- Bootcamp: kansen of bedreiging?

De variaties zijn eindeloos. Bootcamp is geschikt voor zowel beginners als gevorderden en niet aan leeftijd gebonden. Gemiddeld ligt de leeftijd tussen de 20 en 55 jaar. Terwijl de groepsgrootte varieert tussen de 5 en 20 deelnemers.

Met het aanbieden van bijvoorbeeld Bootcamp kunnen fitnesscentra, naast het aanbieden van iets nieuws voor hun huidige leden, met weinig middelen een nieuwe doelgroep aantrekken. Het kost namelijk geen zaalruimte, want dit doe je lekker buiten. Bootcamp is echt een hype aan het worden en biedt kansen. Wie zich dus wil onderscheiden in de markt ontkomt er niet aan om Bootcamp in welke vorm dan ook in het programma op te nemen. Er zijn al verschillende fitnesscentra die Bootcamp in hun groepslesprogramma hebben opgenomen. Daarnaast zijn er ook speciale Bootcampclubs die op abonnementsbasis of met een soort strippenkaart lessen aanbieden.

Trainen met je eigen lichaamsgewicht

Bij Bootcamp train je niet met fitnessapparatuur, maar met je eigen lichaamsgewicht, vaak in combinatie met kleine accessoires zoals gewichtjes, touwen, medicine ballen, coördinatie ladders, kettlebells, elastieken enz. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van de obstakels in de natuur: banken, boomstammen en dergelijke, wat de investeringskosten in Bootcamp relatief laag houdt. In het algemeen duurt een training 60 minuten en omvat de volgende componenten:

- uithoudingsvermogen

- spieruithoudingsvermogen

- coördinatie

- snelheid en mobiliteit.

Begeleiding

Goede begeleiding van de deelnemers aan Bootcamp is van cruciaal belang. Instructeurs dienen ervaring te hebben met trainen met het eigen lichaamsgewicht en hoe ze een groep moeten leiden en motiveren. Ook moeten ze kunnen overbrengen wat de deelnemers mogen verwachten van het programma. Er zijn diverse opleidingsinstituten die Bootcamp-opleidingen geven. Veelal bestaat een les Bootcamp uit een warming-up gevolgd door diverse basisoefeningen als pushups, squats, situps, jumping jacks en lunges die in hoog tempo worden afgewisseld met kikkersprongen, spring- en hurkoefeningen, sprintjes, en hardlopen met op het einde een cooling down. Bootcamp blijkt een zeer effectieve trainingsmethode om snel een strak lijf te krijgen. Wie zijn best doet, verbrandt al gauw zo’n 600 calorieën per uur. Dat is dus snel kilo’s kwijtraken. Maar ook de conditie gaat met sprongen vooruit. Wetenschappers van de universiteit van Wisconsin ontdekten bij een experiment dat je bij Bootcamp op 77 tot 91 procent van je maximale hartslag traint. Volgens de American College of Sports Medicine is dit precies de juiste snelheid om je cardiovasculaire conditie te verbeteren. Bovendien neem je sneller en meer zuurstof op, doordat je lekker buiten in de openlucht bezig bent. Er zijn inmiddels legio varianten van Bootcamp. Zo heb je Bootcamp 4 Babes: voor vrouwen die gericht benen, billen en buik willen trainen. Early Bird Bootcamp: sporten bij het ochtendgloren, City Bootcamp: sporten in de stad. Of 8 Weeks 2 Fabulous Bootcamp: twee keer in de week trainen, drie lichaamsmetingen, een voedingsplan, plus persoonlijke begeleiding. Kickboks Bootcamp kan ook, of zelfs Yoga Bootcamp. En dan is er natuurlijk nog de originele, loodzware Military Bootcamp voor wie het niet extreem genoeg kan zijn.

Kansen!

Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn dat Bootcamp in welke vorm dan ook kansen biedt voor de fitnessbranche. Dit vindt ook Angélique Heijligers, health & fitness journalist die onlangs haar eerste boek uitbracht over Train als een oermens in de stad. Bootcamp is volgens haar geen nieuw concept. Ook in Nederland niet. “Al ruim tien jaar geleden waren er sportscholen in Amsterdam die Bootcamp op het lesrooster hadden staan. Die lessen waren een bescheiden succes. Sinds een paar jaar is de trend back to basic. Hoe we ons huis inrichten, eten, leven en dus ook trainen. Bootcamp past bij de huidige tijdsgeest. Er zijn inmiddels verschillende franchise ondernemingen die zich, los van een fitnesscentrum, hebben gespecialiseerd in Bootcamp. Het buitensporten is voor veel consumenten inmiddels een vertrouwd beeld geworden. Personal Trainers brengen hun business nu ook naar de buitenlucht. Dat heeft voor hun als groot voordeel dat ze niet afhankelijk zijn van een sportschool. Ze kunnen zelfstandig ondernemen zonder huur te betalen aan een sportschool, hun eigen klanten werven, op een locatie afspreken die voor de klant handig is. Trainers kunnen een-op-een hun klanten trainen, in kleine groepjes of ook Bootcamp geven aan grote groepen.”

Bedreiging?

Op de vraag of Bootcamp een bedreiging is voor de sportscholen, antwoordt Angélique dat dit niet zo hoeft te zijn. “Samen met Opleidingen 2000 leid ik City Bootcamp-trainers op. Ook trainers die verbonden zijn aan een sportschool komen naar deze opleiding. Sportscholen kunnen daarmee een nieuwe les aanbieden op het lesrooster, want mensen willen graag Bootcamp doen. Met een Bootcamp les kun je je klanten dat aanbieden en de klant zal het ervaren als een goede service van de sportschool. Daarbij: Nederland heeft niet het allerbeste weer van de wereld. Mensen willen graag buiten, maar ook nog steeds binnen trainen. Trainen onder alle weersomstandigheden is nu eenmaal niet voor iedereen. In de winter zijn de buitenlessen echt een stuk minder druk dan in de lente en zomer. Veel mensen die ik train met mijn eigen buitentrainingen, zijn ook nog steeds lid van een sportschool waar ze hun krachttraining doen, een yogales volgen of de indoorcycling les waar ze al jaren bijzonder aan gehecht zijn. Sportscholen zijn altijd wel op zoek naar nieuwe groepslessen die aanslaan bij een groot publiek en die gemakkelijk inzetbaar zijn. Met City Bootcamp, dat gericht is op de fitness in de stad, hoef je als sportschool geen nieuwe materialen aan te schaffen, want je traint met alles wat de stad je te bieden heeft. Muurtjes, fietsenrekken, trappen, brugleuningen, speeltuinen. De opleiding duurt drie dagen en is heel praktisch. We gaan vooral veel de stad in, zodat de trainers leren door te ervaren. Deelnemers moeten wel al een fitnessvooropleiding hebben. Inmiddels hebben we de eerste opleiding afgerond en de feed-back was bijzonder positief. Voor veel instructeurs was deze opleiding dan ook een gigantische eye-opener. Dat je met zo weinig materiaal een volledige training kunt aanbieden, mensen volledig uit hun comfortzone kunt halen en dat je zélf als trainer ook uit je comfortzone moet stappen. Voor instructeurs die vooral binnen hun lessen geven, was het ook leuk om te leren wat er buiten allemaal mogelijk is. Het is een verrijking van je vak”, aldus Angélique.

Grijp deze kans!

Ook Bianca Karel van Train the Trainers ziet kansen. “Mits je die grijpt! Bootcamp- en andere outdoortrainingen krijgen mensen in beweging, voor een groot deel mensen die geen interesse hebben om in een fitnessclub te sporten. Of de trainingen werkelijk functioneel zijn is een andere vraag. Inhoudelijk hebben veel instructeurs niet altijd de juiste benadering, maar laten we denken ‘baat het niet dan schaadt het niet’, en het is altijd beter dan thuis op de bank zitten.” Op de eerste plaats liggen er volgens Bianca grote kansen voor de fitnessondernemer om het het ledenaantal op te schroeven en tegelijkertijd de eigen leden meer te bieden. De capaciteit van de groepsleszaal (zalen) is meestal al volop benut tijdens de piekuren, met outdoortrainingen is uitbreiding van het rooster een mogelijkheid. Niet meedoen met de trend kan wel ledenverlies opleveren, dat kan dus als bedreiging ervaren worden. Maar eerlijk is eerlijk, dan moet je er maar mee leven.” Op de tweede plaats ziet Bianca kansen voor ondernemende instructeurs en personal trainers die zo met weinig investering een ‘club’ kunnen starten. Deelnemers stappen volgens haar gemakkelijker in omdat outdoortrainingen vaak laagdrempeliger zijn. “Starten is eenvoudig, met een vriend een keer meegaan om kennis te maken, geen jaarcontracten, per keer afrekenen, geen inschrijfgeld, geen ‘enge’ toestellen en niet betalen voor overbodige diensten.”

