- Branche actueel nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2013

Willemsen Sport biedt een scala aan activiteiten op het gebied van fitness en wellness

I body•LIFE 5I2013

Sportcentrum Willemsen Sport bestaat 25 jaar

Geschiedenis

Samen met zijn vrouw Els begon Piet Willemsen in 1988 een zwemschool in het centrum van Oosterhout. “De keuze voor een zwembad lag voor de hand”, vertelt Piet. “Zwemmen loopt als een rode draad door mijn leven. Al op jonge leeftijd heb ik ongeveer 8 jaar bij zwemclub de Warande gewerkt en ook nog op natuurbad Surae waar ik zwemles gaf. Zelf deed ik aan wedstrijdzwemmen en waterpolo. Er bleek veel vraag te zijn naar een zwembad met een zwemschool. Om ons te onderscheiden in de markt hebben we een zwembad laten bouwen met een watertemperatuur van 32° Celcius dat aangenaam was voor baby zwemmen, ouderen, zwangere vrouwen en voor revalidatie. Met het zwembad bedienden we een heel brede doelgroep. Al snel groeiden we uit ons jasje en na 3 jaar zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie waar we een groter zwembad konden bouwen en we nog steeds gevestigd zijn. Inmiddels hebben we het zwembad verhuurd en dat heet nu Zwemschool Juf Angela.”

Uitbreiding

Piet zag in het begin nog weinig heil in Fitness. Het zwembad was de core business. “Daarnaast hadden we een paar squashbanen. Boven hadden we nog een ruimte leeg staan waar we op gegeven moment gestart zijn met fitness en aerobic lessen. Dit liep boven verwachting als een trein. Vanaf dat moment hebben we praktisch om de 2 jaar het pand verbouwd en uitgebreid. Momenteel zijn we bezig met de overkapping van de binnenplaats. Daar gaan we bokslessen geven op bokszakken in combinatie met bootcamp-achtige oefeningen en Personal Training. Daarvoor hebben we in 2010 een Body & Mind centrum geopend.” Volgens Piet krijgt een groeiend aantal mensen steeds meer het gevoel dat de balans weg is tussen werk en privé. De inrichting, de faciliteiten, de activiteiten, alles is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest van de bezoekers. Het lesaanbod bestaat uit Yoga, Power Yoga, Chi Gong, Body Balance, Pilates, Meditatie/Ontspanning. “Een centrum dat voorziet in een behoefte en waar wekelijks honderden mensen aan mee doen. Met al deze verbouwingen spelen we in op de vraag vanuit de markt en om onze bestaande klanten meer te kunnen bieden. Want de laatste jaren is er veel concurrentie bij gekomen in Oosterhout. Er zijn momenteel 6 fitnesscentra waaronder ook een low-budget. Desondanks draaien we goed en is het ledenaantal stabiel, mede dankzij de inzet van onze 55 medewerkers. We hebben een kern van circa 15 medewerkers die vanaf de beginperiode bij ons werken en zijn meegegroeid met het bedrijf. Ook hebben we een groep van trouwe klanten die al 25 jaar lid zijn. Een teken dat we het goed doen”, aldus Piet.

Toekomst

Na 25 jaar gaat Piet het stokje binnenkort overdragen aan zijn dochter Britt, die nu al bedrijfsleider is. “Net als bij mij zit het ondernemen in haar bloed en is ze erg perfectionistisch. Ze eindigde recent als derde in de categorie Business bij een verkiezing van vrouwenblad VIVA rondom invloedrijke Nederlandse zakenvrouwen. Zij is vooral bezig met hospitality en hoe we dat kunnen verbeteren. Het gaat tegenwoordig niet meer om de apparatuur die je in huis hebt, maar om service. Hoe stel je de klant tevreden en hoe kun je daarop anticiperen? Ik denk dat fitness steeds meer doelgroep-gericht gaat worden. De fitnesscentra zullen een ontmoetingsplaats worden waar (samen) bewegen in het kader van preventie een belangrijke rol gaat spelen. Daar probeer ik Britt met al mijn ervaring zo goed mogelijk in te adviseren. Dus het bedrijf helemaal los laten doe ik nog niet. Mijn grootste hobby is mijn werk en het daaruit voortvloeiende effect dat ik zo allerlei mensen ontmoet. Of die nu uit de branche komen of niet, dat maakt me niet uit. Daarnaast doe ik nog regelmatig aan fitness, fietsen en dagelijks wandelen met hond Bud door het bos.”

