Nieuws

25-01-2018 17:55

Gezonde voeding: FIBO 2018 toont de nieuwste trends voor studio's en trainers

Van millennials tot babyboomers, voedingssupplementen zijn een trend die de generaties verenigt. De mondiale markt voor sportvoeding groeit met een overeenkomstig hoog tempo: het volume zal in 2019 12 miljard euro bedragen, schatten de marktonderzoekers van Euromonitor International.


Fitnessstudio's en personal trainers kunnen ook een deel van de koek krijgen, mits ze over de juiste productselectie beschikken. FIBO biedt een uitgebreid internationaal overzicht aan, in een compacte ruimte: ongeveer 200 van de meer dan 1.000 exposanten uit heel Europa, Azië, de VS en Nieuw-Zeeland komen van 12 tot 15 april naar de FIBO in Keulen om de voedingstrends van het jaar te presenteren.


Supplementen zijn een populaire levensstijl
Het begon allemaal 2500 jaar geleden: atleten op de Olympische Spelen ontdekten dat de juiste voeding hun atletische prestaties kan verbeteren. In 500 voor Christus was hun favoriete voedingsmiddel grote hoeveelheden van vlees, brood, gedroogd fruit en honing. De moderne sportvoedingmarkt ontwikkelde zich in de jaren veertig, volgens de European Specialist Sports Nutrition Alliance (ESSNA). Een van de pioniers was FIBO-exposant Weider Nutrition. Het bedrijf voldeed in de eerste plaats aan de vraag van bodybuilders en krachtsportliefhebbers naar praktische voedselbronnen, die zouden voldoen aan hun aanvullende voedingsbehoeften. En vandaag de dag? "Lang geleden veranderden supplementen van een exclusief niche-onderwerp in een populaire levensstijl," vat FIBO-directeur Silke Frank de huidige marktontwikkeling samen. "Daarom is de tijd nu perfect voor studio's en personal trainers om hun kans te grijpen om hun competentie toe te passen in dit voedingsthema."

De Top 3-redenen waarom fitnessfans gokken op supplementen:
Reden Nummer 1: athletisme is het nieuwe statussymbool. Tegenwoordig wordt een fit en gezond lichaam over het algemeen ervaren als een teken van prestatievermogen en zelfdiscipline. Daarom is er een grote vraag naar oefening ondersteunende producten. "De keuze van voedingssupplementen hangt natuurlijk af van individuele behoeften en het respectieve trainingsdoel", zegt Thomas Mechtel, productmanager van Orthomol Sport. "Maar wij hebben de ervaring, dat atleten steeds meer begrijpen dat regelmatig geleverd modulaire voedingsconcepten belangrijk zijn voor atletische prestaties."

Reden Nummer 2: Snelheid is zeer gewild. Tijd is een kostbaar goed in ons hectische leven van alledag. Sporters willen dus goed eten, maar ze willen niet noodzakelijkerwijs veel tijd in de keuken doorbrengen om dat te doen. "Supplementen passen uitstekend bij deze manier van leven," zegt Simon Jurkiw, productdirecteur van de Britse sportvoedingsspecialist Bulk Powders. "Ze zijn tijdbesparend en betaalbaar, ongeacht of we het hebben over extra eiwitten voor een gezond en fit lichaam, speciale vitamines en mineralen voor een goede algehele conditie, of visolie voor de gezondheid van het hart."

Reden Nummer 3: Gemak overtroeft alles. Het handhaven van een atletische levensstijl vereist eenvoudig te consumeren producten. "Sportdranken en voedingssupplementen voor onderweg zijn daar buitengewoon praktisch voor," legt Iris Pohl uit, fitnessdeskundige van de sportvoeding- en sportkledingproducent Women's Best uit Oostenrijk. "Wie zou tenslotte een paar kilo rundvlees naar de sportschool brengen om zijn of haar spieren te voorzien van creatine, eiwitten of BCAA's?"

Gezonde voeding: de meest gewilde producten van 2018
Eiwit supplementen zijn nog steeds de topverkopers. Volgens Nielsen is een derde van alle consumenten wereldwijd afhankelijk van een eiwitrijk dieet, of het nu gaat om spieropbouw of om gewicht te verliezen. Daarom wordt 80 procent van de omzet in de markt voor sportvoeding gegenereerd door eiwitproducten. Een breed assortiment voor een breed scala aan trainingsdoelen zal te zien zijn op FIBO: WHEY-producten met wei-eiwit voor spiergroei en regeneratie, BCAA-producten bestaande uit de drie essentiële aminozuren ter ondersteuning van spiergroei en creatine-producten voor spierkracht en spieren massa, onder anderen.

