- Voordelen van virtuele trainingen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2014

I body•LIFE 5I2014

branche actueel I Column john van heel

Beleving maakt het verschil!

Iedere fitness ondernemer heeft zich in de afgelopen jaren, en wellicht nog steeds, wel eens afgevraagd, hoe verantwoord ik mijn hogere prijs ten opzichte van de low budgets. Als mijn leden alleen gebruik maken van fitness, geen behoefte hebben aan begeleiding, wat is dan het verschil?

Het verloop binnen sportcentra ligt tussen de 35 en 40%, echter het verloop in groepssporten ligt maar tussen de 10 en de 20%. Het grootste verloop ligt dus op de fitness afdeling. Van de reguliere fitnesscentra verliest de fitness afdeling binnen een jaar 6 van de 10 leden. Hoe kunnen we hier een kanteling in brengen?

Betrokkenheid, binding, relatie, persoonlijk, kortom: de klant wil een prettige beleving, liefst bij elk bezoek, zodat hij/zij voor zichzelf te alle tijde kan verantwoorden dat hij/zij meer betaalt.

Allereerst hoort beleving primair in onze expertise te liggen. Wij zijn beweeg- en resultaat experts, als mensen bij ons komen om iets te bereiken, of dat nu afvallen, of minder rugklachten, prestatie verbeteren of bewegen met diabetes is, bij ons treffen ze een beweeg- en leefstijl expert die handelt volgens wetenschappelijke richtlijnen, waardoor resultaat, duurzaam resultaat, gegarandeerd is. Is deze basis niet aanwezig, dan zal de klant de afweging blijven maken om van de, wat ik noem “beweeg hokken” gebruik te gaan maken tegen een beduidend lager tarief. Hiervoor is het cruciaal dat je als fitnesscentrum een duidelijke richtlijn en standaard hanteert voor de verschillende doelstellingen van je leden. Met een kort doelstellingen onderzoek achterhaal je snel wat de top 5 doelstellingen zijn van de fitness leden. De begeleidingsstandaard waar trainers zich aan dienen te houden in hun advies zijn al goed omschreven vanuit ACSM en door EFAA vertaald in een compact trainers protocol. Vraag ze gerust op via j.vanheel@efaa.nl

Ten tweede willen mensen ergens bij horen, ergens in betrokken worden, meedoen. Als ik als klant nergens bij betrokken word, dan blijf ik anoniem en is afscheid nemen ook erg gemakkelijk als ergens iets even tegen zit. Betrek hiervoor eerst de trainers. Het is hun afdeling dus horen activiteiten op de afdeling ook hun activiteiten te zijn. Vraag bv elke trainer om een keer per jaar een activiteit op te zetten op en/of vanuit de afdeling. Dat kan een fit challenge zijn, een roeiwedstrijd, spijkerbroek hangen of zelfs een outdoor element waarvoor men een trainingsprogramma kan ontvangen om erop voor te bereiden. Probeer wel elk jaar iets voor elke doelgroep aan te bieden.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden natuurlijk, clu is, betrek trainers en klanten en maak er een beleving van op de fitness afdeling.

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Life Fitness op zoek naar beste Personal Trainer

Ben jij als professional gepassioneerd bezig met het vak van personal trainer? En durf jij een internationale krachtmeting aan met andere pro's? Geef je dan zo snel mogelijk op voor de Personal Trainer To Watch award van Life Fitness. Uiteraard mogen ook enthousiaste fans of klanten jou nomineren.

Het doel van de Personal Trainer To Watch award is het vak van professionele personal trainers wereldwijd op de kaart te zetten en aandacht te vragen voor hun onmisbare bijdrage aan een gezondere samenleving.

In de maand juli kan iedereen zijn of haar favoriete 'PT-er' nomineren voor de award. De inschrijving voor de nominaties sluit op 31 juli 2014. Als je personal trainer bent, mag je ook jezelf opgeven. Uiteraard dien je een nominatie waardig te zijn. Jij, of je fans, dienen dit te verwoorden middels een heldere uiteenzetting over jouw de visie als personal trainer, je inzet voor de klanten en je streven naar een steeds hoger kennisniveau. Ook werkervaring, het aantal tevreden klanten en eventuele andere onderscheidingen tellen mee.

Voorinschrijving

Voor het opgeven van kandidaten voor de Personal Trainer To Watch award en het officiële wedstrijdreglement, ga naar www.lifefitness.nl/ptwt. De voorinschrijving eindigt op 31 juli 2014.

Onbekende doelgroep en sleutel tot effectiever trainen

Op 27 juni jongstleden organiseerden Matrix Fitness en haar partner eGym een exclusieve netwerkmeeting. Het doel: fitnessondernemers een informele netwerkdag aanbieden en kennis laten maken met de revolutionaire eGym-Cirkel.

De ochtend ging van start met een presentatie van Bureauvijftig over 'een onbekende maar bekende doelgroep', namelijk de 50-plussers. Aan de hand van een aantal voorbeelden liet Bureauvijftig de deelnemers zien hoe je op een effectieve manier met deze actieve en interessante doelgroep kunt communiceren. Gedurende de presentatie was er veel interactie tussen de deelnemers en werden ook de nodige ideeën uitgewisseld.

Hierna vond de introductie met het eGym-concept plaats. De deelnemers konden de toestellen van het cirkelconcept zelf ervaren en de reacties waren zeer positief. Yuri Berens, eGym specialist “Een energieke spreker, een actief publiek en enthousiaste reacties op de eGym-Cirkel: in mijn ogen een succesformule voor een geslaagde netwerkmeeting.” Wegens het succes van deze eerste netwerkmeeting gaan wij in de toekomst meerdere Matrix-eGym netwerkmeetings organiseren en u kunt hier bij zijn.

Stuur een mailtje naar marketing@matrixfitness.nl en wellicht zien wij u de volgende keer terug. Wilt u meer informatie over eGym? Bekijk dan de website www.egym.nl.

W&H Sports richt fitnessparcours op Sportpark Middenmeer in

W&H Sports, leverancier van kwalitatief hoogwaardige sport- en inrichtingsmaterialen, heeft op Sportpark Middenmeer te Amsterdam een fitness-parcours ingericht.

Het fitnessparcours is zowel te gebruiken door verenigingen, bewoners, commerciële partijen, scholen als bezoekers van het park. Het parcours is ingericht met de Nature-line van W&H Sports. Deze materialen kenmerken zich door duurzaamheid, zijn makkelijk te bedienen en hebben een fraai design.

In samenwerking met Train4Life heeft W&H Sports activatiemodules ontwikkeld. De toestellen op Sportpark Middenmeer zijn voorzien van een QR-code met een link naar een bijbehorende website met oefeningen, voorbeeldvideo's en eventueel trainingsprogramma's van Train4Life.

Daarnaast levert W&H Sports voor het sportpark buitenmeubilair waaronder picknicktafels en -banken. W&H Sports levert sinds kort duurzame banken en picknicktafels van gerecycled kunststof of van bamboe en gaan hierdoor tientallen jaren mee.

Voor meer informatie over het totale leveringsprogramma zie

www.whsports.nl.

nieuws I branche actueel

body•LIFE 5I2014 I

Edities