Terugblik Fitness & Wellness top 2018

Verschenen in Bodylife nummer 7 2018


Half september vond de Fitness & Wellness Top 2018 plaats in het congrescentrum in Houten. De beurs besloeg twee hallen van het gebouw, waardoor het evenement meer als een grote netwerkbijeenkomst dan als een beurs à la FIBO betiteld kan worden. Ook dit jaar stonden trends, netwerken en ontwikkelingen centraal.


Door: Niek Arts - Fotografie: Fitness & Wellness top

De exposanten waren zeker te spreken, want de bezoekers waren vaak zeer gericht. De stands en vele presentaties werden dan ook inhoudelijk goed bezocht. Het is bovendien één van de weinige momenten dat heel ‘Fitnessland Nederland’ elkaar op één locatie ontmoet. Kortom: het was bij uitstek een mogelijkheid om te netwerken!

Op de beurs zag het er, net zoals afgelopen jaren, niet zwart van de mensen. Maar dit gaf juist de ruimte voor verdiepende gesprekken en het leren kennen van nieuwe 'fitnessmensen'. De beurs is daarvoor ook mede bedoeld: bestaande relaties ontmoeten, nieuwe mensen leren kennen en op de hoogte blijven van de laatste trends in de sector. En hier was genoeg tijd en ruimte voor!

Sectorbreed aanbod
Dat de sector qua aanbod en mogelijkheden écht aan het verbreden is, zowel in de breedte als in de diepte, werd wel duidelijk. In de breedte was opvallend dat preventie en leefstijl steeds belangrijker worden. Verschillende bedrijven en organisaties spelen hierop in met een vernieuwend aanbod, juist gericht op de kansen die de komende jaren op de sector afkomen. Gezien het aanbod en de drukte bij de stands, was het duidelijk dat veel fitnessondernemers hierin kansen zien.

Als je verder inzoomt op de verdieping van de sector, dan ontkom je niet aan de digitale- en virtuele revolutie. De digitale kant van de fitness was dan ook goed vertegenwoordigd. Maar waaraan moet je dan denken? Wat opviel is dat er twee kanten echt uitspringen. Aan de ene kant zijn de marketing- en bedrijfseconomische ICT-oplossingen die de sector écht verder gaan helpen. Op online marketinggebied liggen er natuurlijk volop kansen voor fitnessondernemers, zeker als ze dit samen met gespecialiseerde bedrijven doen.

Aan de andere kant speelt gamification een steeds belangrijkere rol. De mogelijkheden op het gebied van nog méér beleving en persoonlijke waarde toevoegen stonden hierin centraal. Voor de beurs van volgend jaar zijn we erg benieuwd hoe virtual reality en augmented reality de sector insluipen en verder gaan veranderen en inspireren!



Interessante sprekers
De beurs was zo opgedeeld dat er voldoende ruimte was voor het programmeren van aansprekende sprekers. Naast dat verschillende leveranciers hun nieuwe producten en visie op de sector lieten ervaren, waren er ook een aantal interessante keynote sprekers zoals Paul Bedford. Hij ging in zijn presentatie vooral in op het retentiegevecht. Want daarin ligt een belangrijke kans om snel meer omzet binnen te halen en vast te houden.

Al met al mag de organisatie terugkijken op een beurs waar de sector elkaar heeft ontmoet en waar waarschijnlijk weer nuttige en interessante contacten zijn gelegd. Wij zijn benieuwd welke richting de sector komend jaar opgaat en hoe de Fitness & Wellness Top 2019 ons weer gaat verrassen.
 
Edities