Business nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2013

I body•LIFE 2I2013

25 jaar bedrijfsfitness via High Five Health Promotion

Eén van de oprichters is Paul Kienstra. In 1988 zijn Frank Brilman en Bert de Breij het bedrijf begonnen. Ze noemden hun onderneming ‘Brilman en De Breij’. Naamgever Bert de Breij stapte al snel uit het bedrijf. De naam veranderde toen in High Five Health Promotion.

Geschiedenis

Kienstra: “Zelf ben ik in 1989 gestart met Kienstra Sport. Dat deed ik in dezelfde periode dat René Sielhorst het bedrijf ‘Samenwerkingsverband Bedrijfsfitness’ als directeur begon. In 1989 beconcurreerden deze partijen elkaar op het gebied van incompany bedrijfsfitness. In 2001 heb ik High Five Health Promotion overgenomen en zijn de twee organisaties High Five en Kienstra Sport samengevoegd en verder gegaan als High Five Health Promotion. De grootste concurrent toen was Samenwerkingsverband Bedrijfsfitness. Sinds 2006 heette dat bedrijf van René Sielhorst trouwens ‘Intenz, bedrijf in beweging’. In 2008 raakten René en ik in gesprek. Dat leidde tot het samengaan van High Five Health Promotion met Intenz, op 1 februari 2009.” Onder de holding High Five Intenz Groep vallen nu High Five Health Promotion, Intenz en Intenz Gezondheidsplan die nauw met elkaar samenwerken, maar ook hun eigen werkgebieden hebben. High Five Health Promotion richt zich op incompany bedrijfsfitness, fysiotherapie en diverse interventies op het gebied van beweging, voeding en ontspanning.

“Ruim 180 medewerkers stimuleren iedere dag tienduizenden medewerkers van onze opdrachtgevers om actief met hun gezondheid bezig te zijn en te blijven. De locaties zijn verspreid over heel Nederland bij toonaangevende opdrachtgevers. Daarbij moet je denken aan ministeries, banken, scholen, verzekeringsmaatschappijen, commerciële organisaties en overheids- en zorginstellingen.”

BRAVO

Kienstra vertelt graag over zijn organisatie en de gebieden die worden bestreken. Zo staat de afkorting BRAVO centraal. “We maken programma’s op gebied van leefstijl en vitaliteit onder de noemer BRAVO. Die letters staan voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Daarnaast bieden we fysiotherapie. Bijzonder is dat dit op een actieve manier wordt ingezet, zodat de medewerker snel herstelt. Preventie is hierbij een belangrijk speerpunt, we willen voorkomen dat een medewerker uitvalt. Die aandacht voor zowel de medewerker als het belang van zijn werkgever, zit door onze hele dienstverlening verweven. We organiseren bijvoorbeeld gezondheidsweken. Daarbij maken we medewerkers bewust van een gezonde leefstijl. Vitale medewerkers leveren geld op. Steeds meer bedrijven zien in dat bewegen leidt tot minder ziektekosten en ziekteverzuim. Investeringen daarin verdienen zich op termijn dus terug. Maar er moet wel een visie en beleid voor worden ontwikkeld, iets waar wij onze opdrachtgevers bij ondersteunen.”

Bedrijfsfitness nu en toen

“Toen wij in 1988 begonnen met bedrijfsfitness, stond dat in Nederland nog in de kinderschoenen. Als het bedrijfsleven er destijds al iets mee deed, was het meer toeval dan een bewuste keuze. Het waren vooral de Amerikaanse bedrijven die daarin actief waren. Wang Computers was een van de eerste locaties in Nederland met een eigen incompany bedrijfsfitness-locatie en wij verzorgden deze dienstverlening.” De tijden zijn veranderd en langzaam aan is er een kentering gekomen in het denken over ‘bewegen op de werkplek’. Men zag in dat bewegen een middel is om uitval door ziekte terug te dringen. Dit kwam in een stroomversnelling toen de ouderwetse ziektewet verdween en de werkgever verantwoordelijk werd voor doorbetaling bij ziekte. Dat kostte natuurlijk meteen meer geld, dus kwam er vrijwel direct meer aandacht voor het terugdringen van verzuim. Toen organisaties dit ‘onder de knie’ hadden ontstond er meer aandacht voor preventie van verzuim en vitaliteit van organisatie en medewerker. Werkgevers hebben volgens Kienstra financieel baat bij bewegingsprogramma’s, omdat het medewerkers vitaler maakt en zorgt voor een hogere productiviteit. “Gezien de vergrijzing in de samenleving zal het steeds moeilijker worden om goede en vitale medewerkers in je organisatie te krijgen en te behouden. Hetzelfde werk moet door steeds minder mensen gedaan worden. Ook werkt iedereen langer door wegens de verhoging van de AOW-leeftijd. Fitte en gezonde medewerkers worden dan nog belangrijker op de werkvloer.”

