- Interview John Hagen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2014
Hoe maken we de fitnessbranche weer fit?

De fitnessmarkt maakt momenteel een roerende fase door. Het consumentengedrag veranderd, low budgets zorgen voor de noodzaak van versterking en herpositionering, preventiecentra zijn in opkomst, maar gelijkertijd zien reguliere centra hun instroom verminderen. Er moeten keuzes gemaakt worden, zeggen de professionals, maar welke keuzes zijn de juiste? Tijdens het EHFA symposium hebben verschillende sprekers hier meningen over gegeven, die ik hier even uit wil lichten.

Wellicht de meest belangrijke voor de reguliere sportcentra is de kwaliteit van begeleiding in de eerste zes maanden van het lidmaatschap. In deze maanden wordt een fundament gelegd voor de toekomst en de bezoekers frequentie in deze maanden is zelfs bepalend voor de duur van het lidmaatschap. Om dit proces goed te kunnen bewaken is een leden volg programma cruciaal.

‘Zorg voor de klant buiten de muren van het sportcentrum’ werd vaak genoemd, waarmee bedoeld wordt: afspraakbevestiging via de mail, bevestigend telefoontje één dag voor de afspraak, service call na 7, 30 en 90 dagen lidmaatschap, een telefoontje als ik een afspraak mis, gebruik van een beweegmonitor om de bewegingen buiten het sportcentrum te kunnen meten, een persoonlijk leefstijl portal zodat men ook thuis actief is met de service vanuit het sportcentrum, enz.

Educatie werd als speerpunt genoemd. Allereerst van de teamleden. Zij vormen de primaire uitzondering met de low budgets, dus zorg er dan ook voor dat ze meerwaarde blijven leveren, dat het doelgroep- en resultaat experts zijn, dat ze leden kennen, relaties opbouwen, hun eigen sociale netwerk hebben binnen de club. Nu dat Fit!vak de 4+ ontwikkeld, kan de fitness trainer de doelgroep expert worden op gebied van diabetes, overgewicht/obesitas, niet aangeboren hersenletsel en er volgen er beslist meer. Educatie werd echter ook genoemd richting de klant. Als men weet waarom men sport en wat de effecten zijn, dan prikkelt dat de intrinsieke motivatie en is de kans op langdurige deelname groter.

Focus op 50 tot 80 jarigen! De komende 20 jaar groeit in Nederland de senioren groep van 2,6 miljoen naar 4,7 miljoen (NISB). Tevens zijn de aankomende senioren zich veel meer bewust van het belang van bewegen en sporten dan de senioren generatie van nu. Volgens enkele sprekers is de fitnessbranche de primaire factor in de gezondheid van de bevolking in de toekomst.

Wil je als sportcentrum in deze tijd overleven,

dan is het cruciaal om dus grotere meerwaarde te

gaan leveren aan je klanten dan je nu doet en ervoor

zorgen dat elk bezoek van de klant naar jullie club

een waardevolle beleving wordt.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 4I2014 I

I body•LIFE 4I2014

Basic-Fit maakt van fitnessen een feestje met 100 vestigingen in Nederland

De bekende investeringsmaatschappij Waterland was eigenaar van de helft van de aandelen van het fitnessimperium en financierde de eerdere expansie van de ketens in Europa. De aandelen zijn toen overgenomen door 3i waarbij LGE-aandeelhouders René Moos en Eric Wilborts, een groot minderheidsbelang houden in Basic-Fit. De nieuwe aandeelhouder 3i is dan ook blij met de opening van de 100ste club en schaart zich vierkant achter de nationale en internationale expansieplannen van de keten. Basic-Fit heeft naast sportscholen in Nederland en België ook vestigingen in Frankrijk en Spanje.