Alle marktleiders en tal van startups uit de voedingssector zullen aanwezig zijn. Bij FIBO koppelen ze de bestsellers aan nieuwe trends: Happy Aging bijvoorbeeld. Ouder worden op een fitte en gezonde manier is een belangrijke kwestie voor de grote doelgroep van babyboomers, die geleidelijk in de loop van de komende vijftien jaar 60 wordt. Het is dan ook logisch dat speciale proteïneproducten voor 40-plussers op de beurs worden gepresenteerd - waaronder WHEY 40+ van Linus Pro uit Denemarken - die gericht zijn op het balanceren van de extra behoefte aan eiwitten en calcium en zorgen voor gezonde spieren en botten. Ook trending up zijn gezonde voedingsproducten met collageen voor gezond kraakbeen en gewrichten - waaronder de energiereep van de Spaanse fabrikant Paleobull en vloeibaar collageen van Ironmaxx - die van belang zijn voor sportvoeding en gezond ouder worden.



Millennials als trendsetters
Schoon eten is nog een andere belangrijke trend voor 2018. Millennials, in het bijzonder, geven om duidelijk gelabelde, natuurlijke ingrediënten, inclusief in hun voedingssupplementen. FIBO zal een uitgebreide selectie presenteren: de in de VS gevestigde fabrikant Sunwarrior combineert bijvoorbeeld in zijn Ormus Supergreens-product waardevolle voedingsstoffen uit alfalfa, gerstegras, tarwegras, havergras, gember en moringa (mierikswortelboom) met probiotische culturen en enzymen. Het doel is om de prestaties van het lichaam te verbeteren tijdens het sporten of in perioden van stress. Paleobull is gebaseerd op gezonde extracten van paddenstoelen zoals reishi, waarvan het antioxiderende effect het immuunsysteem stimuleert. Plantaardige eiwitproducten doen meer dan alleen inspelen op de veganistische dieettrend. Volgens de fabrikanten is eiwit van rijst, erwten of amandelen ook geschikt voor veel mensen met allergieën. Onder de bedrijven bij FIBO die hun producten laten zien, waarvan vele gecertificeerd biologisch zijn, zullen Breadwinner, Hej Natural, Be Green, Harvest Republic en Foodspring zijn. Isotone dranken die bedoeld zijn om het lichaam snel op te laden na het sporten, zijn nu beschikbaar in biologische kwaliteit, bijvoorbeeld met baobab, kokoswaterpoeder en natuurlijke elektrolyten van Berlin Organics en in de organische elektrolytdrank van RoC-Sports uit Oostenrijk.

FIBO brengt orde op de voedingsmarkt
Voor de eerste keer wordt een speciaal Gezond Voedingsgebied gepresenteerd bij FIBO. De nieuwe Sports Nutrition Area bevindt zich in hal 4.2 en biedt een overzicht van het onderwerp in een compact gebied. Ongeveer 50 belangrijke spelers en nieuwkomers presenteren hier hun nieuwe fitness- en lifestyleproducten, waaronder Orthomol, Ovobest, Calory Coach en Dr. Goerg. Ze zijn de perfecte aanvulling op het voedingsaanbod in het Power-segment, waar zo'n 150 bedrijven zoals Ironmaxx, Women's Best, Rocka Nutrition, Energy Cake en fittaste supplementen voor prestaties en gezondheid zullen presenteren. Met het nieuwe FIBO-kookgedeelte in hal 10.2 - dat is bedoeld voor iedereen die behoefte heeft aan inspiratie voor het integreren van supplementen en superfoods in de dagelijkse keuken - zijn er voor het eerst live kookprogramma's met aandacht voor gezonde voeding.

Over FIBO
Het is 's werelds grootste internationale handelsbeurs voor fitness, wellness en gezondheid: de belangrijkste spelers van de industrie komen samen op FIBO in Keulen. Dit is waar innovaties worden gelanceerd. Dit is waar internationale trends worden gezet. Dit is waar de industrie komt om te investeren. Ongeveer 1.019 bedrijven uit 49 landen namen deel aan 2017 en ontmoetten meer dan 150.000 handels- en privébezoekers uit de hele wereld. In 2018 vindt FIBO plaats van 12 tot 15 april in het Exposition Centre Cologne. Met de 'kick off' van de beurs op 11 april 2018 zal het vijfde Europese Health & Fitness Forum van start gaan, een bijeenkomst van ongeveer 400 vooraanstaande vertegenwoordigers van de Europese fitnesssector.

Voor meer informatie: www.fibo.com