- Payrolling

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2014

I body•LIFE 1I2014

Als ik de huidige fitnessmarkt zou moeten vangen in 1 woord, dan zou ik zeggen: Jongvolwassen. Bij het kijken naar andere snel opkomende markten die ons voorgingen zie je een zelfde soort ontwikkeling. De grote potentie zorgt voor een groeispurt en al snel lijkt er een verzadiging in de markt te ontstaan die leidt tot een verdringingsmarkt.

Visie op de markt

Een groeispurt gaat gepaard met hier en daar wat pijn en ongemak. Waren de banken voorheen soepel en groeiden de bomen tot in de hemel, nu zien we wel anders. Ook de financiële wereld ziet dat de rek, onder de huidige omstandigheden, aardig uit de markt begint te raken. Tijd voor wat anders….

Markten laten zich sturen door visionairs en pioniers, omdat zij anders denken en vernieuwing in de markt brengen. Binnen huidige structuren durven zij een andere koers te varen, waarbij succes niet altijd gegarandeerd is. Echter is de beloning bij succes vaak vele malen groter dan werken onder bestaande omstandigheden met bestaande producten en een bekende markt. Immers, “als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg”. Hoe kunt u visionair / pionier worden in uw verzorgingsgebied?

Vanuit de bovenstaande invalshoek biedt opkomende differentiatie drang van de markt perspectieven die lange tijd onberoerd zijn gebleven. De verdringingsmarkt geeft dus nieuwe kansen, nieuwe inzichten en meer groeimogelijkheden dan we voor mogelijk hielden. Het marktrapport van de IRHSA in 2007 gaf ons al informatie over een groeipotentie van 100% binnen de fitness. De kaders van het speelveld binnen de huidige markt moeten daarvoor wel worden verlegd. Differentiatie maakt een markt volwassen.

Om die reden stel ik u nu de vraag; “Wat gaat u doen om in 2014 om het bestaansrecht van uw organisatie ook in de toekomst veilig te stellen?” Differentiëren, bewegen of stilstaan en afwachten……

Iedereen is bekend met de uitdrukking “Stil staan is achteruit gaan.” Natuurlijk hebben veel early adaptors van nieuwe producten en concepten in het verleden investeringen gedaan die ook wel eens verkeerd uitpakten. En, moet gezegd worden, dit zijn niet de tijden om te veel misstappen te maken met grote financiële gevolgen, want het is al lastig genoeg. Toch zijn er veel ondernemers bezig met overleven in plaats van overwinnen.

Voor overwinningen zijn veranderingen nodig. Onverwachte acties die klanten aanzetten tot nadenken. Die hoeven niet altijd veel geld te kosten. Differentiëren, bewegen en veranderen kan op verschillende manieren en niet noodzakelijk met nieuwe producen. Het verbaast mij persoonlijk dat het op beurzen en evenementen de laatste jaren zo rustig is. Je hoeft niets te kopen als je naar een beurs of event gaat……. Kennis is gratis op te halen. Leveranciers delen graag hun verhalen, ideeën en ervaringen over de markt en buitenlandse markten. Dit is een basisprincipe binnen het opbouwen van een goede zakelijke relatie. Het kost niets, maar kan veel opleveren.

(PS: Als er een leuke opdracht uit een relatie komt, vinden we dat als leveranciers natuurlijk wel prettig.)

Heeft u last van de crisis of van een overspannen marktsituatie? Dit is een vraag die ik de laatste tijd veel stel aan ondernemers met wie ik graag mag sparren over diverse vraagstukken in de markt. Het gemakkelijkste om te antwoorden is dat men last heeft van de crisis. Het is immers een lastig en log mechanisme om achter te verschuilen, omdat men als enkelvoudige club of als keten weinig invloed heeft op macro-economische omstandigheden. Een eerlijker en realistischer antwoord zou zijn als men de economische crisis als vervelende bijkomstige tegendruk zou ervaren, maar de overspannen marktsituatie bedreigender zou vinden. Mijn vervolg vraag is dan: Wat is daarop het antwoord? Wat ga je doen om je huidige positie in die overspannen markt te versterken en uit te bouwen? Waarom ben je een winnaar in wording? Waarom zijn er bedrijven die tegen de stroom in, op dit moment, veel succes behalen? Waarom investeren succesvolle bedrijven vaak anti-cyclisch? Wat is populair gezegd die X-factor? Waarom heb ik dat nu niet? Hoe ga ik hier aan komen? Waarom bestaat mijn organisatie? Wat wordt mijn doel? Waarom gaan mensen in de toekomst lid bij mij worden?

Gebruik 2014 om uw organisatie te veranderen. Nogmaals, dit gaat gepaard met weerstand en pijn, maar u zult zien: 2014 wordt dan een jaar waar u later op terug kijkt als: “Het jaar van de ommekeer waar het succes werd bepaald”. Begin het jaar goed, begin het proces van succes.

Ik geloof er heilig in dat onze markt nog vele ontwikkelingen heeft door te maken om een volwassen markt te worden. Er is genoeg ruimte om te groeien in diverse onbekende richtingen. Het is echter de vraag of u gebruik maakt van dit potentieel of dat u die ruimte aan een ander gunt.

PS: Prijs is slechts 1 van de P’s uit het marketing model. Budget ketens hebben hier goed op ingespeeld en hebben dit marketinginstrument goed onder controle, waarvoor een duidelijk compliment. Aan u de dankbare taak / uitdaging om invulling te geven aan de andere marketinginstrumenten om u te onderscheiden.

marketing I business

Begin het jaar goed, begin het proces van succes.

Michel de Vink

Is werkzaam voor Indoor Cycling

Group Benelux (ICG), 033 – 4725 469

I michel@indoorcycling.nl

body•LIFE 1I2014 I

Edities