Social Media

Piet verwacht ook dat social media een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de fitnessbranche. “Zelf ben ik een digibeet. Maar Britt, die heeft er veel verstand van. We hebben een eigen pagina op Facebook met een groot bereik aan klanten, zowel 18-30 jarigen als de huisdames die ’s ochtends aerobic doen en tegenwoordig ook op Facebook en Twitter zitten alsook de zakenmannen op Foresquare en Twitter. Daarnaast gebruiken we dit medium om regelmatig nieuws, activiteiten of speciale lessen op te zetten zoals nu op elke 25ste van de maand een speciale activiteit in het kader van ons 25-jarig bestaan. Een gevaar natuurlijk van social media is dat mensen ongezouten hun kritiek erop kunnen zetten. Gelukkig hebben we daar weinig last van. En mocht het zo zijn dan reageren we snel daarop. Naast Facebook werken we ook nog met verbeterformulieren. We hebben als beleid dat dit binnen 24 uur met de klant telefonisch wordt gecommuniceerd. Het is belangrijk dat de klant tevreden is. Daarom hebben we ook een ledenraad in het leven geroepen, die bestaat uit 8 personen die meedenken over diverse zaken binnen Willemsen Sport. De ledenraad vergadert elk kwartaal met de directie over o.a. wijzigingen binnen Willemsen Sport, belangrijk nieuws en verbeterpunten. Tenslotte bieden we onze leden op vertoon van hun lidmaatschapkaart kortingen bij circa 35 ondernemers in Oosterhout. Op deze manier heeft het lidmaatschap toegevoegde waarde waarmee we onze service nog een extra onderstrepen”, merkt Piet tot slot op.

In het kader van 25 jaar body•LIFE wordt in elk nummer een fitnessonderneming belicht die 25 jaar bestaat. In dit nummer staat Willemsen Sport in Oosterhout centraal. Deze onderneming biedt volop activiteiten op het gebied van fitness, cardio fitness, senioren fitness, buiten fitness, vele lesvormen aerobic zoals de Less Mills programma's, Zumba & Body Pump, Indoorcycling, en body & mind activiteiten zoals Yoga, Body Balance, meditatie en Pilates.

Het Body & Mind centrum dat in 2010 is geopend.

In de afgelopen 25 jaar heeft Willemsen Sport praktisch om de 2 jaar de zaak verbouwd

Geschiedenis

Samen met zijn vrouw Els begon Piet Willemsen in 1988 een zwemschool in het centrum van Oosterhout. “De keuze voor een zwembad lag voor de hand”, vertelt Piet. “Zwemmen loopt als een rode draad door mijn leven. Al op jonge leeftijd heb ik ongeveer 8 jaar bij zwemclub de Warande gewerkt en ook nog op natuurbad Surae waar ik zwemles gaf. Zelf deed ik aan wedstrijdzwemmen en waterpolo. Er bleek veel vraag te zijn naar een zwembad met een zwemschool. Om ons te onderscheiden in de markt hebben we een zwembad laten bouwen met een watertemperatuur van 32° Celcius dat aangenaam was voor baby zwemmen, ouderen, zwangere vrouwen en voor revalidatie. Met het zwembad bedienden we een heel brede doelgroep. Al snel groeiden we uit ons jasje en na 3 jaar zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie waar we een groter zwembad konden bouwen en we nog steeds gevestigd zijn. Inmiddels hebben we het zwembad verhuurd en dat heet nu Zwemschool Juf Angela.”

