- Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014
Kenniscentrum leefstijl

De visie van Fit!vak, brancheorganisatie van de fitnessbranche, luidt: ‘Het fitnesscentrum is hét professionele lokale centrum voor sport en bewegen, dat ervoor zorgt dat kennis, informatie en expertise toegankelijk en beschikbaar zijn voor de gebruikers. Daarmee levert het fitnesscentrum een zeer belangrijke bijdrage aan de gezondheid, welzijn en ontplooiing van samenleving en individu.’ Maar hoe vult een sportcentrum dit nu in? Hoe profileert het zich als lokaal kenniscentrum voor gezondheid, welzijn en ontplooiing en hoe maakt het die informatie en expertise toegankelijk?

Wat wordt er van een kenniscentrum leefstijl verwacht? In ieder geval dat je er gedegen, liefst wetenschappelijk onderbouwde, informatie kan vinden over een actieve en gezonde leefstijl. Op welke manier bied je dat als leefstijl centrum aan? Dat kan met een thematisch kennis dossier, waarin flyers beschikbaar zijn over ‘Sporten met diabetes’, ‘Sporten met overgewicht’, ‘Sporten tijdens zwangerschap’, enz. Dat kan in de club in een dossier beschikbaar zijn, je kan dat natuurlijk ook op je website aanbieden. Als kenniscentrum leefstijl heb je wellicht ook de kennis in huis om je doelgroep gericht goed onderbouwd te informeren en adviseren. ‘Sporten voor uithoudingsvermogen verbetering’, ‘Sporten om af te vallen’, enz. Dit zijn consument gerichte stukken, waarnaast de doelgroep gerichte begeleidingsprotocollen voor de trainers liggen, waardoor trainers uniform en wetenschappelijk onderbouwd hun begeleiding insteken. Als kenniscentrum leefstijl kan je de leden natuurlijk ook een-op-een informeren en inspireren door middel van workshops en lezingen over bv ‘Bewegen is medicijn’, ‘Verhoog je metabolisme’ en als je de kennis hebt, ‘Voeding als medicijn’, enz. Je kan je leden prikkelen door elke maand of elk kwartaal een thema te kiezen en dat te uiten met inspiratie posters, uitnodigingskaarten, stimulerende social media berichten en lezingen.

Als kenniscentrum leefstijl is het wellicht belangrijk om samen te werken met specialisten op het gebied van sport, bewegen, voeding, enz. Door samen te werken aan de ontwikkeling van het kenniscentrum leefstijl, verbreed je het draagvlak en je doelgroep, wat op zijn beurt een positief effect kan hebben op de instroom en de positionering. De eerstelijnszorg zal gemakkelijker doorverwijzen naar een sportcentrum/leefstijlclub als men weet dat er goede kennis verspreid wordt en begeleid wordt volgens op de doelgroep afgestemde begeleidingsprotocollen en waar nodig in samenwerking met een multidisciplinair team (fysio, diëtist).

De eerste stap is natuurlijk, als ondernemer/manager, een keuze maken over hoe je in de markt wil staan, als sportcentrum of als sportcentrum/kenniscentrum leefstijl!

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 2I2014 I

Edities