Nieuws

03-07-2018 08:39

Jumping Fitness: een intensieve work-out op de trampoline

Jumping Fitness: een nog vrij onbekende manier van sporten. In Nederland is het nieuwe fitness-fenomeen steeds vaker in sportscholen te vinden. Hoewel het een efficiënte en effectieve work-out blijkt te zijn, weten weinig mensen hiervan af. Om dit zelf te ervaren, bezocht ik een groepsles Jumping Fitness.

Jumping Fitness is een intervaltraining waarbij je meer dan 400 spieren activeert door springbewegingen te maken op een kleine trampoline. Tijdens de intensieve work-out doe je dynamische oefeningen op energieke muziek.

Ritmegevoel 
De muziek gaat aan en we beginnen met een rustige warming-up op de trampoline. Ik merk meteen dat het voordelig is als je een beetje ritmegevoel hebt. De hele les maak je namelijk verschillende bewegingen op de maat van de muziek. In het begin is het moeilijk om mijn eigen lichaam onder controle te houden door de elastische vering van de trampoline. Kracht is hierbij ontzettend belangrijk. Als je je been-, buik- en bilspieren aanspant, voorkom je dat je de controle over je eigen lichaam verliest. Hoe langer ik op de trampoline sta, hoe makkelijker het me af gaat en hoe zwaarder ik het voor mezelf kan maken.

Tijdens de les zijn we meerdere periodes zeer intensief bezig. Iedere periode doen we nieuwe oefeningen en gebruiken we andere spieren op verschillende muziekstijlen. De oefeningen worden afgewisseld met korte periodes van rust en herstel. We zijn nog geen kwartier bezig of het zweet loopt al van mijn voorhoofd. Na een tijdje voel ik steeds meer verzuring in mijn been- en bilspieren. Met name mijn bovenbenen krijgen het steeds zwaarder te verduren.

Meer bij Gezondheidsnet.nl