- Anytime Fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014
Ben je ook op zoek naar een nieuwe toekomst voor je fitnessclub?

Het is bij ons allen bekend dat de hoogtijdagen in de fitnessbranche al een aantal jaren achter ons liggen. De concurrentie is sterk toegenomen en vooral de kleinere ketens of stand-alone bedrijven staan hierdoor onder druk. Deze centra hebben het zwaar om hun hoofd boven water te houden in een markt waar grote fitnessketens blijven doorgroeien.

Ondernemers die jaren geleden uit pure passie een fitnesscentrum zijn begonnen, moeten nu meer dan ooit ook beschikken over sales-, (on-line-)marketing- en managementvaardigheden. Daarnaast zijn consumenten zich in het huidige economische klimaat veel bewuster van prijsverschillen. Ze zijn alleen bereid om meer te betalen als ze hiervoor ook echt extra waarde terug krijgen. Veel fitnesscentra missen een specifieke eigen identiteit, een echte onderscheidende waarde, waardoor ze steeds meer leden verliezen aan o.a. budget clubs. Met als gevolg dat er verder bezuinigd dient te worden op o.a. personeelskosten en de openingstijden verder worden ingekrompen. In deze neerwaartse spiraal bevinden zich helaas teveel fitnessclubs op het moment, waardoor het aantal faillissementen hoger dan ooit is. Veel fitnessondernemers staan met de rug tegen de muur. Wat moet ik doen? Investeren of de zaak verkopen of in het ergste geval sluiten?

Het verrassende resultaat van de omvorming naar Anytime Fitness

Bovenbeschreven scenario was ook heel erg herkenbaar voor Life Style Sittard en Life Style Elsloo. Deze 2 fitness centra met een vloeroppervlakte van bijna 2000 m2 (inclusief groepsleszalen) verkeerden ook in een neerwaartse spiraal. “Reeds enkele jaren zagen we teruglopende ledenaantallen in deze 2 fitness centra mede door de toenemende concurrentie”, zegt Marc Bossers als algemeen operationeel manager. “We waren op zoek naar een geheel vernieuwend concept dat mensen weer verrast en aanspreekt. Een concept dat kwaliteit uitstraalt en ook past bij onze ambitie en passie om mensen te helpen aan een betere vitaliteit en gezondheid.” “Daarnaast moest het concept ook vanuit commercieel oogpunt winstgevend zijn en bewezen succesvol” vult Marij Funke, Operations Anytime Fitness Benelux aan. “Tijdens onze zoektocht vonden wij deze aspecten sterk terug binnen het Anytime Fitness concept waar wij als franchisegever reeds zeer vertrouwd mee waren”.

“Het klinkt misschien vreemd dat wij niet direct als franchisegever deze keuze hebben gemaakt”, zegt Petro. “Op het moment dat ik op een congres in 2009 in Amerika in contact kwam met Anytime Fitness was ik direct overtuigd dat dit business model in Nederland perfect zou passen. Het grote voordeel van een wereldwijd franchiseconcept is de constante ondersteuning die je op diverse terreinen zoals marketing, sales en operations e.d. ontvangt en de continue focus op innovatie. Maar het ging in het begin wel altijd om kleinere clubs van gemiddeld 450 m2. En dat is niet bepaald vergelijkbaar met de grote clubs in Sittard en Elsloo”. Vorig jaar was ik echter in Australië bij het hoofdkantoor van Anytime Fitness in Sydney waar ik een rondleiding kreeg in een Anytime Fitness club van 1800 m2. Deze club was een bestaande fitnessclub en omgevormd naar Anytime Fitness. Deze club is momenteel één van de succesvolste clubs in Australië. Toen dacht ik als het in Australië kan, kan het ook in Nederland!”

“Met pijn in het hart hebben we daarom na bijna 20 jaar afscheid genomen van ons Life Style concept in Sittard en Elsloo. Ik ben er sinds de start in 1994 bij betrokken, maar deze tijd vraagt om aanpassingen aan de snel veranderende markt. We zijn met de 2 clubs per 1 juli 2013 Anytime Fitness geworden en de leden zijn razend enthousiast over het nieuwe 24-uurs

principe”, aldus Marij Funke. “Beide clubs draaien met veel succes. Sterker nog het heeft mijn stoutste verwachtingen compleet overtroffen! Vanaf juli is het aantal leden van zowel de club in Sittard als in Elsloo fors toegenomen zonder dat we veel extra actie hebben moeten voeren. Inmiddels hebben we onze prognose voor dit jaar naar boven bijgesteld. In januari was er zelfs een absolute groei van meer dan 140 leden in beide clubs. Dit zijn cijfers die wij al jaren niet meer hadden meegemaakt! Daarom ben ik er van overtuigd dat het Anytime Fitness concept voor veel fitnessondernemers in zwaar weer de oplossing zal zijn”, volgens Marc Bossers. “Sterker nog ik ga zelf ook stappen zetten naar mijn eerste eigen Anytime Fitness centrum (in België, want Limburg zit al spoedig vol) en ik wil dit laten groeien naar meerdere eigen Anytime Fitness clubs”.