Kansen om nieuwe doel-groepen binnen te halen

Jelmer Siemons van Start2move ziet met de opkomst van Outdoor Trainingen meer kansen dan bedreigingen. “Steeds meer fitnesscentra breiden het ‘traditionele’ aanbod aan fitnessapparaten uit met meer functionele materialen die voor een relatief klein bedrag vele (extra) mogelijkheden bieden. Zowel voor de trainer als de klant bieden de functionele trainingsmaterialen veel uitdaging en ‘fun’.” De ‘Fun factor’ is in de ogen van Jelmer erg belangrijk om klanten structureel aan je te verbinden. “Er wordt te vaak uitsluitend op het eindresultaat gefocust en minder op ‘het proces’. Bewegen c.q. sport moet onderdeel worden van de leefstijl van de klant. Dit zal alleen worden gerealiseerd als de klant er de meerwaarde van in ziet en er plezier aan zal beleven. Outdoor activiteiten zoals de bekende Bootcamps sluiten uitstekend aan bij deze ‘fun factor’. Sfeer en saamhorigheid staan vaak hoog in het vaandel evenals het opzoeken van de eigen grenzen. Deze ontwikkelingen zijn niet zozeer een bedreiging als wel een kans voor fitnesscentra om een wellicht nieuwe doelgroep binnen te krijgen of de huidige klanten langer aan zich te binden. Het werken met functionele materialen en het verzorgen van uitdagende (outdoor) activiteiten vergt wel de nodige specifieke kennis en vaardigheden van de trainers.” In de reguliere fitnessopleidingen wordt hier volgens Jelmer vrij weinig aandacht aan besteed, waardoor het volgen van aanvullende cursussen noodzakelijk is. “Wij proberen hier met Start2move op in te spelen door diverse cursussen tot Bootcamp Trainer en Functionele Training aan te bieden als aanvulling op de reguliere fitnessopleiding.”

Bootcamp I producten en concepten

body•LIFE 3I2013 I

I body•LIFE 3I2013

BootyGo slaat brug tussen cardio-, krachttraining en bootcamp

“Het fitnesslandschap verandert en is constant in beweging”, merkt Henny van Vliet van ElliptiGO-nederland. “Kijk alleen maar naar het explosief gestegen aantal budgetclubs, bootcamp lessen en small group trainingen op de fitnessvloer. Daarnaast spreekt de Fit!vak brancheorganisatie al een tijdje over Fitness 2.0: Het creëren van nieuwe verbindingen tussen de commerciële sportsector en de sportverenigingen.”

Clubs die overleven in deze alsmaar en snel veranderende markt hebben volgens Henny hun keuzes gemaakt. “Zij hebben zich het snelst en het beste aangepast aan de wensen van de klant. Wat we nodig hebben zijn dus oplossingen die leden binden aan het fitnesscentrum/sportclub, zoals Maarten van Kempen vertelde in de vorige uitgave van body•LIFE. BootyGo is een mooi voorbeeld van zo’n innovatieve oplossing en tevens een manier om je te onderscheiden in de markt. Een mooi succesvoorbeeld daarvan is te lezen in de laatste body•LIFE nieuwsbrief: een club (USA fitness te Haaksbergen) die naast indoorcycling lessen is gestart met groepslessen op indoor crosstrainers. Zij draaien wekelijks 20 van deze lessen. Twee keer zoveel als de indoorcycling lessen. Die kant willen wij met BootyGo ook op, maar dan wel buiten.”

Outdoor

“Immers”, vervolgt Henny, “elk fitnesscentrum ziet outdoor initiatieven in zijn directe omgeving ontstaan en ziet zich genoodzaakt hierop in te springen. Daar is op zich niks mis mee, maar het blijkt voor veel clubs lastig te concurreren met en/of zich te onderscheiden van de vele zelfstandige instructeurs/personal trainers en verenigingen die in dezelfde vijver vissen. Tevens hebben veel clubs niet de beschikking over een geschikt, nabijgelegen buitenterrein waar deze trainingen kunnen worden gegeven. Hierdoor ben je als club een instructeur al snel een avond of ochtend kwijt voor 1 of 2 uurtjes. Het geeft ook te denken dat er aan outdoor lessen veel oud-leden van fitnessclubs deelnemen die bereid zijn meer te betalen voor een outdoor les (vaak zonder materialen) dan voorheen bij een accommodatie met allerlei voorzieningen (zoals airco, muziekinstallaties, douches etc.)! Maar wat als je nu een combinatie van die twee zou kunnen maken? Dat zou toch geweldig zijn!”