Uitbreiding

Piet zag in het begin nog weinig heil in Fitness. Het zwembad was de core business. “Daarnaast hadden we een paar squashbanen. Boven hadden we nog een ruimte leeg staan waar we op gegeven moment gestart zijn met fitness en aerobic lessen. Dit liep boven verwachting als een trein. Vanaf dat moment hebben we praktisch om de 2 jaar het pand verbouwd en uitgebreid. Momenteel zijn we bezig met de overkapping van de binnenplaats. Daar gaan we bokslessen geven op bokszakken in combinatie met bootcamp-achtige oefeningen en Personal Training. Daarvoor hebben we in 2010 een Body & Mind centrum geopend.” Volgens Piet krijgt een groeiend aantal mensen steeds meer het gevoel dat de balans weg is tussen werk en privé. De inrichting, de faciliteiten, de activiteiten, alles is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest van de bezoekers. Het lesaanbod bestaat uit Yoga, Power Yoga, Chi Gong, Body Balance, Pilates, Meditatie/Ontspanning. “Een centrum dat voorziet in een behoefte en waar wekelijks honderden mensen aan mee doen. Met al deze verbouwingen spelen we in op de vraag vanuit de markt en om onze bestaande klanten meer te kunnen bieden. Want de laatste jaren is er veel concurrentie bij gekomen in Oosterhout. Er zijn momenteel 6 fitnesscentra waaronder ook een low-budget. Desondanks draaien we goed en is het ledenaantal stabiel, mede dankzij de inzet van onze 55 medewerkers. We hebben een kern van circa 15 medewerkers die vanaf de beginperiode bij ons werken en zijn meegegroeid met het bedrijf. Ook hebben we een groep van trouwe klanten die al 25 jaar lid zijn. Een teken dat we het goed doen”, aldus Piet.

Toekomst

Na 25 jaar gaat Piet het stokje binnenkort overdragen aan zijn dochter Britt, die nu al bedrijfsleider is. “Net als bij mij zit het ondernemen in haar bloed en is ze erg perfectionistisch. Ze eindigde recent als derde in de categorie Business bij een verkiezing van vrouwenblad VIVA rondom invloedrijke Nederlandse zakenvrouwen. Zij is vooral bezig met hospitality en hoe we dat kunnen verbeteren. Het gaat tegenwoordig niet meer om de apparatuur die je in huis hebt, maar om service. Hoe stel je de klant tevreden en hoe kun je daarop anticiperen? Ik denk dat fitness steeds meer doelgroep-gericht gaat worden. De fitnesscentra zullen een ontmoetingsplaats worden waar (samen) bewegen in het kader van preventie een belangrijke rol gaat spelen. Daar probeer ik Britt met al mijn ervaring zo goed mogelijk in te adviseren. Dus het bedrijf helemaal los laten doe ik nog niet. Mijn grootste hobby is mijn werk en het daaruit voortvloeiende effect dat ik zo allerlei mensen ontmoet. Of die nu uit de branche komen of niet, dat maakt me niet uit. Daarnaast doe ik nog regelmatig aan fitness, fietsen en dagelijks wandelen met hond Bud door het bos.”

Social Media

Piet verwacht ook dat social media een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de fitnessbranche. “Zelf ben ik een digibeet. Maar Britt, die heeft er veel verstand van. We hebben een eigen pagina op Facebook met een groot bereik aan klanten, zowel 18-30 jarigen als de huisdames die ’s ochtends aerobic doen en tegenwoordig ook op Facebook en Twitter zitten alsook de zakenmannen op Foresquare en Twitter. Daarnaast gebruiken we dit medium om regelmatig nieuws, activiteiten of speciale lessen op te zetten zoals nu op elke 25ste van de maand een speciale activiteit in het kader van ons 25-jarig bestaan. Een gevaar natuurlijk van social media is dat mensen ongezouten hun kritiek erop kunnen zetten. Gelukkig hebben we daar weinig last van. En mocht het zo zijn dan reageren we snel daarop. Naast Facebook werken we ook nog met verbeterformulieren. We hebben als beleid dat dit binnen 24 uur met de klant telefonisch wordt gecommuniceerd. Het is belangrijk dat de klant tevreden is. Daarom hebben we ook een ledenraad in het leven geroepen, die bestaat uit 8 personen die meedenken over diverse zaken binnen Willemsen Sport. De ledenraad vergadert elk kwartaal met de directie over o.a. wijzigingen binnen Willemsen Sport, belangrijk nieuws en verbeterpunten. Tenslotte bieden we onze leden op vertoon van hun lidmaatschapkaart kortingen bij circa 35 ondernemers in Oosterhout. Op deze manier heeft het lidmaatschap toegevoegde waarde waarmee we onze service nog een extra onderstrepen”, merkt Piet tot slot op.

Het team van Willemsen Sport

25 jaar Willemsen Sport I branche actueel

Het gezin Willemsen met vrouw Els en de drie dochters: Britt, Sammy en Rayette.

body•LIFE 5I2013 I

Edities