- Sportesse in Aalten bestaat 25 jaar

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2013
De retentie battle is still on….

Nog nooit in het bestaan van de fitnessbranche hebben ondernemers zo hard moeten knokken om hun leden te houden als in deze tijd. De low budgets vestigen zich vaak op steenworp afstand en ook binnen de fysiotherapie markt ontwikkelt de fitness-afdeling zich in een rap tempo. Daarnaast zien steeds meer personal trainer meer toekomst in een eigen business in de vorm van een personal training studio. Ook zien we steeds meer fitness concepten ontstaan die zich tussen de low budgets en de high end centra positioneren.

Voor de reguliere high end centra dus steeds uitdagender om duidelijk te blijven maken waarom men elke maand meer euro’s moet betalen voor het lidmaatschap.

Beleving en aandacht zijn sleutelwoorden waar de high end clubs zich veelal op richten om de slag om de klant te winnen. Voor de centra die meer faciliteiten bieden dan uitsluitend groepssport en fitness, zoals squash, zwemmen, tennis en wellness, is het gemakkelijker om hun USP’s duidelijk te maken. De clubs die deze luxe niet kunnen bieden zullen hun aandacht meer moeten richten op de variatie, de fun en de begeleiding. Volgens mij is de tijd wel aangebroken dat er met name meer geïnvesteerd gaat worden in het begeleiden naar duurzaam bewegen.

Natuurlijk is variatie en fun van groot belang om leden vast te houden, dat hebben de andere concepten echter ook in de smiezen. Ook de concepten aan de onderkant bieden steeds meer variatie en zorgen ervoor dat leden na elk bezoek met een positieve beleving naar buiten stappen. Waar de reguliere centra met name in kunnen excelleren is de begeleiding dermate inrichten, dat het contact tot een duurzame actievere leefstijl leidt. Helaas resulteert het lidmaatschap bij de reguliere high end centra echter vaak al binnen enkele maanden in een verlaging van de bezoekersfrequentie. De hamvraag is dus wat mij betreft: hoe kunnen we leden op een dermate manier begeleiden dat de bezoekersfrequentie verhoogt en dat de leden gewoonweg in het dagelijks leven meer bewegen?

De toepassing van de Schijf van 3, de internationale beweeg- en preventienorm, draagt hier op een positieve manier aan bij. Hierin wordt immers ook het recreatief bewegen buiten het sportcentrum gestimuleerd. EFAA is op dit vlak een offensief begonnen door alle sportcentra die de Schijf van 3 vanuit het centrum toe willen passen, de benodigde materialen aan te reiken, zonder kosten. Leden begeleiden naar duurzaam bewegen! Binnen en buiten het sportcentrum.

Sportcentra die de materialen willen ontvangen kunnen mailen naar j.vanheel@efaa.nl. Ik ben ook benieuwd naar innovatieve manieren waarmee fitness ondernemers de bezoekersfrequentie van leden weten te optimaliseren of doen toenemen, mail dus gerust.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 3I2013 I

I body•LIFE 3I2013

Bezoekersaantal FIBO in Keulen overtreft alle verwachtingen

Met een totaal van 96.700 bezoekers bereikte de FIBO haar beste resultaten in zijn 28-jarige geschiedenis. In vergelijking met het vorige record van vorig jaar in Essen met 76.200 bezoekers een stijging van bijna 30 procent. “Binnen vijf jaar is het aantal bezoekers aan de beurs FIBO bijna verdubbeld”, zegt FIBO-directeur Olaf Tomscheit die na acht zeer succesvolle jaren afscheid neemt en wordt opgevolgd door Ralph Scholz. “Het was een premiere van superlatieven”, zegt Hans-Joachim Erbel, Managing Director van de FIBO organisatie Reed Exhibitions, in een eerste reactie. “Een betere start hadden we ons niet kunnen wensen.” Met 670 bedrijven uit 30 landen op een totale oppervlakte van 100.000 m² (vorig jaar: 78.000 m²) werd meteen een historisch record gevestigd. Erbel is ervan overtuigd dat de FIBO met als standplaats Keulen alleen maar zal groeien.

