Ongezond werken? Maar ik sport elke dag!

Zitten is dodelijk: een veel gehoorde zin, maar klopt het ook? Is zittend werk echt zo slecht voor je? Ook als je actief bent in de fitnessbranche en elke dag voldoende sport? Ik leg graag uit waarom zitten schadelijker is dan je denkt, ook als je veel sport.

Sedentair zitgedrag
Langdurig zitten is in wetenschappelijk onderzoek in verband gebracht met aandoeningen aan het bewegingsapparaat, depressie, hart- en vaatziektes, Diabetes type 2, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. Wanneer men activiteiten uitvoert met weinig energie (<1.5MET*), zoals zitten, wordt dit sedentair genoemd en kan dit gedrag bovenstaande aandoeningen veroorzaken. Een mogelijke verklaring is moeilijk te geven, maar gesuggereerd wordt dat lang zitten een direct effect heeft op de botmineralen en de vasculaire gezondheid. Tevens wordt gesuggereerd dat wanneer men staat er meer spiercontracties plaatsvinden. Wanneer bij langdurig zitten deze spiercontracties wegvallen veroorzaakt dat ongunstige metabole processen.

Sedentair zitgedrag staat los van fitheid. Iemand kan elke dag sporten maar wanneer deze persoon dagelijks langdurig zit heeft deze persoon net zoveel risico op vroegtijdig overlijden. Je kan de inactiviteit dus niet compenseren door te sporten.

De 5 W’s
Om de inactiviteit op de werkvloer tegen te gaan zijn de 5W’s in het leven geroepen. Als je gezonder wilt werken kan je dat uit de volgende vijf perspectieven bekijken: werkhouding, werkplek, werktaken, werktijden en werkdruk. Ik licht er een paar toe.

Werkhouding, werkplek en werktaken
Bij een werkhouding is het in eerste instantie belangrijk dat de houding ontspannen en comfortabel is. Symmetrie en de natuurlijke S-bocht van de wervelkolom aanhouden zijn even zo belangrijk. Zet de voeten plat op de grond hanteer de richtlijnen van 110° in het kniegewricht en 90° in het ellebooggewricht. Je stemt jouw werkplek af op jouw lichaam en niet andersom. Bij staand werk is het belangrijk dat de juiste buk- en tiltechnieken worden toegepast. Ga dus niet overhaast zware (fitness)materialen verplaatsen.

Werktijden
Een goede werkhouding is uiteraard onmogelijk de gehele dag vol te houden. Afwisseling tussen zittende en staande houdingen is daarom belangrijk. Ook is het van belang om zo vaak mogelijk te bewegen tijdens het werk. 10 seconde is voldoende. Een micropauze noemen we dat. Je kan dus beter iedere 10 minuten 10 seconde bewegen dan iedere 2 uur 15 minuten bewegen. Hoe korter de interval, hoe beter. Een soort HIIT op de werkvloer dus.

Conclusie
Hoe fit je ook bent, een gezond beweegpatroon tijdens je werkzaamheden is voor iedereen belangrijk. In de fitnessbranche, met veel fysieke belasting en onregelmatige werktijden, is aandacht voor gezond werken extra belangrijk. Tevens ben je een inspiratiebron en voorbeeldfunctie voor je klant, die ook werkgerelateerde klachten ervaart. Wanneer je als bedrijf de risico’s kent en deze aanpakt kan je je klant met soortgelijke problematiek veel beter adviseren. Blijf niet op je luie stoel zitten en kom in actie voor een gezonde werkomgeving!



Dylan Watzeels (BSc) is Oefentherapeut, Bedrijfstherapeut en Personal Trainer. Voor zowel particulieren en bedrijven maakt hij beweegprogramma’s op maat en als paramedicus behandelt hij zowel InCompany als in een 1e-lijns praktijk.
Studio619@dylanwatzeels.nl I www.studio619.nl | 06-81793072

 
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009