- Ondernemer in beeld: Medisport Etten-Leur

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2014

I body•LIFE 2I2014

Passie en betrokkenheid

Astrid en Antonio Verschuren, de eigenaren van Medisport, ontvangen me hartelijk in hun centrum waar het gezellig druk is. Het entreegedeelte is licht en ruim, met een bar, balie en gezellige zitjes waar de klanten even kunnen bijkomen van de inspanningen.

bodyLIFE: Nogmaals gefeliciteerd! Veel reacties gehad?

Astrid: “Ja, heel veel positieve respons. De kranten zijn er ook op ingesprongen, en vanuit de klanten natuurlijk heel veel leuke reacties.”

De naam Medisport is bewust gekozen, omdat in het pand behalve een sportcentrum ook een fysiotherapie-praktijk is gevestigd: Antonio is van huis uit fysiotherapeut, vandaar. Astrid vertelt: “Toen we pas open waren, 14 jaar geleden, belden er mensen op met ‘ja maar ik mankeer niks, mag ik dan toch bij jullie komen sporten?’”

Inmiddels is het centrum goed bekend in Etten-Leur. Maar liefst 1500 mensen hebben een stem uitgebracht voor de Verkiezingscompetitie. Astrid heeft wel een verklaring voor dat hoge aantal: “We hebben een commercial laten maken die we hier op de tv’s vertoonden, en we hadden laptops staan zodat de klanten meteen hun stem konden uitbrengen. Persoonlijk vind ik het wel een opsteker dat we zoveel stemmen hebben behaald.”

bodyLIFE: Maar wat is het geheim, waarom die loyaliteit van de klanten?

Astrid: “We leggen er veel nadruk op dat we de klanten echt proberen te kennen. Weten wie er sport, wat zijn of haar doelstelling is en wat de interesses zijn. Dat begint al met het intakegesprek dat we met elke nieuwe klant houden. Dan is er meteen een goed contact en ontstaat er een bepaalde vertrouwensbasis. Vanaf dat moment blijven we bouwen aan een goede relatie. Onze aanpak bestaat vooral uit resultaatgericht werken waarbij we het doel voor ogen blijven houden. Uiteraard speelt het hele team hierin een rol.”

Fysio

Het centrum biedt werk aan in totaal 46 mensen, waarvan er 8 fysiotherapeut zijn die in de praktijk werken. Antonio: “Omdat we hier die fysiopraktijk hebben, hebben we ook een drukke balie. Mensen die afspraken willen maken voor de fysio maar ook voor de sport. Dus we hebben eigenlijk constant twee mensen achter de balie. Dat is een dubbele bezetting ten opzichte van andere centra. En op drukke tijden hebben we nog iemand apart voor de bar. En daarnaast natuurlijk de instructeurs. ’s Avonds en in de ochtenden staan er sowieso twee gediplomeerde fitnessinstructeurs in de zaal. Dat is eigenlijk ook al een dubbele bezetting. We proberen naar onze klanten toe een bepaalde kwaliteit hoog te houden, maar ook naar onszelf toe.”

De medewerkers van Medisport, veelal hbo-geschoold, geven allerlei programma’s en trainingen, zoals Milon, fitness, verschillende groepslessen, Les Mills, de RPM-lessen en spinning, Pilates, lessen voor 55-plussers en zwangeren, yoga, personal training vanuit LAPT, enzovoort.

Ook de keuze voor de doelgroep is bewust gemaakt: “We richten ons iets meer op de 35,40-plussers. Het is niet zo dat jongere mensen niet mogen komen, maar onze programmering en dienstverlening past wel meer bij die doelgroep vanaf 35 jaar. We springen ook niet op iedere trend in, we kijken echt wel of het bij ons als sportcentrum past en bij onze klanten.”

