FITsociety: dé online marktplaats voor de consumenten en fitnessprofessional

Verschenen in Bodylife nummer 8 2018



Met jaarlijks meer dan 3.5 miljoen bezoekers is FITsociety met haar online platform en bijbehorende apps niet meer weg te denken uit het Nederlandse fitnesslandschap. Waar tot nu toe vooral de sportende consument werd aangesproken met wetenschappelijk onderbouwde artikelen, leggen ze nu meer de focus op het verbinden van de fitnessprofessionals en trainers. Hiervoor is een speciale app in het leven geroepen.

Door Niek Arts


Eigenaar en initiatiefnemer Özgür Yasar wil met het nieuwe platform de ‘Airbnb van de fitness’ worden. Özgür: “We zien dat consumenten anno 2019 het gemak van een app enorm waarderen. Tegenwoordig kun je alles via apps bestellen: taxi’s, pizza’s, liefdesrelaties. Maar om ‘gezondheid te kunnen bestellen’ dient de consument zich in allerlei bochten te wringen. Op dat ‘probleem’ hebben wij nu een antwoord!”

Özgür gaat verder: “Aan de andere kant zien we dat fitnessprofessionals en trainers moeite hebben met het verbeteren van hun online zichtbaarheid via zoekmachines. Verder is het een uitdaging om de juiste tools te vinden voor de administratie, het maken van roosters, trainingsschema’s en voedingsschema’s. Deze uitdagingen lossen we op met de achterkant van de app: een all-in-one-platform voor de trainers.

Het ontstaan van FITsociety
Eerst even terug naar het jaar 2009, toen Özgür vanuit persoonlijke interesse met FITsociety begon. “Ik was toen al fanatiek aan het sporten en met lifestyle en voeding bezig. Maar ik miste online een plek waar ik hierover gericht kennis en informatie kon vinden. Dat platform ben ik toen zelf maar begonnen. Eerst als hobby, maar in de loop van de tijd werd het groter en groeiden we uit tot de grootste fitnesssite van Nederland.”



“Al snel bleek dat veel meer mensen hier behoefte aan hadden, want het websitebezoek steeg explosief. Voor mij een teken om ermee door te gaan. Ik zag al snel dat goede informatie op de website de sleutel tot het succes is. Daarom zijn wij blijven inzetten op het maken “Daarom zijn we vanaf 2016 bezig om van FITsociety dé marktplaats voor health professionals te maken waarmee we de consument op een laagdrempelige en transparante manier verbinden met de trainers. Hierbij komt mijn ervaring bij online platforms als Monsterboard, Microsoft en Markplaats goed van pas. De uitdaging daar was om vraag en aanbod middels tech bij elkaar te brengen en dat op een schaalbaar platform neer te zetten.”

FITsociety in de praktijk
Via de website en de app kunnen consumenten eenvoudig een trainer of coach in de buurt vinden. De trainer is door de consument qua biografie, opleiding, specialisme, referenties en beoordelingen transparant in te zien. Özgür: “Hierdoor kan hij weloverwegen een keuze maken. Zo brengen we een stukje transparantie en kwaliteit terug in een markt. Als je de juiste trainer hebt gevonden, kun je via de app contact leggen en een relatie aan gaan. Als er een goede match is, kan de consument ook de betaling en begeleiden via de app laten verlopen.”

Oplossingen voor de fitnessprofessional
Voor fitnessprofessionals creëren we een digitaal podium waarop ze zich kunnen profileren voor een miljoenenpubliek. “Het is raar dat makelaars, restaurants en vrijgezellen zich tentoonstellen op digitale marktplaatsen om met potentiële klanten in contact te komen, maar dat dit digitale podium er voor fitness niet is. Naast het aanbrengen van leads en nieuwe klanten, leveren we het platform aan de trainers waarmee ze hun trainingsschema’s en voedingsschema’s kunnen maken. Deze kunnen direct naar de app van de klant verstuurd worden en de klant kan hier direct mee aan de slag.”

“Verder lossen we het communicatieprobleem op. Want veel trainers gebruiken nu nog hun privé Whatsapp voor hun communicatie. Dat hoeft niet meer wanneer je de communicatie via de FITsociety Messenger laat verlopen. En we lossen de uitdagingen op voor planning, automatische incasso’s, iDeal betalingen, facturatie en administratie. Alles is erop gericht om de trainer te laten doen waar hij écht goed in is: het geven van onderscheidende trainingen en het verbeteren van de levens van hun klanten.”

Kijk voor meer informatie op: coaching.fitsociety.nl of www.fitsociety.nl



 
Edities