- Clubonderzoek MKB HAN Seneca

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2014

I body•LIFE 3I2014

body LIFE: Wie is Stanley van Duykeren (achtergrond, opleiding)?

Ik ben technisch opgeleid en vanaf mijn 26e omgeschoold naar Fitness instructeur; daarna heb ik bijna alles doorlopen wat met fitness en groepsfitness te maken heeft, en een management/marketing opleiding in Amerika gevolgd. Momenteel ben ik EREPS/FITNED geregistreerd als NIVO 4 Plus.

bL: Wat is uw band met de fitnessindustrie?

Sinds 15 jaar ben ik fitness ondernemer, en eigenaar geweest van 15 clubs in binnen- en buitenland, met name Oost-Europa. Op het drukst voerde ik 6 clubs tegelijkertijd. Ik ben ooit begonnen in de fitness omdat ik veel te zwaar was, 135 kg, momenteel ben ik 81 kg. Ik heb me met name gespecialiseerd in voeding, maar vooral ook in de Psyché van de mens, waarom afvallen bijvoorbeeld niet lukt. Ik geef momenteel lezingen waarbij ik probeer op mentaal niveau mensen te laten slagen met hun doelen. Dat kan ook topsport, aankomen, of welke reden dan ook zijn.

bL: Waarom bent u met dit project begonnen, hoe bent u ertoe gekomen dit op te zetten?

Sinds september 2013 hebben we geen fitnessclubs meer. Mijn passie / hobby was het reduceren van kosten in al mijn bedrijven zonder dat de klant maar iets merkt van bijvoorbeeld kwaliteitsverlies van de dienstverlening. En daarnaast vind ik het zeer leuk en interessant collega-ondernemers te ontmoeten en te helpen naar gezondere kosten.

bL: Hiermee samenhangend: wat is de gemiddelde situatie (financieel, maar ook bedrijfstechnisch) van een standaard/basic/high-end fitnesscentrum?

Gemiddeld kunnen de kosten met 5, tot in extreme gevallen met 25% naar beneden door de juiste netwerken te gebruiken. In Nederland is gemiddeld het kostenpatroon niet in verhouding met het dalende ledenaantal en dus de omzet.

bL: Bestaat er (een grote) behoefte aan een ‘doorlichten’ van een onderneming? En waarom kan een accountant dat minder goed dan u, wat is uw toegevoegde waarde?

Ik hoef de inkomsten niet te weten, ik weet na 15 ondernemingen heel goed wat er gemiddeld binnenkomt en wat eruit gaat. Behoefte is er wel, alleen ondernemers zijn toch vaak terughoudend als ik naar de inkoopfacturen vraag. Alsof ik niet weet hoeveel diensten of producten kosten om in te kopen. Ik ga tot in detail, dus bijvoorbeeld wat een pak koffie kost. Als ik daar 3 euro per pak op kan besparen bij een gemiddeld gebruik van 250 pakken per jaar, dan is dat serieus geld. Veel ondernemers hoor ik dan zeggen: ‘Okay, dat is 70 euro per maand en dat is peanuts’, maar wat als ik dat gemiddeld op 30 producten voor elkaar krijg? Een accountant heeft meestal geen kennis waar deze producten dan wel goedkoper in te kopen en ik bedoel gewoon hetzelfde product voor minder geld. Een accountant kan goed met cijfers omgaan en ik goed met inkoop .

Bl: Wat schiet een fitness-ondernemer op met uw advies? Waarom zou hij/zij het opvolgen?

Minder kosten is meer rendement op de huidige omzet zonder kwailteitsverlies. Ik spreek nog dagelijks ondernemers die nog veel te duur elektra, airco, alarm, brandbeveiliging, wc-papier en vouwhandoekjes inkopen en zo kan ik nog wel doorgaan. Op een centrum van 1.500m2 is de gemiddelde besparing 200 euro per maand, alleen op sanitair papier.

bL: Wordt u zelf benaderd of doet u aan ‘cold calling’ als u merkt dat een centrum beter zou kunnen presteren?

Ik word zelf benaderd, ik ga me niet opdringen. Wil je minder kosten, mail me dan maar, dit is niet het enige wat ik doe. Ik onderneem in nog meer bedrijven van mezelf. I heb genoeg te doen en dat is niet arrogant bedoeld, maar stilzitten kan ik niet.

bL: Heeft u al een ‘track record’, een soort referentielijst van ondernemingen die dankzij uw input (veel) beter zijn gaan presteren?

Ja, die heb ik zeker en zal ik indien nodig aan de klant laten zien. Presteren in ieder geval aan de kostenkant goed, maar er kan via de EFAA ook nog een traject worden gestart voor onder andere retentiebeleid.

bL: Bent u een soort bedrijvendokter, te vergelijken met Joep van den Nieuwenhuizen of Herman den Blijker?

Niet qua kostenbesparing, maar ik kan wel interim ergens tijdelijk instappen, van verbouwingen tot vergunningen, tot motiveren personeel, sales, retentie, ik kan veel zelf en of heb het juiste netwerk. We hebben met een team uit mijn netwerk in de omgeving Utrecht de laatste 2 jaar 2 centra verbouwd en opgeleverd. Inmiddels ben ik bezig met het schrijven van een concept dat retentie in de zomer gaat verbeteren.

bL: Wilt u nog iets toevoegen?

Mijn verdienmodel bestaat uit no cure no pay, alleen de eerste intake vraag ik reiskosten. Daarna is mijn beloning 1 keer de maand besparing. Dus als ik in een club een besparing per maand van 500 euro voor elkaar krijg, is dat de enige factuur die ze van mij zien. Na 1 jaar kom ik evalueren.

Club onder de (financiële) loep

Menig clubeigenaar worstelt liever met gewichten dan met cijfers. Toch is het voor de ondernemer belangrijk om te weten waar hij /zij staat, financieel gezien. Stanley van Duykeren heeft als extra specialisme dat hij clubs ‘onder de loep’ neemt – en al vrij snel verbeteringen kan doorvoeren, om ook de club gezond te maken en niet alleen de leden. We legden Stanley enkele vragen voor.

financiën I business

body•LIFE 3I2014 I

Edities