- First Class Health & Nutrion

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2014

I body•LIFE 4I2014

Van Bankzitter tot Topper!

Waarom bent u zoveel duurder dan de buurman?

Als fitness ondernemer word je door toenemende concurrentie steeds vaker gedwongen om jezelf op een onderscheidende wijze te positioneren in de markt en een duidelijke doelgroep keuze te maken. Ook wordt de stad en buitenomgeving steeds vaker gebruikt als “playground” en komt concurrentie steeds vaker uit onverwachte hoek.

Waar kiest u voor?

Met resultaatgerichte proposities, scherpe prijzen of nieuwe belevingsvormen proberen veel centra de sporter te verleiden om te switchen of toch maar weer eens lid te worden. Maar wat doen we met de steeds groter wordende groep inactieven in ons land? En hebben we ook oog voor mensen die zich tot op heden niet aangesproken voelden door het fenomeen sportschool?

Als we de cijfers volgen resulteert hetgeen wat nu aan activiteiten en diensten wordt aangeboden binnen de fitnessbranche tot een participatie van maximaal 15%. Voelt iemand die al 5 jaar niet gesport of bewogen heeft zich aangesproken tot de laatste groepsles hype? Wat hebben we in petto voor de competitieve sporter die het leuk vindt om de strijd aan te gaan met andere sporters? Wat prikkelt de sociale sporter om lid te worden?

Met name in het activeren van de inactieve Nederlander de zogenaamde “Bankzitters” en het aanbieden van nieuwe doelgroeppakketten ligt een enorme kans. En inactief betekent verrassend genoeg niet per definitie dat iemand nooit sport. Op maandagavond staat menig sportschool in ons verassend genoeg vol met inactieven. Het is namelijk niet voldoende om 1x per week een uurtje op de loopband te staan; 2 x per week intensief bewegen, 5x per week minimaal een half uur per dag recreatief bewegen en 2 x per week een serie spieroefeningen is de nieuwe beweegnorm. Ieder dagdeel in beweging is het motto. Het zal u daarom niet verbazen dat door onze zittende levensstijl naar schatting 80% van de leden van een gemiddeld fitness centrum hier niet aan voldoet.

Het bestrijden van de toenemende inactiviteit en het bieden van een breed scala aan lifestyle oplossingen voor een leuk en energiek leven: dat is het terrein van een groeiend aantal Lifestyle clubs in ons land.

Wat is een Lifestyle club?

De Lifestyle Club richt zich in marketing, PR, programma en begeleiding ook op de inactieveling, waar een traditionele sportschool zich primair met name richt op de sporter en beginnende sporter. Door een andere merkuitstraling, een andere wijze van communiceren en een hoogwaardig aanbod aan coaching en begeleidingsvormen spreekt de Lifestyle club niet alleen fitness geïnteresseerden aan. Ook mensen met een inactieve leefstijl of mensen die niet geïnteresseerd zijn in fitness voelen zich aangetrokken tot een Lifestyle club. Een Lifestyle Club creëert meerwaarde naast de traditioneel geldende koopmotieven zoals locatie, sportaanbod, faciliteiten en prijs.

Stel uzelf regelmatig de vraag: hoe ga ik het leven van mijn leden daadwerkelijk “beter maken”? Pas als u deze vraag namelijk vol overtuiging kunt beantwoorden creëer je als ondernemer echte toegevoegde waarde”. Een Lifestyle Club helpt mensen om op meerdere fronten fit, energiek en succesvol in het leven te staan. Of zoals de succesvolle ondernemer Richard Branson ooit sprak “only start a business if it will improve people’s lives!”.

Je merkt direct bij binnenkomst het verschil

In een Lifestyle club hangt bij binnenkomst direct een warme en gemoedelijke sfeer. Mensen zitten nog even gezellig na te praten, het personeel verwelkomt je met een glimlach en luistert naar jouw verhaal. Je merkt het aan alles. In deze omgeving ben je niet alleen een nummer en speelt persoonlijke aandacht en menselijke zorg een belangrijke rol. Het is een plek waar je iedere keer geprikkeld wordt om iets nieuws te doen of te leren. Fysiek, sociaal, emotioneel, mentaal of zelf spiritueel. Hier kom je echt niet alleen om te sporten. Deze club staat letterlijk en figuurlijk midden in het leven. En laten we eerlijk zijn: het leven draait niet alleen om sporten, toch?

Het is de combinatie van sfeer, een vriendelijke glimlach, een leuk gesprek en een gevoel van persoonlijke erkenning, waardering en zorg dat je aanspreekt. Het is anders dan je van een traditionele sportschool gewend bent. Je voelt een klik. Dit goede gevoel begon eigenlijk al op het moment dat je ooit na een bezoek aan de website voor het eerst binnenkwam. Bij ieder bezoek daarna wordt dit goede gevoel iedere keer weer bevestigd, je voelt je thuis, raakt nooit verveeld, leert nieuwe dingen en gaat iedere keer met een voldaan gevoel weer naar huis.

Hoe geeft u als ondernemer in de praktijk inhoud aan een hogere waardebeleving? Je zal immers als team iedere dag moeten kunnen verklaren waarom de prijs gemiddeld 30 euro per maand hoger ligt dan bij de buurman. Het bouwen aan duurzame klantrelaties begint bij de eerste indruk. Daarna is het de kunst van het verleiden, boeien, binden, verdiepen én blijven verrassen van uw leden!

Als je tegenwoordig als bankzitter of actieve sporter op zoek bent naar een plek waar je op een leuke, ontspannen of resultaatgerichte manier aan je gezondheid kan werken dan heb je meer keus dan ooit tevoren. Het aantal sportcentra in ons land is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen. En het aanbod in de markt blijft continue in beweging. Nieuwe formules ontstaan en de traditionele sportschool lijkt langzaam van het toneel te verdwijnen. Van garage box tot PT studio en van ijzerwinkel tot Lifestyle Club.

Van Bankzitter tot Topper! I health

Wouter Lagendijk, is directeur van Activation Group. Samen met een team van specialisten ontwikkelde hij het Sport, Voeding & Lifestyle programma "Van Bankzitter tot Topper!" Het Sportcoaching concept wordt inmiddels bij steeds meer fitness centra toegepast. Hij is benieuwd naar jouw reactie: wouter@activationgroup.eu of 06-32055558

Als lezer van body•LIFE bestel je het inspiratieboek “Van Bankzitter tot Topper!” nu voor de gereduceerde prijs van €€12,50. Interesse? Stuur een mail met je naam en contactgegevens naar info@bodylifebenelux.nl en wij sturen het inspiratieboek voor je op. Reserveer ook tijdig een plaats voor de gratis inspiratiesessie “Van Sportschool tot Lifestyle club” en vergroot je retentie en concurrentiekracht of vraag de brochure aan

Edities