Dat kan met het nieuwe outdoorprogramma BootyGo, dat volgens Henny een perfecte brug slaat tussen de nog steeds populaire cardio- en krachttraining en de bootcampachtige lessen in de buitenlucht. Overeenkomsten met bootcamp: intensief, groepsverband, afwisseling van conditie- en krachtoefeningen. Daarmee houdt elke vergelijking op, want BootyGo onderscheidt zich door de inzet van trainingstoestellen. De ElliptiGO (‘run without impact’) voor het conditionele gedeelte en de Gymstick voor de spierverstevigende oefeningen. De Gymstick is licht, gemakkelijk op de ElliptiGO mee te nemen en kent een grote variatie en differentiatie aan oefeningen.

Voordelen

Als belangrijkste voordelen van BootyGo noemt Henny dat het voor bestaande fitnessklanten een kleine stap is van hun geliefde loopband en/of crosstrainer, indoorcycling, pumples naar BootyGo. Deze workout vormt immers een geweldige combi van deze populaire trainingsvormen uit het reguliere fitnessaanbod. “BootyGo is voor ons met afstand de leukste fitnessles waaraan we mochten deelnemen”, is de reactie van de eerste deelnemers. “Onze favoriete fitnesstoestellen waren de loopband en de crosstrainer, dat kan nu voortaan in de buitenlucht en gezellig in groepsverband dankzij de ElliptiGO. Ook de combinatie met de spierverstevigende oefeningen sprak ons aan. De core en billen zijn zeker aan bod gekomen.” 

 

Calorieverbruik

Een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Californië wijst uit dat tijdens het rijden met de ElliptiGO 33% meer calorieën verbrand worden dan tijdens dezelfde rit met een traditionele fiets. Niet voor niets staat ElliptiGO in de top 10, opgesteld door Fast Company Magazine, van meest innovatieve en veelbelovende fitnessproducten/leveranciers vlak achter bedrijven zoals Nike en Zumba! Bovendien heeft het trainingtechnisch gezien heel veel overeenkomsten met hardlopen dat veruit één van de populairste manier van sporten/bewegen is. Tijdens het trainen op de ElliptiGO zijn de core, bovenbenen en billen constant aan het werk. Wat uiteindelijk zorgt voor sterkere benen en strakkere billen! Het trainen op de ElliptiGO roept dan ook enthousiaste reacties op bij de gebruikers (wat is dit een gaaf ding, voel gelijk mijn bovenbenen en billen, best pittig.). Het rijden met de ElliptiGO is één en al plezier. Intensiever, comfortabeler en uitdagender dan met een fiets en aangenamer dan binnensporten. Kortom met BootyGo slaat een fitnessclub een nieuwe weg in naar Fitness 3.0 ..?

Voor meer informatie: Neem contact

op met Elliptigo-Benelux.

www.elliptigo-nederland.nl /

Henny@elliptigo-nederland.nl

Wat levert BootyGo op?

• Betere conditie

• Sterkere core en strakkere billen !

• Geweldige mix van hardlopen, fietsen en crosstraining

• Veel fun!

Clubs die overleven in deze alsmaar en snel veranderende markt hebben volgens Henny hun keuzes gemaakt. “Zij hebben zich het snelst en het beste aangepast aan de wensen van de klant. Wat we nodig hebben zijn dus oplossingen die leden binden aan het fitnesscentrum/sportclub, zoals Maarten van Kempen vertelde in de vorige uitgave van body•LIFE. BootyGo is een mooi voorbeeld van zo’n innovatieve oplossing en tevens een manier om je te onderscheiden in de markt. Een mooi succesvoorbeeld daarvan is te lezen in de laatste body•LIFE nieuwsbrief: een club (USA fitness te Haaksbergen) die naast indoorcycling lessen is gestart met groepslessen op indoor crosstrainers. Zij draaien wekelijks 20 van deze lessen. Twee keer zoveel als de indoorcycling lessen. Die kant willen wij met BootyGo ook op, maar dan wel buiten.”