Hoe gaat het ombouwen

in zijn werk?

“Voor fitnessondernemers die geïnteresseerd zijn in het Anytime Fitness concept, werken we met een vaste procedure”, legt Petro uit. “Het begint met een telefonisch onderhoud om wat informatie over en weer uit te wisselen over o.a. het concept, de ondernemer, zijn huidige en gewenst toekomstige situatie en de locatie. Blijkt er dan nog steeds van beide kanten interesse te bestaan, dan gaan we een vestigingsonderzoek doen waarbij we de zaak inventariseren en analyseren om te kijken of het haalbaar is en past binnen het Anytime Fitness concept. Vervolgens nodigen we de ondernemer uit op ons hoofdkantoor in Sittard waar hij een kijkje krijgt achter de schermen van een Anytime Fitness club en tevens kan spreken met een aantal locatiemanagers van Anytime Fitness die vertellen over hun ervaringen. Overigens krijgt iedere fitnessondernemer die zich aansluit bij Anytime Fitness exclusiviteit voor een bepaald gebied. Mocht dit leiden tot een akkoord van beide partijen dan stellen wij een franchisecontract op dat de franchisenemer kan laten beoordelen door een juridisch adviseur. Uiteraard wordt ook gekeken naar de financiering. Met de Rabobank die dit concept omarmen, hebben we een erg goede relatie.”

Verder komen nog de kosten erbij voor het omvormen van de club die Petro schat tussen de 75.000 en 150.000 euro. “We hebben een eigen architect die een plan van aanpak maakt voor de verbouwing en restyling van het pand in de look en feel van Anytime Fitness.” Anytime Fitness werkt nauw samen met Life Fitness en Precor en biedt de franchisenemer grote voordelen. Educatie speelt ook een centrale rol. Iedere franchisenemer krijgt van te voren een driedaagse opleiding waarbij elementen als verbouwing, operations, marketing en sales aan bod komen. Vervolgens worden er 2 keer per jaar algemene bijscholingsdagen georganiseerd. Daarnaast zijn er ook extra trainingsdagen op het gebied van sales en retentie. “We zorgen ervoor dat onze franchisenemers goed beslagen ten ijs komen en hun club winstgevend kunnen draaien.”

“En door innovatie proberen we nog meer profit te behalen voor onze franchisenemers. Zo zijn we bezig met nieuwe ontwikkelingen op o.a. het gebied van virtuele groepslessen, activiteiten op de functionele trainingsvloer en het creëren van verschillende extra profitcenters voor de franchisenemer. Kortom we staan nooit stil.” Petro is er samen met zijn team van overtuigd dat er nog voldoende kansen in de markt liggen en Anytime Fitness wil ondernemers graag helpen om in deze nieuwe markt beter aan te sluiten bij de vraag van de klant van morgen. “Ik ben er van overtuigd dat Anytime Fitness een heel slim, uniek en innovatief concept is dat dankzij beperkte huisvestings- energie- en personeelskosten een hoofdrolspeler wordt op de Nederlandse markt.”

I body•LIFE 2I2014

Petro Hameleers

anytime fitness I producten en concepten

Anytime Fitness is vanaf 2011 actief in Nederland. Het is een wereldwijd bewezen concept met bijna 2500 clubs dat dichtbij de klant staat, aantrekkelijk geprijsd is en 24 uur per dag toegankelijk is. Het is wat betreft exploitatie een kosten efficiënt concept dat voor de fitnessondernemers sneller winstgevend is. Anytime Fitness heeft zich zelfs weten op te werken naar de nummer 1 in de top 500 franchiseconcepten! Deze lijst wordt jaarlijks uitgebracht door Entrepreneur Magazine. De belangrijkste factoren voor het tot stand komen van deze jaarlijkse lijst zijn financiële stabiliteit, de groei van het franchiseconcept en de grootte van het concept. Dit alles geeft ook de kracht van de formule aan. Tot nu toe verloopt de introductie van Anytime Fitness ondanks de verdringingsmarkt voorspoedig. In Nederland zijn er nu 21 clubs open, 2 clubs zijn bezig met de verbouwing en 6 clubs zijn in voorbereiding. Algemeen directeur Petro Hameleers verwacht dit jaar nog 15 clubs te openen zodat het totaal komt op 38 clubs.

body•LIFE 2I2014 I

Edities