Intenz Gezondheidsplan

Intenz Gezondheidsplan houdt zich ook bezig met bedrijfsfitness. Dat gaat via een netwerk van 600 erkende fitness- en healthclubs. Intenz richt zich op organisaties die graag fitness willen aanbieden aan hun medewerkers maar geen interne faciliteiten hebben of beschikbaar kunnen of willen stellen. Kienstra legt uit hoe dit werkt: “Intenz faciliteert het hele traject tussen de opdrachtgever en de clubs, waarbij de abonnementen, facturatie en rapportage volledig zijn geautomatiseerd. Clubs hebben daar geen omkijken meer naar, en het levert ze extra inkomsten op. En dan is er nog onze nieuwe service ‘ìts my life’. We richten ons daarmee op mensen die niet zo snel een sportschool of fitnessruimte zullen binnenstappen omdat de drempel daarvoor te hoog is. Vaak beginnen mensen enthousiast met sporten, maar houden ze het niet vol. Ze vallen terug in hun oude gedrag. In Nederland doet twintig procent van de bevolking actief aan sport. Eenzelfde percentage doet helemaal niks aan sport en wil dit ook niet. Zes van de tien mensen willen best meer bewegen, maar komen er niet aan toe. Dat is de groep waar we ons met ‘ìts my life’ op richten. Het doel is om hun gedrag rond bewegen en hun leefstijl te veranderen, in heel kleine stapjes. We hebben daarvoor een beweegmonitor ontwikkeld, die letterlijk iedere stap die iemand maakt, registreert. Denk aan informatie over je afgelegde afstand, de tijd dat je actief bent geweest en je calorieverbruik. Die gegevens kun je uploaden naar een persoonlijke pagina om je vooruitgang te bekijken. Je kunt je prestaties met anderen delen. De deelnemers kunnen op eigen initiatief aan de slag gaan, maar ze kunnen ook de hulp van een professionele ìts my life-coach inschakelen.”

Stap voor stap

“Meer bewegen klinkt eenvoudig”, zegt Kienstra. “Toch is het voor velen moeilijk vol te houden. De coach helpt mensen om stap voor stap meer te gaan bewegen en zo een actieve leefstijl te ontwikkelen die geïntegreerd is in je dagelijks leven. Onze coaches zijn hiervoor speciaal opgeleid. Zij adviseren, zeker bij mensen die nauwelijks bewegen, om te beginnen met kleine beweegmomenten. Neem bijvoorbeeld wat vaker de trap in plaats van de lift of stap een halte eerder uit als je met de bus naar je werk gaat. Dat zijn kleine stappen die een grote invloed kunnen hebben op je leefstijl en gezondheid en ook eenvoudig vol te houden zijn. Drie keer per week naar de sportschool is voor veel mensen een te grote stap. Om dit gedrag te veranderen, gebruiken we een speciale methodiek die zijn oorsprong heeft in de psychologie van moeilijk veranderbaar gedrag. We hebben die principes vertaald naar ons eigen vakgebied. Om ìts my life coach te worden volg je een tweedaagse training. Inmiddels hebben we bijna honderd coaches opgeleid, waaronder eigen medewerkers en zelfstandig professionals zoals personal trainers, voedingsconsulenten, diëtistes en fysiotherapeuten. We streven naar een landelijk dekkend netwerk van coaches.”

