Sportclub Het Eiland toont de toekomst van de fitnesssector

Outside the box met Point Break en partner Life Fitness

Benieuwd hoe je als fitnessondernemer hét verschil voor je leden maakt? Ga dan snel kijken bij Sportclub Het Eiland in Antwerpen. Binnen vijf jaar hebben de broers Tim en Tom Hoefkens daar met conceptmatig werken en innovatief denken de fitnesswereld de 21e eeuw ingeleid. Hun nieuwste concept: het outdoor gym-concept Point Break. Innovatie, durf en ondernemerschap zitten daar duidelijk in het dna.


Tekst: Niek Arts, Foto’s Julian Kersten en Life Fitness

De méér dan 3500 actieve leden van Sportclub Het Eiland laten zich iedere keer opnieuw verrassen. Dit past bij de ondernemersfilosofie van Tim en Tom. Toen zij de zaak van hun vader overnamen, besloten ze het helemaal anders te doen. Fitness bij hen is een beleving, een experience, geworden. En dat spreekt de doelgroep, 20- tot 35-jarige, aan. Voor de zomermaanden is er de outdoor gym Point Break. Een innovatief concept dat samen met partners is gerealiseerd.

360 graden anders
Als je Sportclub Het Eiland voor het eerst bezoekt, ervaar je direct wat er wordt bedoeld met ‘fitness als een experience’. De hele sportclub ademt passende beleving. Er is bewust gekozen voor een industriële stijl die overal in het drieverdiepingen hoge oude pakhuis tot detail is doorgevoerd. Aanvullend hierop zijn er verschillende nuances gemaakt. Er worden acht verschillende sportconcepten aangeboden, variërend van fitness en yoga tot aerobics en bootcamp. Iedere ruimte sluit naadloos aan op het sportconcept waarvoor het bestemd is.

Dit was totaal anders toen de broers de sportclub overnamen. Tom: “De sportclub was een traditionele fitnessclub. Er was weinig beleving, het had een behoorlijk oubollig imago. Ik heb eerst zes maanden nagedacht of ik de club wel wilde overnemen. We besloten ervoor te gaan, maar dan moest het wel op onze manier. De vijf jaar daarvoor heb ik in een andere sector gewerkt. Daardoor bracht ik een frisse ondernemende blik van buitenaf mee. Vanaf de start hebben we één belangrijke afspraak gemaakt: iedere dag dat we de club binnenkomen geeft dat een gevoel van trots!” Point Break De sportclub heeft in het Antwerpse als innovatieve sportclub een goede naam opgebouwd. Die naam moeten ze wél blijven waarmaken. Met andere woorden: ze blijven investeren in innovatie. Het nieuwste concept is de outdoor-gym



Point Break 
Tom: “Daar sport je in de buitenlucht. Het is een hippe outdoor-gym waarin we verschillende sportconcepten voor outdoor hebben ontwikkeld. Het past goed bij de community die wij samen met de leden zijn. We hebben allemaal hetzelfde doel: persoonlijke (sport)resultaten bereiken. Waar kan dat beter dan in een uitnodigende ‘instagramwaardige’ urban omgeving?”

Met Point Break verrassen Tim en Tom hun leden opnieuw. De leden zijn enthousiast: het aantal ‘zomerstoppers’ is flink teruggebracht en veel potentiële leden vragen een dagpas aan. Tom: “Dit is natuurlijk geweldig. We creëren iets nieuws met een indrukwekkende vibe. Het is leuk dat we Point Break samen met partners als Life Fitness, Red Bull en Mini tot een succes mogen maken. We zijn blij dat partners als Life Fitness, die de fitnessapparatuur levert, samen met ons outside the box durven te denken. Zo proberen we samen nieuwe concepten die nog niet eerder zijn gedaan in de fitnessindustrie.”

Bij Life Fitness zijn ze er trots op ze samen met Het Eiland van Point Break een succes maken. Marketing manager Harry Damen: “Het is mooi om samen met innovatieve ondernemers als Tim en Tom dit soort mooie conceptuele projecten te realiseren. Het is out of the box denken, waarbij we letterlijk buiten de vier muren van de gym werken. Het is vernieuwend voor de fitnesssector, waarin we als Life Fitness graag meedenken. Vanuit Life Fitness ondersteunen we ondernemers graag bij het bouwen en versterken van communities, bijvoorbeeld door innovatieve projecten zoals Point Break."



Conceptueel denken
De twee broers kiezen bewust voor een conceptuele aanpak, die ze stapje voor stapje verder ontwikkelen. Hierbij investeren ze iedere verdiende euro terug in de onderneming. Tom: “Als we iets doen, doen we het goed. We zijn begonnen met de restyling van de benedenverdieping. We werken vanuit een aansprekend concept dat helemaal terugkomt in onze marketing en design. Vier jaar geleden was crossfit in opkomst, we hebben die trend vertaald naar meer functional training. Hiervoor hebben we een speciale ruimte gestyled en aansprekende groepslessen samengesteld.”

“Het belangrijkste is dat alles klopt en aansluit: dat is het werken vanuit één concept. Die boodschap stralen we ook uit in onze marketing. Hierin investeren we veel, maar daardoor slaan nieuwe concepten wel aan. Hierbij maken we optimaal gebruik van de kracht van sociale media. Beeld is hierbij doorslaggevend, daarmee ervaar je in één oogopslag hoe het is om bij ons te sporten.”

In de loop van de jaren is de sportclub steeds verder gegroeid in vierkante meters, actieve leden en sportaanbod. Tom: “Het uitdenken van een nieuw concept verloopt behoorlijk natuurlijk. Ik praat veel met onze leden en andere mensen, zo ontstaan vaak nieuwe ideeën. Een goed idee werken we verder uit en bespreken we met onze marketingpartner. Om van een nieuw concept echt een succes te maken is lef nodig. Durf te investeren. Garantie krijg je nooit, maar doe je het vanuit je eigen filosofie dan kun je er heel succesvol mee zijn.”



Learnings voor fitnessondernemers
Bij Sportclub Het Eiland hebben ze het na de overname bewust rigoureus anders gedaan. Door fitness vanuit diverse concepten te benaderen is er een heuse (fitness)experience ontstaan. Tom: “Het begint met een visie en dat werk je daarna stapje voor stapje verder uit. Belangrijk is om out of the box te denken. Bij ons lopen nieuwe ideeën soms ook anders dan verwacht. Maar dat zien we als een lessons learned, waarmee we verder kunnen verbeteren. Uiteindelijk creëer je zo de community waarbij mensen zich graag aansluiten!”

www.sportclubheteiland.be en www.lifefitness.nl



Official Hammer Strength Training Center
Krachttraining is een belangrijk onderdeel in het diverse aanbod aan sportbeleving van Sportclub Het Eiland. Hiervoor vertrouwen ze volledig op de hoogwaardige trainingsapparatuur van Hammer Strength. Bij Sportclub Het Eiland zijn ze trots op hun status als Official Hammer Strength Training Center. Binnenkort vindt op Point Break de eerste Belgische Hammer Strength Clinic plaats.

Nieuwsgierig hoe jouw club ook tot deze groep van toonaangevende clubs kan behoren? Kijk dan snel op lifefitness.nl/facility/ hammer-strength-training-centers


 
nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009