- Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2014

“Zumba® Step is afgelopen november geïntroduceerd in Amerika”, vertelt Beto. “En in januari in Duitsland bij Fitness First. Zumba® Step is gebaseerd op het wereldwijd bekende step-programma. Een programma waar in de afgelopen 20 jaren qua choreografie weinig aan is veranderd. Onze eerste gedachte was dat er meer met het step-programma te doen valt. Vandaar dat we Zumba® Step hebben ontwikkeld, met veel elementen uit de andere Zumba® programma’s zodat het een total body workout is geworden – in combinatie met natuurlijk veel fun.” Het bijzondere aan Zumba® Step noemt Beto dat leden in een club met dit programma een groter effect bereiken dat met het originele Step-programma. Met een mix uit 30 procent fitness oefeningen, 40 procent danselementen en 30 procent Step Aerobic bewegingen wordt vooral de buik-benen-billen optimaal getraind. De eenvoudig te leren workout dient deelnemers aan de Zumba® Step les aan te moedigen met hun eigen lichaamsgewicht te trainen tegen de zwaartekracht. Naast een uitdagende interval training, bevordert Zumba® Step de spieropbouw met name de dieper liggende spieren en tegelijkertijd de balans en coördinatie. Met Zumba® Step kun je volgens Beto nog meer calorieën verbranden dan met het traditionele programma. Zumba® biedt voor de Zumba® Step lessen een eigen ontworpen ronde stepboard aan dat verkocht wordt via de webshop van Zumba®. Daarnaast kunnen fitnesscentra ook de lessen volgen op de bestaande stepboard van o.a. Reebok. Zumba® Step is nu geïntroduceerd in Duitsland. Binnenkort volgt de rest van Europa. “We willen de introductie in Europa in fasen doen. Eerst moeten namelijk de instructeurs getraind worden. Daarbij moet het marketingmateriaal voor Zumba® Step nog verder ontwikkeld worden, evenals de bijbehorende muziek die door een speciaal bedrijf voor ons wordt gearrangeerd.”

Zumba® Circuit

Naast de introductie van Zumba® Step, was er ook veel belangstelling voor Zumba® Circuit dat Zumba® begin vorig jaar heeft geïntroduceerd. Een programma dat volgens Beto goed aanslaat en meer dan een alternatief is voor traditionele cardiotraining op apparaten dat door steeds meer mensen saai wordt gevonden. “Met Zumba® Circuit bieden we een dynamisch cardioprogramma aan, bestaande uit een mix van andere Zumba® programma’s met Latijns-Amerikaanse muziek en krachtoefeningen op vaste tijden. Het is in principe een workout van 30 minuten, maar nu al blijkt uit de praktijk dat er lessen gegeven worden van 45 minuten vanwege het enthousiasme van de deelnemers. Zumba® Circuit creëert dezelfde sfeer als alle andere Zumba® programma’s. Het is leuk, uitdagend en effectief en houdt op deze manier de deelnemers aan Zumba® Circuit betrokken.”

Het succes van Zumba® deelt Beto graag met alle instructeurs wereldwijd. “Zij zijn het die met hun kennis en enthousiasme mensen verleiden om deel te nemen aan Zumba®.” Om de kennis op peil te houden, heeft Zumba® ZIN (Zumba® Instructor Network) opgericht. Iedereen die door de Zumba® Academy een licentie heeft, kan toetreden tot ZIN, een systeem met carrièremogelijkheden waarmee de instructeurs het maximale uit hun potentieel kunnen halen. Zumba® biedt met ZIN ook verdere scholing aan. Beto: “De komende tijd gaan we meer het accent leggen op de Zumba® Academy en willen we meer diepgang creëren in onze trainingsprogramma’s. Het is belangrijk dat onze instructeurs professioneel te werk gaan zodat ze succesvoller kunnen opereren. Daarnaast geven we ze hulpmiddelen zoals een eigen profiel op de Zumba® website waar miljoenen bezoekers kunnen zien wie waar welke Zumba® lessen geeft.” Verder stelt Zumba® maandelijks de instructeurs muziek en choreografieën ter beschikking evenals persoonlijke marketing materialen om promotie mee te kunnen maken. “Als Zumba® proberen we steeds nieuwe tools te verzinnen, want van belang is dat onze instructeurs over goede materialen beschikken, en onze ambitie is om dit proces continu te verbeteren”, aldus Beto. “Ondanks de toenemende concurrentie van dansgroepprogramma’s op muziek, groeit Zumba® nog steeds. Vorig jaar was Zumba® vertegenwoordigd in 185 landen en we zitten momenteel op 205 landen wereldwijd. In landen als Noord-Korea, Pakistan en Koeweit komen we niet aan de bak omdat we een Amerikaans bedrijf zijn.” Beto vindt dat niet erg: “Er zijn nog genoeg landen waar Zumba® nog marktaandeel kan veroveren.” Op de vraag of er nog nieuwe programma’s komen, antwoordt Beto dat het huidige aantal van 10 programma’s voorlopig genoeg is. “We willen de markt ook niet overvoeren en we focussen ons momenteel om de huidige programma’s nog beter te promoten in de markt. Op zich heb ik nog genoeg ideeën en het is zeker niet denkbeeldig dat er over enkele jaren weer nieuwe programma’s bijkomen. Maar dat is nog toekomstmuziek.”

Bekijk hier het interview met Beto Perez over Zumba Step:

http://mvmm.nl/p/zumba

zumba Step I producten en concepten

body•LIFE 3I2014 I

Edities