Antonio vervolgt: “We zorgen er voor dat de lijnen naar onze klanten toe heel kort zijn. De toegevoegde waarde is dan dat een sporter in de zaal direct een vraag kan stellen – en daar een professioneel antwoord op krijgt. Ook de fysiotherapeuten blijven redelijk zichtbaar, doordat ze met hun patiënten ook veel in de zaal zijn. Het is als het ware een extra constante begeleiding.”

Kritisch

Astrid en Antonio vinden het erg belangrijk dat er een constant, hoog niveau van een professionele begeleiding van de klanten en patiënten is. Antonio: “Want de instructeur staat in een zaal waar mensen kritisch zijn voor wat betreft zijn of haar presteren, vanuit onze kant maar ook vanuit de klanten. Het verwachtingspatroon is hoog, en daar willen we aan kunnen voldoen.”

Dat dit gewaardeerd wordt, blijkt wel uit het feit dat het verloop laag is in het klantenbestand, en bijna nihil in het personeelsbestand.

Astrid: “Het team is alleen maar groter geworden. Als je veel verloop hebt binnen je team wordt het steeds lastiger om de lat hoger te leggen en de kwaliteit te handhaven. Die continuïteit wil de klant, maar wij ook.”

Antonio gaat verder: “Wij hebben in Etten-Leur een redelijk unieke situatie. Er zitten zes sportcentra, met Medisport erbij. Allemaal met een iets andere insteek. We kunnen goed naast elkaar bestaan omdat we in principe elk een andere doelgroep hebben. Wij hebben ons duidelijk gepositioneerd en richten ons op kwaliteit in beweging.”

body LIFE: Plannen voor de toekomst?

Antonio: “Hier op deze locatie hebben we nog een klein beetje speelruimte om nog iets groter te worden. Dat willen we op termijn eventueel gaan invullen, maar dan op een zodanige manier dat dit van toegevoegde waarde is. We willen niet meer van hetzelfde erbij gaan doen. Ons doel is ook niet om een heel groot sportcentrum te hebben, ons doel is vooral om het beheersbaar te houden zodat de klant te allen tijde het gevoel heeft dat hij/zij een persoon is die gekend wordt. De persoonlijke aandacht vinden we enorm belangrijk en dat willen we handhaven.”

body LIFE: Doen jullie volgend jaar weer mee aan de verkiezing?

Astrid: “Ik zei al gekscherend: we moeten eigenlijk stoppen op het hoogtepunt. Maar ik verwacht dat we gewoon weer meedoen.”

Antonio heeft nog wel enkele opmerkingen over de organisatie van de Verkiezing: “Ik vind dat het nog meer gedragen moet gaan worden, dat organisaties als Fit!vak en VES ook mee moeten denken om het geheel kwalitatief naar een hoger niveau te brengen. Het verbaast me eigenlijk dat Fit!vak er nog niets mee gedaan heeft.”

Bij de Verkiezing viel hem ook wel iets op bij alle winnaars: “Ik vond wel dat degenen die sfeer, dus ambiance kunnen creëren in hun sportcentrum met hun klanten, ook een grotere betrokkenheid hebben. En de grotere sportcentra/ketens, die vaak overal voorop staan en naar wie vooral geluisterd wordt door diverse branche organisaties en/of leveranciers, redden dat niet. Zij blijken ineens helemaal niet zoveel betrokkenheid te hebben, zowel vanuit hun team als vanuit hun klanten. In ons verhaal is ons team een heel belangrijke factor. De manier waarop ons team samenwerkt en de uitstraling die ze hebben naar de klanten toe in het hele sportcentrum, dat maakt Medisport tot een sterk geheel.”

body LIFE: Wat is dan het toverwoord?

Antonio en Astrid: “Passie en betrokkenheid. Daar gaat het om.”

Bij de Verkiezing van de Fitnessclub van het Jaar kwam Medisport uit Etten-Leur met overweldigende meerderheid van stemmen als winnaar uit de bus. Natuurlijk waren wij nieuwsgierig naar het geheim van hun succes, dus toog ik naar het Brabantse land voor een reportage.

Clubreport I business

body•LIFE 2I2014 I

business I Clubreport

Edities