Nieuws

18-10-2018 09:15

Onze fitness-data delen met onze verzekeraar? Waarom ook niet?

Een Amerikaanse verzekeraar beloont klanten die hun fitness-data delen. Daar komen praktische en privacygerelateerde bezwaren bij kijken, maar Mark Lambrecht ziet ook veel voordelen. "Zodra het juiste kader is gecreëerd en alle consumenten duidelijk zijn ingelicht, ben ik ervan overtuigd dat iedereen graag mee op deze fitnesstrein zal springen", schrijft hij.

Het artikel op Data News over een verzekeringsmaatschappij die kortingen belooft als ze de data van hun fitness tracker delen, deed heel wat wenkbrauwen fronsen. Privacy-experts hebben hun bedenkingen, en ook de toepasbaarheid roept vragen op. Maar is het in principe niet de logica zelve?

Premie-afhankelijk? 
De basisredenering is niet nieuw, en kent al toepassingen in andere sectoren: laat de premie afhangen van het gedrag van de klant, in plaats van minder relevante criteria zoals geslacht, leeftijd en locatie. Autoverzekeringen kennen dit principe al enige tijd, en de meeste klanten lusten dit aanbod wel. Dus waarom zouden we dit niet toepassen op ons dagelijks gedrag om de prijs van ziekte- en levensverzekeringen te bepalen?

Denk er maar even over na. Telkens jij gaat fitnessen, draag je bij tot de vermindering van de risico's die een verzekeraar neemt wanneer die jou tot klant neemt. Als die verzekeraar daarvan op de hoogte is, is die gerust bereid om jouw premie te verlagen, omdat ze weten dat jij een minder groot risico vormt dan een totaal onbekende, die misschien nooit uit de zetel komt. Dus: hoe meer jij naar de fitness gaat, hoe lager jouw premie. Op voorwaarde dat de verzekeraar dit weet natuurlijk.

Lees het artikel met Mark op datanews.knack.be