Column Marie Anne van Laak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2013

Wat is de voornaamste reden waarom jullie voor Milon hebben gekozen?

We zochten een middel om in eerste instantie leden te behouden. We zagen een steeds sterkere groei in leden die op wilden zeggen omdat ze geen motivatie hadden om frequent te komen. Als je dan doorvroeg waarom ze geen motivatie hadden, werden de geijkte bezwaren op tafel gelegd: ik zie geen resultaat; ik vind het saai; ik heb te weinig tijd ervoor; etc.

In deze economisch slechte markt willen wij er echter alles aan doen om ieder lid te behouden en moet de retentie omhoog. Ik ben op zoek gegaan naar een middel dat inspeelt op de behoefte van mijn leden en het liefst ook nog eens de 80% van de Nederlanders aanspreekt die momenteel thuis zitten en niet fitnessen. Eén van mijn vroegere collega’s werkt nu bij Milon (Jibbe de Goede, Areamanager Benelux) , en na een gesprek bleek dat Milon hetgeen is wat de oplossing voor onze club is.

Hoeveel mensen trainen nu bij jullie op de Milon Cirkel?

Na twee maanden hadden we al 280 mensen op de Milon Cirkel trainen. Daarvan zijn er 240 die reeds lid waren van Westvliet, die allemaal 90 euro hebben betaald om op de Cirkel te mogen trainen, en 40 nieuwe leden die een lidmaatschap hebben afgesloten inclusief Milon.

Merk je ook dat de leden een goed trainingsresultaat boeken?

Hun trainingsresultaten verbeteren enorm; we krijgen dagelijks positieve feedback over hunzelf of over Milon. Ze zeggen dat ze nu eens echt aan het trainen zijn. Het is hard werken, maar te doen omdat het maar korte oefeningen zijn. Ze merken dat ze sterker en fitter worden, waardoor hun motivatie enorm toeneemt.

Hoe ervaren de leden de interactie in de Milon Cirkel?

In de Milon Cirkel hebben de leden veel meer contact met elkaar, maken ze een praatje tussen de twee rondes door, niet alleen met de instructeurs, maar vooral ook met de andere leden. Terwijl ze maar zo kort erop zitten, wordt het sociale aspect door Milon gestimuleerd, waardoor het voor de leden leuker is om vol te houden. Ook de instructeurs kunnen interactiever met de leden omgaan door ze gericht te helpen met het bereiken van hun trainingsresultaten.

Milon zegt altijd dat de Cirkel je niets kost, maar wel veel oplevert vanaf het begin. Hoe zit dan bij jullie?

Initieel vonden wij het maandbedrag van de lease behoorlijk. Maar ik was er niet aan begonnen als ik niet 100% overtuigd zou zijn van de werking van Milon. Als ik niets had gevonden voor de behoefte van mijn leden zou ik veel leden zijn kwijtgeraakt en was mijn omzet per lid verlaagd. En in de huidige markt is het belangrijk om dat gat te dichten en je huidige leden tevreden te (be)houden. Maar het klopt hoor, we hebben nog geen stuiver meer betaald dan dat de Cirkel oplevert!

En ik ben ervan overtuigd dat mensen willen betalen voor een oplossing. 80% van de mensen die binnenkomen willen afvallen en is bereid daarvoor te betalen. Als er een pil zou zijn die ze nog meer kost maar ze minder vaak hoeven te sporten zouden ze daar serieus geld voor over hebben. Nu is er een oplossing waar ze maar 1 keer per 5 dagen hoeven te trainen en meer resultaat boeken dan met de conventionele apparaten. Het gaat niet om de prijs, maar om de oplossing die je als centrum kunt bieden, en daar helpt Milon ons bij.

Merk je dat de nieuwe leden aanlopen tegen het feit dat ze voor Milon 10 euro meer moeten betalen, en daardoor bij jullie 69 euro per maand betalen i.p.v. 59 euro?

Nee, absoluut niet. We doen een behoeftebepaling en als de mensen het idee hebben dat je de oplossing voor hun pijn biedt, is geld zelden een issue. Wij zijn een club met iets luxere standaarden en de doelgroep die hier loopt en naartoe komt krijgt waar voor hun geld, zeker met Milon. Ze zijn bereid te betalen voor een systeem dat veilig, leuker, sneller en makkelijker is, en ook nog eens meer resultaat boekt. En dat verkoopt!

Wat wil je andere ondernemers meegeven?

Een duidelijke marktpositionering is essentieel om je beleid en procedures te kunnen maken. Daar zoek je de middelen bij die aansluiten op de missie en visie die je hebt als ondernemer.

Voor ons was dit middel Milon, en daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Milon is geen wondermiddel, maar een groot antwoord op een enorme behoefte van de meeste leden om op een leuke, snelle en motiverende manier gewicht te verliezen. Het sluit aan bij de doelgroepen en hun behoeftes die we bij Westvliet hebben. Het is op dit moment een unique selling point waar de concurrentie niet tegenop kan! Want wie kan zeggen dat als mensen niet tevreden zijn binnen 90 dagen, ze hun geld terugkrijgen? Wij geven garantie op resultaat!

Milon I producten en concepten

body•LIFE 2I2013 I

Edities