15 may 2018

Samen bouwen aan de organisatie

John van Heel
Directeur
15 may 2018
De taken zijn meestal goed verdeeld in een fitnessclub. Je hebt de instructeurs en trainers die in de praktijk staan, je hebt de balie medewerkers, die meestal ook sales doen, je hebt iemand voor onderhoud en hygiëne - hoewel het gehele team daar natuurlijk zijn rol in heeft - en dan heb je het management. Daar moet marketing, personeelszaken, beleid, facilitair, administratie en kwaliteit geregeld worden. Die managementtaken liggen doorgaans bij de ondernemers, of bij een manager, maar bij veel clubs zijn hier ook instructeurs, trainers of balie medewerkers bij betrokken. Zij die iets meer willen en kunnen en ook de ambitie hebben om managementtaken op zich te nemen, zouden ook een of meerdere omzetgroepen toegekend kunnen krijgen.

De belangrijkste omzetgroep is natuurlijk de lidmaatschappen. Maar ook daarin is verantwoordelijkheid te delen. Je hebt de algemene marketing, die doorgaans bij de manager ligt. Het genereren van de referals vanuit de nieuwe leden zou een goede focus kunnen zijn van een balie/sales team teamlid. Bedrijfsfitness is ook een ideale taak om aan een medewerker toe te kennen. Een trainer die fanatiek is en geïnteresseerd is in sport specifieke training, zou de focus kunnen hebben op het verzorgen van clinics voor verenigingen. Het hoofd van de balie kan de verantwoordelijkheid krijgen over de omzet van de horeca. Welke personal trainer kan de kar trekken voor wat betreft PT marketing en omzet? Is er bijvoorbeeld een trainer die gespecialiseerd is in het begeleiden van mensen die af willen vallen, dan kan die zich focussen op het afslankprogramma.

Als de focus voor omzetgroei per individueel teamlid bepaald is, dan kan de persoonlijke target bepaald worden en kan begonnen worden met het maken van een promotieplan per omzetgroep. Samen bouwen aan de organisatie dus en een boeiende manier om het team bij de organisatie en groei te betrekken.



John van Heel, EFAA - j.vanheel@efaa.nl
Auteur

John van Heel