Doe eens gek! De trainer moet zich afvragen...

Er zijn een aantal factoren te noemen waarom mensen het lidmaatschap van de sportschool opzeggen, zoals een slechte service of faciliteiten. Maar wat volgens mij de allergrootste impact heeft op de motivatie van leden; sleur! Hoe gaan we trainingen leuker maken zonder dat het een poppenkast wordt?

Zoals het hoort

Het potdicht standaardiseren van programma's is zeker niet de manier. Ik geloof ook niet dat je moet vasthouden aan '10-13 weken dezelfde muziek', uitdraaien van een beginnersprogramma in de fitness en 'coachen zoals het hoort'. Want als iets motivatie de nek omdraait, is het sleur. Niet alleen in de sportclub, maar ook in relaties, in het werk etc..

Wat moeten we dan wel doen? Want maatwerk kost tijd en geld en met uniformiteit bewaak je de kwaliteit. Ik denk dat het antwoord op een groot tevreden publiek bij de instructeur zelf zit.

De trainer moet zich afvragen in welke mate de les authentiek is in de kaders die de club stelt. En de trainer zal zelf op zoek moeten gaan naar een unieke stijl zodat elke training een beleving is.

Runners high

Ook weten we dat mensen verslaafd aan sport kunnen raken, als ze tijdens een training de runners high ervaren; een euforisch gevoel waarin de tijd vergeten wordt. We weten ook dat deze 'state of mind' bereikt wordt als de balans tussen de uitdaging en het ervaren van succes continu geborgd wordt. Door elke week hetzelfde riedeltje af te draaien, hoe goed de les ook is, daar raakt niemand van 'in flow'.

Tip

Ik geef zelf ook gestandaardiseerde programma's op een club waar we gelukkig niet zo standvastig zijn; we releasen gezamenlijk, maar binnen een periode van drie maanden is het aan de instructeurs om de les uitdagend, leuk en vol te houden. Want wat is nou belangrijker? Dat we allemaal hetzelfde doen of volle lessen?

Er wordt gevarieerd met oefeningen en muziek (mixen). Differentiatie vindt op verschillende niveaus plaats. Individuele coaching en aandacht voor elke deelnemer. Want geen aandacht is ook geen euforie!

Grazy kids

De instructeurs die goed scoren zijn over het algemeen niet de perfecte didactische en technische docenten, het zijn 'the grazy kids' en de instructeurs die goed aanvoelen wat de deelnemers nodig hebben.

Mijn advies om invloed uit te oefenen op motivatie? Wees niet zo serieus! Natuurlijk werk je netjes binnen het format, maar ga de uitdaging aan om elke les jouw unieke stempel te geven. Heb dikke schik en ken je groep!

Managers, laat instructeurs meer zelfsturend werken. Beoordeel op cijfers, want dat geeft aan of mensen gemotiveerd blijven en de instructeur zijn best doet om te leren en te groeien.

Tot slot; vergelijk retentie met de liefde. Zelfverzekerd zijn, de ruimte om jezelf te ontwikkelen, spontane acties, veel lachen en aandacht voor elkaar zorgen voor een lang en gelukkig bestaan.

Heb je vragen? Stuur een email naar: marije@fitternederland.nl.

 

nr2 2018
 
nr1 2018
 
nr10 2017
 
nr9 2017
nr8 2017
 
nr7 2017
 
nr6 2017
 
nr5 2017
nr4 2017
 
nr3 2017
 
nr2 2017
 
nr1 2017
nr10 2016
 
nr9 2016
 
nr8 2016
 
nr7 2016
nr6 2016
 
nr5 2016
 
nr4 2016
 
nr3 2016
nr2 2016
 
nr1 2016
 
nr10 2015
 
nr9 2015
nr8 2015
 
nr7 2015
 
nr6 2015
 
nr5 2015
nr4 2015
 
nr3 2015
 
nr2 2015
 
nr1 2015
nr10 2014
 
nr9 2014
 
nr8 2014
 
nr7 2014
nr6 2014
 
nr5 2014
 
nr4 2014
 
nr3 2014
nr2 2014
 
nr1 2014
 
nr9 2013
 
nr8 2013
nr7 2013
 
nr6 2013
 
nr5 2013
 
nr4 2013
nr3 2013
 
nr2 2013
 
nr1 2013
 
nr10 2012
nr9 2012
 
nr8 2012
 
nr7 2012
 
nr6 2012
nr5 2012
 
nr4 2012
 
nr3 2012
 
nr2 2012
nr1 2012
 
nr10 2011
 
nr9 2011
 
nr8 2011
nr7 2011
 
nr6 2011
 
nr5 2011
 
nr4 2011
nr3 2011
 
nr2 2011
 
nr1 2011
 
nr10 2010
nr9 2010
 
nr8 2010
 
nr7 2010
 
nr6 2010
nr5 2010
 
nr4 2010
 
nr3 2010
 
nr2 2010
nr1 2010
 
nr10 2009
 
nr9 2009
 
nr8 2009
nr7 2009
 
nr6 2009
 
nr5 2009
 
nr4 2009