Technologie

Door inzet van de nieuwste technieken wordt het eenvoudiger en toegankelijker om mensen op afstand te begeleiden en zicht te houden op hun gezondheid. Kienstra vertelt dat High Five Health Promotion en Intenz altijd streven naar ontwikkeling. Als voorbeeld noemt hij het Nieuwe Werken. “Doordat medewerkers op verschillende tijden en plekken werken, hebben we voor die doelgroep een andere aanpak dan voor medewerkers die op één locatie werken op werkdagen tussen negen en zes. Een beweegcoach zal bij het Nieuwe Werken flexibel moeten zijn. Dat geldt ook voor fitness- en healthclubs, die moeten zich wat mij betreft meer gaan richten op nieuwe doelgroepen. Zij vissen te veel in de vijver van de mensen die al aan fitness doen. De grote vijver wordt gevormd door de mensen die niet of nauwelijks aan sport doen. Die krijg je ook niet binnen door ze een aantrekkelijk abonnement aan te bieden. Of wel, maar dan haken ze na drie maanden af. Er zijn genoeg mensen die meer willen bewegen, maar niet binnen de muren van een fitnesscentrum.” Het fitnesscentrum van de toekomst ziet Kienstra als een kenniscentrum op het gebied van bewegen en een locatie om dat te faciliteren. “Bewegen in het centrum of daarbuiten, waarbij de cliënt, zijn wensen en zijn leefomgeving de uitgangspunten vormen voor de dienstverlening. Innovatieve services als bijvoorbeeld ìts my life bieden fitness- en healthclubs hiervoor uitstekende mogelijkheden. Wij geloven in samenwerking met partijen en professionals in de markt om gezamenlijk oplossingen te bedenken en meer mensen in beweging te krijgen. Zie het als een middel om er samen beter van te worden.”

In het kader van 25 jaar body•LIFE wordt in elk nummer een bedrijf belicht dat 25 jaar bestaat. In dit nummer staat High Five Health Promotion centraal, een bedrijf dat zich richt op gezondheidsmanagement en bedrijfsfitness voor werkgevers en hun medewerkers.

Paul Kienstra, directeur High Five Health Promotion

Eén van de oprichters is Paul Kienstra. In 1988 zijn Frank Brilman en Bert de Breij het bedrijf begonnen. Ze noemden hun onderneming ‘Brilman en De Breij’. Naamgever Bert de Breij stapte al snel uit het bedrijf. De naam veranderde toen in High Five Health Promotion.

Geschiedenis

Kienstra: “Zelf ben ik in 1989 gestart met Kienstra Sport. Dat deed ik in dezelfde periode dat René Sielhorst het bedrijf ‘Samenwerkingsverband Bedrijfsfitness’ als directeur begon. In 1989 beconcurreerden deze partijen elkaar op het gebied van incompany bedrijfsfitness. In 2001 heb ik High Five Health Promotion overgenomen en zijn de twee organisaties High Five en Kienstra Sport samengevoegd en verder gegaan als High Five Health Promotion. De grootste concurrent toen was Samenwerkingsverband Bedrijfsfitness. Sinds 2006 heette dat bedrijf van René Sielhorst trouwens ‘Intenz, bedrijf in beweging’. In 2008 raakten René en ik in gesprek. Dat leidde tot het samengaan van High Five Health Promotion met Intenz, op 1 februari 2009.” Onder de holding High Five Intenz Groep vallen nu High Five Health Promotion, Intenz en Intenz Gezondheidsplan die nauw met elkaar samenwerken, maar ook hun eigen werkgebieden hebben. High Five Health Promotion richt zich op incompany bedrijfsfitness, fysiotherapie en diverse interventies op het gebied van beweging, voeding en ontspanning.

“Ruim 180 medewerkers stimuleren iedere dag tienduizenden medewerkers van onze opdrachtgevers om actief met hun gezondheid bezig te zijn en te blijven. De locaties zijn verspreid over heel Nederland bij toonaangevende opdrachtgevers. Daarbij moet je denken aan ministeries, banken, scholen, verzekeringsmaatschappijen, commerciële organisaties en overheids- en zorginstellingen.”