Meer vakbezoekers uit de hele wereld

Internationaal, vakkundig en veelzijdig. Zo presenteerde de FIBO zich op de nieuwe locatie in Keulen. Vooral de internationaliteit kreeg een extra impuls. Het aandeel van vakbezoekers steeg gedurende de eerste drie dagen tot 66 procent (2012: 54%) en meer dan 30 procent daarvan kwam uit het buitenland. Een zesde kwam zelfs Amerika, Azië en de Arabische regio. Onder hen was tennislegende Andre Agassi, die enthousiast was: “FIBO als de wereldbeurs voor fitness en health staat ook in Amerika hoog aangeschreven. Ik ben onder de indruk van de grootte en de kwaliteit van deze beurs. Alle toonaangevende leveranciers uit de hele wereld zijn vertegenwoordigd.”

Investering

Onder de vakbezoekers bleek grote bereidheid om te investeren. Bijna de helft van de vakbezoekers kwam met concrete investeringsplannen naar de FIBO. Al in de loop van de beurs werd door 25 procent van de zakelijke klanten orders ontvangen met een volume van meer dan 50.000 euro. Daarvan zelfs 12 procent van meer dan 200.000 euro. De focus lag naast fitnessapparatuur op inrichting en apparatuur voor de praktijk en wellness wat overeenkomt met het bezoekersprofiel. Inmiddels komt elke vijfde bezoeker uit de gezondheidssector.

FIBOmed Congres versterkt de competentie in de gezondheidssector

Met het voor de eerste keer gehouden FIBOmed congres, waaraan door meer dan 300 sportartsen, sportwetenschappers en medisch specialisten, onderstreepte de FIBO hun toenemende en belangrijkere functie op het snijvlak van fitness, gezondheid en geneeskunde. Ook voor de nieuwe FIBO directeur Ralph Scholz is in de gezondheidssector in relatie tot de demografische veranderingen, een belangrijke groeimarkt voor de ontwikkeling van FIBO: “Ondertussen is meer dan de helft van het aantal leden in fitnesscentra in Duitsland ouder dan 40 jaar. Deze trend zal zich in de toekomst voorzetten.”

Noviteiten

De FIBO is natuurlijk bij uitstek het platform voor wat de nieuwste trends voor het komend jaar gaan worden. Met de verplaatsing van de FIBO van Essen naar Keulen, was het voor de meeste bezoekers en ondergetekende even zoeken waar alle leveranciers stonden. Zelfs de weg er naar toe was wennen. In plaats van bij Kamp-Lintfort linksaf te slaan richting Duisburg en Essen, moesten we nu de weg richting Keulen volgen met alle gevolgen van dien. Vooral op donderdag stonden er veel files richting Keulen. Of het allemaal bezoekers waren aan de FIBO, durf ik niet te zeggen. Gewapend met een plattegrond togen we de hallen in om niet alleen onze relaties de handen te schudden, maar ook te ontdekken wat de nieuwste noviteiten waren.

Maatwerk

Bij LifeFitness Europe stond de uitgebreide Syngry 360-lijn centraal met drie nieuwe modellen (de 360XM, de 360XS en de 360T) waardoor nog meer maatwerk geleverd kan worden, zelfs voor kleinere ruimtes. Ongeacht de beschikbare ruimte, de doelgroep of de trainingsdoelstellingen is er het perfecte apparaat. De klanten kunnen zelf het apparaat samen tot de ideale configuratie van grootte, kleurstellingen en trainingsmogelijkheden. Dat het concept van LifeFitness inmiddels door andere aanbieders is gekopieerd, werd tijdens de beurs duidelijk. Functioneel trainen zit overigens in de lift. In hal 9 was een speciale hoek ingericht met functionele trainingsapparatuur en materialen. De belangstelling daarvoor was groot.

