passen
Als u uw omzet wilt vergroten, moet u eerst uw ledenbestand vergroten. Een goede manier om in te spelen op een groep nieuwe leden is om een verscheidenheid aan lessen en programma’s aan te bieden.

Als u alleen een ruimte met gewichten en een paar loopbanden heeft, trekt u alleen een bepaald type lid aan. Als u er echter iets aan toevoegt waarvoor een instructeur nodig is, zoals yogalessen, zult u een nieuwe groep met potentiele leden aantrekken. Een les waarbij nieuwe apparatuur voor nodig is, zoals spinning lessen, kunnen in de eerste instantie een investering zijn, maar zullen op den duur meer leden aantrekken vanwege de toegankelijkheid van de lessen.

Verrassend genoeg zijn niet alle programma’s geschikt voor iedereen, omdat iedereen andere doelen heeft. Bijvoorbeeld:
  • spinning lessen zijn goed voor vetverlies en het behouden van spieren (voornamelijk de beenspieren), maar niet goed voor het versterken van het bovenlichaam.
Dit soort lessen zijn ideaal voor mensen met een ‘I’-vorm lichaamssamenstelling.

Iemand met dit type lichaamssamenstelling is de beste kandidaat voor een les die gefocust is op vetverlies en waarvan het doel is om “sterker te worden”, aangezien hij of zij al een goed ontwikkelde Skeletspiermassa heeft.
  • Lessen op de halterrek: goed voor het opbouwen en versterken van de spieren, maar zorgt niet per se voor vetverlies.
Deze les kan ten goede komen bij iemand met een ‘C’-vorm lichaamssamenstelling.

Aangezien deze persoon meer Vetmassa heeft dan Skeletspiermassa is het goed voor deze persoon om zich te focussen op krachttraining. Krachttraining gecombineerd met de juiste voeding zal resulteren in spieropbouw en vetverlies.

Door de lichaamssamenstelling van leden te gebruiken om hen bij de juiste les te plaatsen, zorgt u ervoor dat ze hun doelen sneller bereiken en neemt u tegelijkertijd persoonlijk belang in hun conditie. Dit zorgt ervoor dat u een vertrouwensverband met uw leden opbouwt. Als u hen bovendien de resultaten laat zien die zij als doel hadden, zullen zij uw sportschool ook aan anderen aanbevelen.

Sommige mensen zullen deelnemen aan een les die precies is waarnaar ze naar zochten. Anderen zullen regelmatig verschillende lessen uitproberen, omdat hun behoefte of interesse steeds verandert. Hoe meer opties u aanbiedt binnen uw sportschool, hoe groter de kans is dat u uw leden op lange termijn zult behouden. Ook verkleint u hiermee het risico dat leden zullen stoppen uit verveling.

Binnen iedere fase van het traject kunt u het lid een lichaamssamenstelling test aanbieden om te kijken wat voor effect de lessen hebben gehad en, indien nodig, hen een nieuwe optie aanbieden die beter bij hem/haar past.

#5 Verkoop lichaamssamenstelling analyses + consultatiediensten
Met een resultatenvel waar net zo veel op staat als op het InBody resultatenvel kan het erg moeilijk zijn voor uw leden om volledig te begrijpen wat de resultaten zeggen over hun conditie. Dit is beste kans om uw expertise te verkopen door middel van consultatiediensten en om een andere inkomstenbron op te bouwen voor uw sportschool.

Verkoop geen lichaamssamenstelling analyse test zonder dat u achteraf ook een consultatie geeft. U wilt de waarden van uw diensten bewijzen en laten zien wat u uw leden kunt aanbieden. Door een prijskaartje te hangen aan uw diensten zal de waarde daarvan in de ogen van de klant fundamenteel stijgen. Bovendien zal het leveren van een betrouwbaar product (een consultatie over de lichaamssamenstelling resultaten) helpen bij het opbouwen van een vertrouwensverband tussen u en de klant wat weer voor klantbehoud zorgt.

Er zijn veel manieren om de waarde van de diensten te vergroten en een band op te bouwen tijdens de consultatie: u kunt het fitnessprogramma van de afgelopen maand doornemen en bespreken wat wel en niet gewerkt heeft, u kunt een nieuw fitnessprogramma opstellen als de doelen zijn behaald/veranderd of u kunt het lid een andere dienst (lessen/programma’s) aanbieden.

Bovendien zal het lid tijdens de consultatiedienst zien hoe zijn/haar lichaamssamenstelling in de loop van de tijd is veranderd.  Dit zorgt ervoor dat het lid iedere maand terugkomt voor een lichaamssamenstelling analyse test. Dat betekent dat u iedere maand de kans krijgt om in contact te komen met het lid en, belangrijker nog, een persoonlijke relatie met het hem/haar kunt opbouwen door uitstekende klantenservice te leveren. Ook krijgt u de gelegenheid om tijdens de consultatie andere diensten aan te bieden en te verkopen waardoor u uw inkomstenbron kunt vergroten.