Outdoor

“Immers”, vervolgt Henny, “elk fitnesscentrum ziet outdoor initiatieven in zijn directe omgeving ontstaan en ziet zich genoodzaakt hierop in te springen. Daar is op zich niks mis mee, maar het blijkt voor veel clubs lastig te concurreren met en/of zich te onderscheiden van de vele zelfstandige instructeurs/personal trainers en verenigingen die in dezelfde vijver vissen. Tevens hebben veel clubs niet de beschikking over een geschikt, nabijgelegen buitenterrein waar deze trainingen kunnen worden gegeven. Hierdoor ben je als club een instructeur al snel een avond of ochtend kwijt voor 1 of 2 uurtjes. Het geeft ook te denken dat er aan outdoor lessen veel oud-leden van fitnessclubs deelnemen die bereid zijn meer te betalen voor een outdoor les (vaak zonder materialen) dan voorheen bij een accommodatie met allerlei voorzieningen (zoals airco, muziekinstallaties, douches etc.)! Maar wat als je nu een combinatie van die twee zou kunnen maken? Dat zou toch geweldig zijn!”

Dat kan met het nieuwe outdoorprogramma BootyGo, dat volgens Henny een perfecte brug slaat tussen de nog steeds populaire cardio- en krachttraining en de bootcampachtige lessen in de buitenlucht. Overeenkomsten met bootcamp: intensief, groepsverband, afwisseling van conditie- en krachtoefeningen. Daarmee houdt elke vergelijking op, want BootyGo onderscheidt zich door de inzet van trainingstoestellen. De ElliptiGO (‘run without impact’) voor het conditionele gedeelte en de Gymstick voor de spierverstevigende oefeningen. De Gymstick is licht, gemakkelijk op de ElliptiGO mee te nemen en kent een grote variatie en differentiatie aan oefeningen.

Voordelen

Als belangrijkste voordelen van BootyGo noemt Henny dat het voor bestaande fitnessklanten een kleine stap is van hun geliefde loopband en/of crosstrainer, indoorcycling, pumples naar BootyGo. Deze workout vormt immers een geweldige combi van deze populaire trainingsvormen uit het reguliere fitnessaanbod. “BootyGo is voor ons met afstand de leukste fitnessles waaraan we mochten deelnemen”, is de reactie van de eerste deelnemers. “Onze favoriete fitnesstoestellen waren de loopband en de crosstrainer, dat kan nu voortaan in de buitenlucht en gezellig in groepsverband dankzij de ElliptiGO. Ook de combinatie met de spierverstevigende oefeningen sprak ons aan. De core en billen zijn zeker aan bod gekomen.” 

 

Calorieverbruik

Een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Californië wijst uit dat tijdens het rijden met de ElliptiGO 33% meer calorieën verbrand worden dan tijdens dezelfde rit met een traditionele fiets. Niet voor niets staat ElliptiGO in de top 10, opgesteld door Fast Company Magazine, van meest innovatieve en veelbelovende fitnessproducten/leveranciers vlak achter bedrijven zoals Nike en Zumba! Bovendien heeft het trainingtechnisch gezien heel veel overeenkomsten met hardlopen dat veruit één van de populairste manier van sporten/bewegen is. Tijdens het trainen op de ElliptiGO zijn de core, bovenbenen en billen constant aan het werk. Wat uiteindelijk zorgt voor sterkere benen en strakkere billen! Het trainen op de ElliptiGO roept dan ook enthousiaste reacties op bij de gebruikers (wat is dit een gaaf ding, voel gelijk mijn bovenbenen en billen, best pittig.). Het rijden met de ElliptiGO is één en al plezier. Intensiever, comfortabeler en uitdagender dan met een fiets en aangenamer dan binnensporten. Kortom met BootyGo slaat een fitnessclub een nieuwe weg in naar Fitness 3.0 ..?

Voor meer informatie: Neem contact

op met Elliptigo-Benelux.

www.elliptigo-nederland.nl /

Henny@elliptigo-nederland.nl

BootyGo I producten en concepten

Wat houdt BootyGo in?

• Een intensieve outdoor les

• Getraind wordt op de ElliptiGO: meest innovatieve trainingsapparaat van dit moment

• Combinatie van conditietraining en spierverstevigende oefeningen (Gymstick)

• Hoge intensiteit maar ‘low impact’ waardoor kans op blessures lager is dan bijvoorbeeld bij hardlopen of bootcamp

nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009