Cirkel

Ook Milon heeft op de FIBO goede zaken gedaan. De Milon-stand met daarop de kracht uithoudingscirkel, de kracht cirkel en de cardio cirkel werd alle dagen druk bezocht. Vooral het nieuwe softwaresysteem Milon Care werd zeer positief ontvangen. Doorslaggevend in de aanschaf van de Milon Cirkel was voor de ondernemers het Milon Cirkel Concept, de kwaliteit van de apparatuur en het chipkaartsysteem. Ze geven tevens aan dat 97,3% van de leden tevreden of heel tevreden is met de training op de Milon Cirkel. Uit een onderzoek van FIW Forschungsinstitut Würtenberger uit Mannheim is gebleken dat maar liefst 98% van de klanten van Milon het bedrijf aanbeveelt aan anderen. 92% daarvan zelfs met de hoogst mogelijke score. Dit werd op de FIBO gepresenteerd. Uit het onderzoek bleek tevens dat in de fitnesscentra die met de Milon Cirkel werken ruim 65% van de leden op de Milon Cirkel traint. Het onderzoek werd gehouden onder 600 eigenaars, directeuren of clubmanagers in Duitsland.

Successen

Greinwalder & Partner vierde op de FIBO vier dagen lang de successen van de laatste jaren zoals de start van de mobiele Slim Belly 2.0 en het winnen van de body•LIFE Award Duitsland 2012 voor de beste consultancy-firma binnen de fitnessbranche. Op de rode loper werden vele ‘special guests’ gespot. De traditionele standborrel was als vanouds dé ‘place to be’ om op een informele manier te netwerken. Een prima afronding van drukke beursdagen met sexy modellen, coole muziek en heerlijke hapjes en drankjes.

Primeur

Bij Matrix een Europese primeur met de nieuwe Magnum krachtlijn die Matrix vorig jaar heeft overgenomen van Magnum Fitness en een serieuze concurrent gaat vormen voor de Hammer Strength lijn van LifeFitness. De Magnum lijn omvat een breed assortiment krachttoestellen waaronder Power Racks en een ruime keuze uit Benches & Racks. Verder bij Matrix een nieuw display op de T7 xi Treadmill dat de omvang heeft van iPad, met een exclusief ontworpen fitness app interface dat zorgt voor een verfijnd, gebruikersvriendelijke trainingservaring terwijl het de gebruikers zeer gemakkelijk toegang biedt tot onder andere social media en internet. Daarnaast is T7 xi uitgerust met asset management dat o.a. een zelf aan te passen agenda biedt, een online service portal, en het kunnen managen van meerdere vestigingen. De T7 xi is geschikt voor de meeste typen iPods, smartphones en tablets. Bediening via het scherm om zo video's te kijken en muziek te luisteren terwijl je toestel wordt opgeladen.

Magnetische weerstand

Ook Keiser kan terugkijken op een goede beurs. Op het gebied van cardiofitness biedt Keiser drie producten: de M5 Crosstrainer, de M3 Total Body Trainer en de M3 Indoor Cycling Bike, die gebruik maken van magnetische weerstand. Dit garandeert een zeer soepele manier van bewegen. De M3 Bike van Keiser is de best verkochte indoor bike ter wereld. Exclusief op FIBO was een prototype te zien van een nieuw model in de cardio-range, dat binnenkort op de markt komt.