Meerdere clubs per stad

De expansie van de Basic-Fit verloopt volgens Sales & Marketing manager John Verhouden naar wens. “We zijn drie jaar geleden begonnen met 29 clubs in Nederland. Drie jaar later hebben we 88 clubs in Belgie, 18 in Spanje en 104 clubs in Nederland. Inmiddels is de 105ste Club in Goes geopend. Zeeland was de enige provincie waar we nog ontbraken. Met Basic-Fit willen we uiteindelijk naar een landelijke dekking. Onze voorkeur gaat tegenwoordig uit naar locaties in een stad met een hoog inwonertal. Terwijl Basic-Fit zich vroeger meer op industrieterreinen richtte. Een aantal clubs die we in de beginperiode hebben overgenomen, zitten nog steeds op een industrieterrein. Maar steden hebben onze voorkeur waar we het liefst meerdere clubs willen openen. Zo hebben we bijvoorbeeld in Eindhoven 4 clubs, 7 in Amsterdam en 3 clubs in Den Haag en Enschede. Ondanks de concurrentie in de steden, renderen AL onze clubs goed. We proberen ons wel te onderscheiden in de markt door continu te werken aan onze naamsbekendheid. Tweeënhalf jaar geleden hebben we onderzoek gedaan naar onze naamsbekendheid en die lag toen op 4/5%. Uit een recent vervolgonderzoek blijkt dat de naamsbekendheid momenteel op 35% ligt en we hoger scoren dan fit for free. Daarnaast scoren we ook goed op Google, zo’n 80%. Uiteraard kijken we voordat we een nieuwe club starten in een stad wie de concurrenten zijn en in welk segment ze actief zijn. Maar daar houden we steeds minder rekening mee en varen onze eigen koers. Wat hierbij ook heeft geholpen is de conversie van een 40-tal Health City clubs naar Basic-Fit met een aantal prachtige clubs op goede locaties waarmee we ook veel klanten die bij andere clubs zaten, hebben teruggehaald. Daarnaast proberen we ons te onderscheiden in service en bieden in de nieuwere clubs douches en gratis lockers aan, evenals live en virtuele groepslessen. We geven meer dan 80 groepslessen per week, zelfs overdag. Door de ruime openingstijden van 8 uur ’s morgens tot half elf ‘s avonds is iedereen in de gelegenheid om op een tijdstip te komen sporten dat hem of haar schikt. Bovendien zijn we op 20 clubs zelfs 4 dagen per week 24 uur geopend. En mensen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we Personal Training aan waarvoor extra betaald moet worden. Naast onze scherpe basisprijs van 15,95 euro p/mnd kunnen mensen tegen betaling extra service/diensten erbij kopen”, aldus John Verhouden.

Verdringingsmarkt

“De markt waarin Basic-Fit opereert is een verdringingsmarkt”, beaamt John Verhouden. “De concurrentie is moordend. Bij veel fitnesscentra staat het water aan de lippen. Maar toch is de markt nog niet verzadigd. Er is nog genoeg potentieel. Probleem is dat iedereen uit dezelfde vijver vist, terwijl 80% van de Nederlanders niet of nauwelijks aan fitness doet. De taart wordt dus niet groter, maar door meerdere verdeeld. Vandaar dat wij gezinssporten hebben geïntroduceerd waarmee de partners met een pas allebei kunnen sporten, weliswaar niet tegelijkertijd. Dat kost ons wel omzet, maar hopen hiermee meerdere mensen fitness mogelijk te laten maken. Toch denken we dat samen sporten de voorkeur heeft. Dat blijkt ook uit onderzoek. Meer dan de helft van de Nederlanders sport graag met een ander. Vooral vrienden en vriendinnen zijn populaire sportmaatjes. Maar met sporten kun je ook je relatie verbeteren. Samen met je partner sporten en naar een doel toewerken, smeedt een band. Mannen gaan opvallend vaker het liefst met hun partner sporten, terwijl vrouwen ook graag met broer/zus, zoon/dochter of de buurvrouw zich in het zweet werken. Het aangaan van sociale contacten of het aan de haak slaan van een leuke date is ook een geldige reden om naar de sportschool te gaan.”

Marktaandeel

De strategie van Basic-Fit is duidelijk. Het eind van dit jaar wil de organisatie 150 clubs in Nederland hebben. Nog 45 te gaan. “Dit willen we bereiken door deels nieuwe clubs te openen en deels door overname van bestaande clubs die dan worden omgebouwd naar een Basic-Fit club. Veel clubs zitten in de rode cijfers en willen maar al te graag hun centrum verkopen omdat ze geen investeringen meer kunnen plegen. Maar een club overnemen kost meer energie dan een nieuwe club openen, die je dan helemaal naar je eigen hand kunt zetten. Onze investeringsmaatschappij 3i gaat ook voor de langetermijnvisie en wil investeren in kwaliteit en niet alleen in kwantiteit. De nieuwe clubs zoals in Utrecht hebben dan ook de sfeer en uitstraling volgens het nieuwe concept. Op termijn zullen alle Basic-Fit clubs dezelfde look and feel krijgen als de club in Utrecht zodat de klanten geen verschil meer merken. Bovendien willen we hiermee onze imago en identiteit vergroten. Op deze manier denken we de slag te kunnen gaan winnen”, merkt John Verhouden tot slot op.

Basic-Fit is aan enorme opmars bezig. Recent werd de 100ste vestiging in Utrecht geopend en eind dit jaar wil Basic-Fit 150 vestigingen in Nederland hebben. Basic-Fit kent nog maar een korte geschiedenis. Tot drie jaar geleden maakte Basic-Fit onderdeel uit van LGE dat ook het luxemerk Health City bezit.

Edities