#6 Creëer een gemeenschap die de lichaamssamenstelling begrijpt en waardeert
Gemeenschapsvorming is een van de meest effectieve strategieën die een sportschool kan volgen om het klantbehoud te verhogen. Door een sfeer te creëren waarbij leden elkaar kunnen ontmoeten en vriendschappen kunnen opbouwen, geeft u hen een goede reden om terug te komen.

U kunt zo creatief zijn als u wilt om ervoor te zorgen dat leden elkaar ontmoeten. U kunt gratis yogalessen aanbieden in het weekend in een nabije park en aan het einde van de les gezonde snacks serveren. U kunt tijdens de vakantie een barbecue bij uw sportschool houden waarbij gezonde, eiwitrijk voedsel wordt geserveerd dat ook bij de macro’s van de leden past. Ook kunt u mensen leren hoe ze zelf zulke gerechten kunnen bereiden. De mogelijkheden zijn oneindig.

Als u mensen aanmoedigt om te leren over hun lichaamssamenstelling stelt u zichzelf open voor een hele reeks nieuwe ideeën voor gemeenschapsvorming die het klantbehoud kunnen ondersteunen en u kunnen helpen bij het opbouwen van uw reputatie. Bijvoorbeeld:
  • Creëer een ruimte waarbij mensen hun resultaten in het openbaar kunnen publiceren. Wanneer mensen de resultaten krijgen waarnaar ze streefden, willen ze dat graag laten zien aan anderen. Laat hen dat dan ook doen. Creëer een ruimte binnen uw sportschool waarbij mensen hun resultatenvellen kunnen publiceren. U kunt er zelfs een vriendschappelijke wedstrijd van maken door een scorebord bij te houden waarbij u één persoon per maand presenteert die de meest indrukwekkende vooruitgang heeft geboekt.
  • Organiseer gratis lessen over de lichaamssamenstelling analyse om mensen te laten begrijpen hoe belangrijk het is om de vetvrije massa te verhogen en de vetmassa te verlagen. Voer aan het einde van de les een gratis lichaamssamenstelling analyse test uit zodat mensen het resultatenvel mee naar huis kunnen nemen. U kunt aan het einde van de les ook snacks aanbieden zodat mensen langer blijven en met elkaar in gesprek gaan over hun training.
#7 Probeer op het snijvlak van gezondheid en fitness te zijn
Er is niets minder aantrekkelijk voor een lid dan een sportschool die minstens 20 jaar oude apparatuur heeft met oude posters die eruit zien alsof ze uit de jaren tachtig komen. Deze sfeer maakt uw sportschool minder waardevol, vooral wanneer er een sportschool in dezelfde straat zit die wel de nieuwste apparatuur bezit.

De lichaamssamenstelling analyse is een 21e-eeuwse trend binnen de gezondheid- en fitnessindustrie. De Body Mass Index (BMI) als nauwkeurig middel om de gezondheid van een individu te meten maakt plaats voor de realisatie dat de lichaamssamenstelling analyse een meer betrouwbare indicatie voor de gezondheid is. Groepen zoals de American College of Sports Medicine (ASCM) zeggen dit al jaren.

Steeds meer mensen beginnen dit echter te realiseren. Neem bijvoorbeeld het themanummer over dit onderwerp in the New York Times tijdens hun ‘Summer of Science’ in 2015. Dit themanummer was zo populair dat de krant verplicht was om een maand later een tweede artikel te schrijven getiteld “Hoe vaak is de BMI misleidend?”, omdat ze ‘verslagen waren door de massale reacties op [hun] artikel over hoe het mogelijk is voor individuen om dezelfde BMI, maar wel hele verschillende lichamen te hebben.’

Het belangrijkste is dat uw leden over de lichaamssamenstelling horen en u in staat bent om de analyse uit te voeren. Als u dat kunt, dan kunt u ook:
  • uitstekende customer service leveren;
  • de effectiviteit van uw trainers verhogen;
  • nieuwe mogelijkheden creëren om een persoonlijke relatie en een vertrouwensband met leden op te bouwen;
  • een reputatie binnen uw gemeenschap opbouwen om nieuwe leden aan te trekken.
Dit zijn een van de manieren waarbij u de lichaamssamenstelling analyse kunt gebruiken om klanten te behouden en de omzet te vergroten. Het gaat allemaal om de mogelijkheid om een band met leden op te bouwen en om hen loyaal te houden. Dit doet u door belang te tonen en hen de beste diensten en oplossingen aan te bieden om hun doelen te bereiken.

Om meer te leren over hoe de InBody lichaamssamenstelling analyzers u kunnen helpen, klikt u hier.




Informatie over de auteur

Benjamin de Niet | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
InBody | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Hessenbergweg 75A
1101 CX
Amsterdam
Nederland