BRAVO

Kienstra vertelt graag over zijn organisatie en de gebieden die worden bestreken. Zo staat de afkorting BRAVO centraal. “We maken programma’s op gebied van leefstijl en vitaliteit onder de noemer BRAVO. Die letters staan voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Daarnaast bieden we fysiotherapie. Bijzonder is dat dit op een actieve manier wordt ingezet, zodat de medewerker snel herstelt. Preventie is hierbij een belangrijk speerpunt, we willen voorkomen dat een medewerker uitvalt. Die aandacht voor zowel de medewerker als het belang van zijn werkgever, zit door onze hele dienstverlening verweven. We organiseren bijvoorbeeld gezondheidsweken. Daarbij maken we medewerkers bewust van een gezonde leefstijl. Vitale medewerkers leveren geld op. Steeds meer bedrijven zien in dat bewegen leidt tot minder ziektekosten en ziekteverzuim. Investeringen daarin verdienen zich op termijn dus terug. Maar er moet wel een visie en beleid voor worden ontwikkeld, iets waar wij onze opdrachtgevers bij ondersteunen.”

Bedrijfsfitness nu en toen

“Toen wij in 1988 begonnen met bedrijfsfitness, stond dat in Nederland nog in de kinderschoenen. Als het bedrijfsleven er destijds al iets mee deed, was het meer toeval dan een bewuste keuze. Het waren vooral de Amerikaanse bedrijven die daarin actief waren. Wang Computers was een van de eerste locaties in Nederland met een eigen incompany bedrijfsfitness-locatie en wij verzorgden deze dienstverlening.” De tijden zijn veranderd en langzaam aan is er een kentering gekomen in het denken over ‘bewegen op de werkplek’. Men zag in dat bewegen een middel is om uitval door ziekte terug te dringen. Dit kwam in een stroomversnelling toen de ouderwetse ziektewet verdween en de werkgever verantwoordelijk werd voor doorbetaling bij ziekte. Dat kostte natuurlijk meteen meer geld, dus kwam er vrijwel direct meer aandacht voor het terugdringen van verzuim. Toen organisaties dit ‘onder de knie’ hadden ontstond er meer aandacht voor preventie van verzuim en vitaliteit van organisatie en medewerker. Werkgevers hebben volgens Kienstra financieel baat bij bewegingsprogramma’s, omdat het medewerkers vitaler maakt en zorgt voor een hogere productiviteit. “Gezien de vergrijzing in de samenleving zal het steeds moeilijker worden om goede en vitale medewerkers in je organisatie te krijgen en te behouden. Hetzelfde werk moet door steeds minder mensen gedaan worden. Ook werkt iedereen langer door wegens de verhoging van de AOW-leeftijd. Fitte en gezonde medewerkers worden dan nog belangrijker op de werkvloer.”

Intenz Gezondheidsplan

Intenz Gezondheidsplan houdt zich ook bezig met bedrijfsfitness. Dat gaat via een netwerk van 600 erkende fitness- en healthclubs. Intenz richt zich op organisaties die graag fitness willen aanbieden aan hun medewerkers maar geen interne faciliteiten hebben of beschikbaar kunnen of willen stellen. Kienstra legt uit hoe dit werkt: “Intenz faciliteert het hele traject tussen de opdrachtgever en de clubs, waarbij de abonnementen, facturatie en rapportage volledig zijn geautomatiseerd. Clubs hebben daar geen omkijken meer naar, en het levert ze extra inkomsten op. En dan is er nog onze nieuwe service ‘ìts my life’. We richten ons daarmee op mensen die niet zo snel een sportschool of fitnessruimte zullen binnenstappen omdat de drempel daarvoor te hoog is. Vaak beginnen mensen enthousiast met sporten, maar houden ze het niet vol. Ze vallen terug in hun oude gedrag. In Nederland doet twintig procent van de bevolking actief aan sport. Eenzelfde percentage doet helemaal niks aan sport en wil dit ook niet. Zes van de tien mensen willen best meer bewegen, maar komen er niet aan toe. Dat is de groep waar we ons met ‘ìts my life’ op richten. Het doel is om hun gedrag rond bewegen en hun leefstijl te veranderen, in heel kleine stapjes. We hebben daarvoor een beweegmonitor ontwikkeld, die letterlijk iedere stap die iemand maakt, registreert. Denk aan informatie over je afgelegde afstand, de tijd dat je actief bent geweest en je calorieverbruik. Die gegevens kun je uploaden naar een persoonlijke pagina om je vooruitgang te bekijken. Je kunt je prestaties met anderen delen. De deelnemers kunnen op eigen initiatief aan de slag gaan, maar ze kunnen ook de hulp van een professionele ìts my life-coach inschakelen.”

