- Life Fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2014

branche actueel I hapro

I body•LIFE 3I2014

Hapro International kijkt terug op succesvolle beurs

“Deze beurs was voor ons een groot succes”, zegt Dick van de Linde, algemeen directeur van Hapro International. “Het feit dat er na de laatste Solaria in 2007 geen beurs meer is geweest waar alle grote spelers uit de Europese bruiningsindustrie aanwezig waren, maakte het voor ons extra aantrekkelijk om deel te nemen aan SUNbiz en op deze manier onze marktpositie middels een sterke presentatie te bekrachtigen. De afgelopen 7 jaar is Luxura als merk sterk gegroeid en dat hebben we ook laten zien.”

De nieuwste innovaties en concepten werden gepresenteerd in de sfeer van een Luxura loungeclub, waar de gastvrijheid naar klanten en geïnteresseerden toe voorop stond. Ongeveer 90% van de internationale partners is op de uitnodiging van Hapro ingegaan en heeft de stand bezocht, wat de sterke band tussen Hapro en haar handelspartners benadrukt. Daarnaast zijn er veel nieuwe contacten in de Duitse markt gelegd. “Velen verbaasden zich over hoe ver Luxura staat als merk, wat natuurlijk een groot compliment is. We zijn in ieder geval erg blij met de interesse en het grote aantal positieve reacties die we gekregen hebben”, aldus Dick van de Linde.

Hapro International is opgericht in 1982 en gevestigd in het Zeeuwse Kapelle. Hapro legt zich toe op de productie van professionele en particuliere zonnebanken, huidverbeteringsproducten en autodakkoffers. Dankzij de kennis, loyaliteit en ruime ervaring van alle medewerkers binnen de onderneming worden de producten volgens de hoogste eisen op het gebied van technologie en design vervaardigd. Door jaren van innovatie en productontwikkeling is Hapro uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende bedrijven op de internationale markt.

Hapro International is 100% dochter van de VDL Groep. De VDL Groep is een internationale, industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten, bussen en overige eindproducten. Het is een bundeling van flexibele, zelfstandige bedrijven met elk hun eigen specialisme. De kracht van de VDL Groep zit in de onderlinge samenwerking tussen de bedrijven. Sinds de oprichting in 1953 is de VDL Groep uitgegroeid tot een onderneming met 81 bedrijven, verspreid over 18 landen en met ruim 9.100 medewerkers.

Hapro International, fabrikant van Luxura zonnebanken, kijkt terug op vier zeer succesvolle beursdagen in Keulen, waar zij haar laatste ontwikkelingen en concepten op het gebied van bruining presenteerde aan distributeurs, zonnestudio’s en nieuwe contacten.

Innovaties op de FIBO 2014

Om niet uren in de file te staan, vertrek ik om 6 uur uit Weert richting Keulen, voor 4 dagen het Mekka van de Europese fitnessindustrie. Ik was niet de enige die zo dacht, de parkeerplaats is al vol en er staan een half uur voor de opening al dikke rijen voor de deuren van de FIBO. Ik ga op zoek naar interessante innovaties voor sportcentra.

De eerste stand die ik tegenkom is die van PRAMA, Pavigym. Ik kende ze alleen van vloeren, maar ze pakken hier uit met een goed doordacht functional training en belevingsconcept. De inrichting van trainingsruimte biedt de mogelijkheid om hem gewoon in dagverlichting te zetten maar ook in disco 'night’ style. De vloer en wand biedt vele mogelijkheden voor functionele oefeningen, inclusief een interactieve vloer en wand. 

Verderop trekt eGYM mijn aandacht. Een trainingsconcept in een circuit zoals er al vele zijn, maar toch met een special Touch. Behalve de automatische instelling die geactiveerd wordt door een chip in een persoonlijke armband biedt het trainingssysteem de mogelijkheid voor verschillende trainingsmethoden zoals concentrisch, excentrisch en adaptief. Wat ook aanspreekt is de visualisatie van de uitvoering op een scherm voor je, waardoor te snel of onnauwkeurig trainen bijna uitgesloten is. Wat me als laatste positief opvalt is de ingebouwde periodisering, die volgens mij clubs kan helpen om met nieuwe leden op lange termijn te plannen en gestructureerd te blijven variëren.

Lopend door de gangen zie je natuurlijk met name een grote variatie van toestellen. Tussen dat geweld viel nog een aparte innovatie op, de Pixformance. Je staat voor een beeldscherm dat vormgegeven is als een iPhone. In dat beeld zie je jezelf, en aanwijzingen van oefeningen die je moet uitvoeren. Uit te voeren in circuit, als ondersteuning van PT en beslist nog enkele andere vormen. De virtuele trainer ben je zelf, met aanwijzingen van de Pixformance dus.

 

Functionele training heeft duidelijk een prominente plek veroverd op de FIBO, bijna alle apparatuur merken presenteren functionele training kooien of attributen. Wat me voor het eerst opvalt is outdoor concepten. Niet alleen fitness gerelateerd, maar ook buiten fitness vindt hier een plek op de FIBO, wat toch meer voor gemeenten en onderwijs bedoeld is. Ook sport en fitness activiteiten voor de jeugd worden steeds meer gepresenteerd.  Naast het Less Mills programma voor de jeugd, Born to Move, ook een aantal jeugd fitness merken die nieuw zijn op de beurs.

En dan staat het natuurlijk helemaal bol van de poeders, power barbells, haltershirts en uit de kluiten gegroeide lijven die er geen moeite mee hebben dat te tonen op de beurs. Dit is zelfs de grootste en meest drukke hal van de FIBO, maar, het hoort er bij.

Het is natuurlijk onmogelijk om alle innovaties in één dag te spotten, dus ben of ken je een leverancier met een innovatie voor de fitnessbranche, mail dan gerust naar j.vanheel@efaa.nl. Wil je op de hoogte blijven van innovaties, zoek dan op facebook de groep "Innovaties in de fitnessbranche" op en meld je aan.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 2I2014 I

Edities