Wereldpremière

Ook de stand van HDD werd tijdens de FIBO druk bezocht. Niet in de laatste plaats door de wereldpremière van de DISQ GROUP, dat het beste combineert van twee werelden: cardio- & krachttraining, maar ook indoor- & outdoor training. DISQ GROUP is bedacht door Olympisch schaatskampioene Ans Schut en haar zoon, ex-schaatser Robbert Boekema. “In de tijd dat ik nog in de KNSB selectie zat, heb ik Stefan Groothuis leren kennen. Tijdens trainingskampen en wedstrijddagen deden we veel aan krachttraining. Omdat we niet overal goede fitnessfaciliteiten aanwezig waren, trainden we veel met elastische banden die als nadeel hebben dat je geen constante weerstand hebt. We wilden iets waarbij je dezelfde weerstand steeds hebt. Het idee voor DISQ GROUP is ontstaan tijdens een skivakantie. Toen ik aan het koord van mijn ski-pas trok, dacht ik: Hey, dit is het! Dit is de oplossing! Vanuit dit gegeven is de DISQ GROUP geboren dat de naam dankt aan het trainingssysteem dat tijdens de workout wordt gebruikt, bestaande uit twee disks die door middel van een verstelbare riem bevestigd worden aan de heupen en waarmee de weerstand kan worden ingesteld. Met de ontwikkeling ervan ben ik 4 jaar bezig geweest en er verschillende protoypes zijn gemaakt voordat het product definitief productierijp was. Volgens Robbert opent DISQ GROUP de deuren van de groepsfitness studio en biedt de vrijheid om naast binnen ook buiten in een groep te trainen, uiteraard onder de begeleiding van een instructeur uit de sportschool. Swings, bicep curls of goblet squats: met DISQ GROUP kan het allemaal en het programma is hiermee de ideale aanvulling op de populaire outdoor workouts van dit moment. Bovendien is het product gunstig geprijsd en kost 219 euro. Een set aanschaffen kost de kop niet waarbij tevens een tweedaagse opleiding is inbegrepen.

Prototype

MovetoLive had op de FIBO een grote stand. Niet zo verwonderlijk als je kijkt welke producten MovetoLive allemaal vertegenwoordigt. Op de stand viel o.a. het prototype van de nieuwe StairMaster Treadclimber te bewonderen met een nieuw ontwikkeld hydraulisch systeem dat geruislozer is en een display met uitgebreide programma mogelijkheden. Ook nieuw is de StepMill van StairMaster (De StepMill5 en de StepMill3). Al meer dan 28 jaar voert StairMaster de lijst aan met de legendarische StairMaster StepMill. Veel is er veranderd sinds StairMaster begon in 1983, maar de basis blijft hetzelfde: StairMaster is nog steeds toegewijd aan fitness, gebruikers zijn nog steeds enthousiast en geen faciliteit is compleet zonder de StairMaster StepMill. Dit toestel vergt in korte tijd veel energie, maar beloont de gebruiker dan ook met echte resultaten.

De Schwinn A.C. Performance is vernieuwd; de A.C. Performance Plus. Het verbeterde comfort en ergonomie geeft een betere grip en fietshouding. Het instellen gaat nu nog gemakkelijker. De A.C. Performance Plus is een doorontwikkeling van de Performance, wat resulteert in een duurzamere uitvoering met een volledig aluminium frame waardoor de fiets roestvrij is, nog onderhoudsvriendelijker en eenvoudig te verplaatsen is. Tenslotte de Freemotion indoor cyling bike Tour de France die zeer rijk is uitgerust met onder meer 24 digitale versnellingen waarmee men iedere training een persoonlijk tintje kan geven. De bike is ook voorzien van iFit Liveâ„¢, dit is een volledig nieuwe interactieve software, in samenwerking met Googleâ„¢maps is ontwikkeld. Zoals de naam van de bike al aangeeft zitten alle bekende routes van de Tour de France in de interactieve software, en de echte fietsroute simuleert met de authentieke stijgingen en dalingen waarbij zelfs de fiets mee omhoog beweegt (20%) of omlaag gaat. Er zit zelfs een intelligente wind-weerstand op de bike die automatisch de weerstand regelt op basis van het ingestelde windprofiel.

Tien procent meer beursdeelnemers, 20 procent meer oppervlakte en 30 procent meer bezoekers: de FIBO die dit jaar voor het eerst in Keulen plaatsvond, brak alle records. Het was een perfecte start voor de FIBO, die na 22 jaar Essen weer in Keulen plaatsvond. In verband met de drukte (op zaterdag bezochten meer dan 45.000 bezoekers Europa’s grootste fitnessbeurs), moesten de toegangspoorten zelfs tijdelijk gesloten worden.

Edities