Stap voor stap

“Meer bewegen klinkt eenvoudig”, zegt Kienstra. “Toch is het voor velen moeilijk vol te houden. De coach helpt mensen om stap voor stap meer te gaan bewegen en zo een actieve leefstijl te ontwikkelen die geïntegreerd is in je dagelijks leven. Onze coaches zijn hiervoor speciaal opgeleid. Zij adviseren, zeker bij mensen die nauwelijks bewegen, om te beginnen met kleine beweegmomenten. Neem bijvoorbeeld wat vaker de trap in plaats van de lift of stap een halte eerder uit als je met de bus naar je werk gaat. Dat zijn kleine stappen die een grote invloed kunnen hebben op je leefstijl en gezondheid en ook eenvoudig vol te houden zijn. Drie keer per week naar de sportschool is voor veel mensen een te grote stap. Om dit gedrag te veranderen, gebruiken we een speciale methodiek die zijn oorsprong heeft in de psychologie van moeilijk veranderbaar gedrag. We hebben die principes vertaald naar ons eigen vakgebied. Om ìts my life coach te worden volg je een tweedaagse training. Inmiddels hebben we bijna honderd coaches opgeleid, waaronder eigen medewerkers en zelfstandig professionals zoals personal trainers, voedingsconsulenten, diëtistes en fysiotherapeuten. We streven naar een landelijk dekkend netwerk van coaches.”

Technologie

Door inzet van de nieuwste technieken wordt het eenvoudiger en toegankelijker om mensen op afstand te begeleiden en zicht te houden op hun gezondheid. Kienstra vertelt dat High Five Health Promotion en Intenz altijd streven naar ontwikkeling. Als voorbeeld noemt hij het Nieuwe Werken. “Doordat medewerkers op verschillende tijden en plekken werken, hebben we voor die doelgroep een andere aanpak dan voor medewerkers die op één locatie werken op werkdagen tussen negen en zes. Een beweegcoach zal bij het Nieuwe Werken flexibel moeten zijn. Dat geldt ook voor fitness- en healthclubs, die moeten zich wat mij betreft meer gaan richten op nieuwe doelgroepen. Zij vissen te veel in de vijver van de mensen die al aan fitness doen. De grote vijver wordt gevormd door de mensen die niet of nauwelijks aan sport doen. Die krijg je ook niet binnen door ze een aantrekkelijk abonnement aan te bieden. Of wel, maar dan haken ze na drie maanden af. Er zijn genoeg mensen die meer willen bewegen, maar niet binnen de muren van een fitnesscentrum.” Het fitnesscentrum van de toekomst ziet Kienstra als een kenniscentrum op het gebied van bewegen en een locatie om dat te faciliteren. “Bewegen in het centrum of daarbuiten, waarbij de cliënt, zijn wensen en zijn leefomgeving de uitgangspunten vormen voor de dienstverlening. Innovatieve services als bijvoorbeeld ìts my life bieden fitness- en healthclubs hiervoor uitstekende mogelijkheden. Wij geloven in samenwerking met partijen en professionals in de markt om gezamenlijk oplossingen te bedenken en meer mensen in beweging te krijgen. Zie het als een middel om er samen beter van te worden.”

25 jaar high five health promotion I business

body•LIFE 2I2013 I

Edities