- Verslag VES-dag

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2014
Toekomst perspectief conclusie body•LIFE

body LIFE magazine nodigde op 4 december een aantal oude rotten en jonge geesten in de branche uit voor een rondetafel discussie over het toekomstperspectief van de fitnessbranche. Er werden een aantal stellingen voorgelegd en de discussie kon beginnen. In a nutshell hier de conclusie.

Keuze, keuze, keuze

Er was volledige overeenstemming dat de reguliere sportcentra keuzes moeten maken. Gaan voor low budget of voor kwaliteit, daar tussenin zit straks niks meer. Kwaliteit kan zich uiten in excellente service, doelgroep gerichtheid, preventiecentrum certificering behalen, expertise in huis halen, enz. Maar zonder keuze is het begin van het eind ingezet. Sportcentra zullen zich vervolgens dan ook strategisch goed moeten positioneren en de visie in elk element van de organisatie doorvoeren. Duidelijke doelgroep protocollen, goede samenwerking met de zorg en verenigingen, maar ook (en misschien vooral) goed coachend leiderschap en duidelijkheid van taken en verantwoordelijkheden.

Community vormen

Mensen willen steeds meer weer ergens bijhoren, maar wel met eigen controle  en vrijheid. Het sportcentrum leent zich er perfect voor om interesse en doelgroep communities te vormen. Van specifieke lessen, maar ook van activiteiten zoals wandelen en fietsen. Maar waarom ook geen interessegroepen kaarten, schaken, social media, iPhone, Google +, enz.

Virtuele lessen

Virtuele lessen lijken een USP te worden van de low budget centra, terwijl het een uitstekende aanvulling is voor een kwaliteitcentrum. Bijvoorbeeld, spinning, op elk moment van de dag. De zaal ligt niet de hele dag leeg en het speelt in op de behoefte van de klanten. Het kan er zelfs nog voor zorgen dat reguliere lessen drukker gaan worden.

Programma’s en losse structuur naast lidmaatschap

Vasthouden aan uitsluiten jaarlidmaatschappen of ook seizoenslidmaatschappen voor wielrenners en andere verenigingsporters, strippenkaarten voor de zakenman die veel op reis is, een 3 maanden lidmaatschap voor een bedrijf, enz. De interesses en behoeftes van de klanten verschuiven o.a. ook door de veelvuldigheid van het aanbod in de markt. Star vasthouden aan een structuur kan nadelig werken. Waarom geen opstart programma aanbieden van 6 weken, een sportspecifiek programma van 6 maanden of een afslank (start) programma van 3 maanden?

Denk buiten de muren

Traditioneel trainen onze leden natuurlijk binnen de muren van ons centrum, maar in de toekomst kan dat wel eens totaal anders uitpakken. Een home lidmaatschap met bv een beweegmonitor coach programma, een bedrijfssport programma dat volledig bij het bedrijf verzorgt wordt, een outdoor afdeling voor mensen die überhaupt niet binnen willen sporten, samenwerken met verenigingen om een menukaart te bieden (Fitness 2.0). De mogelijkheden zijn onbeperkt, maar reikt de visie van de ondernemer ook verder dan de eigen muren?

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 1I2014 I

Edities