- Greinwalder: social media2

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014
How to use Facebook for fitness, part II

Strategie is het tweede toverwoord

In het eerste deel van dit tweeluik was content het toverwoord: mensen kopen niet wat je doet maar waarom. Uw doelgroep aanspreken is 1, een reactie krijgen is 2. Hoe zorgt u ervoor dat uw berichten gelezen worden? Hierbij gaat het niet alleen om de content, de inhoud, maar ook om het momentum en welke triggers u inbouwt om te zorgen dat uw doelgroep uw bericht leest en uitgedaagd wordt erop te reageren. Hiertoe heeft een Engels bureau* een onderzoek gedaan waarbij Facebook activiteiten van 1.800 grote merken zijn beoordeeld op opzet en respons. Uit dit onderzoek hebben we de belangrijkste succesfactoren gefilterd en tips geformuleerd die u kunnen helpen uw posting strategy te bepalen en daarmee succesvol te zijn op Facebook.

Tip 1: Wat wilt u?

Belangrijke vragen die u zich moet stellen als u succesvol op Facebook wilt zijn: “Wie wilt u bereiken en wat wilt u bereiken?” Is uw doel om aan klantenbinding te doen of wilt u dat uw ‘vriendjes’ u gaan helpen nieuwe klanten te werven? Gaat het om het eenmalig onder de aandacht brengen van iets of iemand of heeft u een langetermijndoel voor ogen in de zin van een ledenwerfcampagne? Als het gaat om klantenbinding, dan is het vaak voldoende om gewoon leuke, op zichzelf staande berichtjes te plaatsen. Als u echter een commerciële doelstelling nastreeft, dan is een gestructureerde aanpak in uw posting strategy nodig met als resultaat meer respons en het ‘dieper wortelen’ van uw campagne - via uw leden - bij uw doelgroep. De volgende tips zijn toepasbaar in beide gevallen.

Tip 2: Niet te vaak, maar ook niet te weinig

Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die 1 of 2 keer per dag posten 19% meer respons hebben dan bedrijven die vaker dan 2 keer per dag posten. Bedrijven die vaker dan 2 keer per dag posten zien hun respons met liefst 25% teruglopen. Kortom, een overkill aan berichten wordt door lezers niet gewaardeerd en heeft een direct negatief effect op de respons.

Tip: Post maximaal 2 berichten per dag en niet meer dan 7 keer per week.

Tip 3: Niet op woensdag, juist wel op …

De slechtste dag om te posten blijkt woensdag te zijn. De respons is die dag 7,4% minder dan gemiddeld. Posts die op zondag gestuurd worden hebben 11% meer respons dan gemiddeld. Posts die op maandag gestuurd worden hebben 12% meer respons dan gemiddeld. Ook de zaterdag doet het nog goed met 6% meer respons dan gemiddeld. Slechts 18% van de berichten worden ‘s avonds na 20.00 uur gepost. Berichten die na 20.00 uur gepost zijn, genereren 14% meer respons dan berichten die overdag gepost zijn. Tip: Post in ieder geval op zaterdag, zondag en maandag. Vermijd de woensdag en post het merendeel van de berichten na 20.00 uur.

Tip 4: Niet meer dan 80 tekens

Posts met 80 tekens of minder hebben 23% meer respons dan langere berichten. Dat betekent ruim minder dan het aantal tekens van een Twitter-bericht, en die vinden we al kort. Tip: gebruik zo min mogelijk tekst. Formuleer liever een pakkende titel of wek nieuwsgierigheid waar je in latere posts op door kunt borduren.

Tip 5: Wel beeld, geen video

Posts met foto’s krijgen 39% meer respons dan de gemiddelde post. Aan de andere kant, posts met video’s krijgen minder respons dan de gemiddelde post. Overigens, als het doel van de post klantenbinding is, wordt een kort filmpje wel degelijk gewaardeerd. Het aloude gezegde ‘1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden’ wordt hiermee wederom bevestigd. Tip: gebruik bij voorkeur authentiek beeld van goede kwaliteit en zorg dat mensen centraal staan op de foto’s. Een mooie foto van een lege fitnesszaal spreekt maar weinig mensen aan.

Tip 6: Vraag om reacties

29% van alle posts bevat een vraag. Posts die een vraag bevatten hebben dan wel een iets lagere respons dan gemiddeld, maar ze krijgen wel 92% meer reacties. Reactie krijgen betekent dat de post leeft. Het concreet vragen om een reactie levert meer respons. Meer respons maakt het leuker voor anderen om de post te lezen, maakt de drempel om ook te reageren lager, maakt nog meer reacties. Tip:

Plaats een vraag niet midden in een bericht maar eindig een bericht met een vraag. Een bericht dat eindigt met een vraag krijgt 15% meer respons en 2x zoveel reacties dan een bericht waarbij de vraag in het midden staat.

Tip 7: Gebruik emoticons

U kent ze wel; emoticons. Het gebruik van emoticons in een post resulteert gemiddeld in 52% meer respons. Ze krijgen daarnaast 57% meer likes, 33% meer reacties en worden 33% vaker gedeeld. Per branche wordt het gebruik van emoticons overigens wel verschillend gewaardeerd. Gemiddeld over de branches is de waardering uitgedrukt in 52% meer respons. In de ‘Health & Beauty’ branche is dit zelfs ruim 80%. Tip: plaats met regelmaat een emoticon in uw post. Liefst natuurlijk een die verband houdt met uw post.

Tip 8: Denk verder dan het eerstvolgende bericht

Terug naar het doel. Er zijn grofweg 2 soorten berichten; de nice to know en de berichten met een commercieel doel. Streeft u een commercieel doel na, realiseer u dan dat herhaling nodig is om uw doel te bereiken. De grote merken herhalen hun boodschap ook niet voor niets. De consument heeft meerdere impulsen nodig alvorens tot aankoop over te willen gaan. Tip: Realiseert u zich dat uw Facebook vrienden over het algemeen mensen zijn die u al kennen. Maar zij zijn vaak niet de doelgroep van uw posts. U communiceert via hen naar mogelijke nieuwe klanten. Zorg dus dat er een gedachte zit achter uw post en dat uw bericht de moeite waard is om te liken of te delen.

*Bron: Strategies for Effective Wall Posts: A Timeline Analysis – Buddy Media.

In het vorige nummer van body LIFE heeft u 7 waardevolle tips kunnen lezen waar het de content van uw Facebook berichten betreft. In dit tweede en laatste deel krijgt u inzicht in een ander element dat bepalend is om succesvol te zijn op Facebook; de zogenoemde posting strategy.

greinwalder I business

René Wantzing is marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. Hij is benieuwd naar uw reactie: rene.wantzing@greinwalder.com

Edities