- Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2013

I body•LIFE 5I2013

Great success

Fitness professionals werkzaam in alle onderdelen van het vak, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk en Europa, konden hun voordeel doen met informatie over kwaliteitsmanagement, nieuwe producten en andere innovaties. Dit alles in een professionele maar ook relaxte omgeving die een perfecte achtergrond vormde om zaken te doen, te netwerken en te leren. De afgevaardigden spraken achteraf hun lof uit over de informatie, de sprekers, en over de locatie. Eén van de bezoekers was Ralph Scholz, de nieuwe Event Director van de FIBO.

Het doel van Topaz Consulting, de organisator die ook verantwoordelijk is voor de succesvolle Spa Life conferentie in het Verenigd Koninkrijk, was dat de UK Fitness Convention voor iedereen iets te bieden had. Er waren dan ook bezoekers uit alle sectoren van de branche: CEO’s, managers, supervisors en fitness professionals, maar ook sales en marketing specialisten. Bovendien waren er standhouders en bezoekers van branches die gerelateerd zijn aan die van de fitness, zoals van de spa’s, vertegenwoordigd door de Spa Business Association. Duncan Black van Escape Fitness, één van de afgevaardigden zei: “Het is fantastisch dat verschillende sectoren als spa en wellness samengebracht zijn op één plek; het is een schitterende dag geweest.” Hij vervolgde: “Het is ook fantastisch dat we allemaal weer op deze manier bij elkaar kunnen komen. Laat de volgende editie maar komen!”

Het evenement werd gesponsored door onder andere Milon, Innovate Leisure, en Mercedes Benz. “Milon UK was er trots op, de Platinum Sponsor van de nieuwe UK Fitness Convention te kunnen zijn,” aldus Stuart Davis van Milon UK. Hij ging verder: “Het evenement was goed georganiseerd, op een schitterende locatie, met uitstekende sprekers en een productieve, relaxte omgeving waar de vele belangrijke afgevaardigden elkaar konden ontmoeten en netwerken. We kijken nu al uit naar het congres van 2014, dat ongetwijfeld zal uitgroeien tot een belangrijke en aangename gebeurtenis op de agenda van de branche.”

Met het evenement wilden de organisatoren een nieuw concept op de markt brengen met een grote nadruk op leren. Met verschillende belangrijke sprekers die als toonaangevend mogen worden beschouwd, zoals dr Paul Bedford van The Retention Guru, David Minton van The Leisure Database, Lopo Champalimaud van Wahanda en David Passfield van Peninsula Business Services, bood het congres drie stromingen die elk een belangrijk onderdeel vormen van een leisure- of fitnessonderneming: strategie en leiderschap; marketing; en sales en retentie. Op deze manier kregen de afgevaardigden een breed scala aan inspirende ideeën op alle zakelijke gebieden van de fitness. Ulla-Maija Grace, van Aromatic Wellness (Finland), zei hierover: “Het is bijzonder inspirerend geweest, het lijkt alsof veel opvattingen over bekende kwesties aan bod zijn gekomen, maar bekeken vanuit een ander standpunt.” Zij vervolgde: “Voor mensen die actief zijn in de branche die willen weten wat er speelt, en wat de behoeftes van de klant zijn, is het een zeer nuttige dag geweest. Het evenement was ook bijzonder goed bezocht, zeker als je weet dat dit pas de eerste editie was. Volgende keer kom ik zeker weer.”

Zowel tijdens de CEO Summit als tijdens het congres de volgende dag verzorgde één van de sprekers, dr Paul Thomas, bekend als de ‘BBC Business Doctor’ een seminar. Thomas is een ervaren en gerespecteerde autoriteit op het gebied van zaken die verband houden met veranderingen en organisationele herontwikkeling. In een gepassioneerd, interessant en inspirerend betoog toonde hij aan dat ondernemingen klaar moeten zijn voor de 21e eeuw. Hij maakte de afgevaardigden duidelijk dat de behoefte aan managers werd vervangen door een behoefte aan grote leiders. Tevens kregen zij tips hoe ze het potentieel van hun personeel konden benutten met creatief leiderschap.

David Hopkins, Director van Tickling Trout, een van de standhouders, concludeerde: “Dit evenement is voor ons waarschijnlijk de beste marketing investering geweest van de afgelopen vijf jaar. Het lijkt alsof de organisatoren het enigszins anders hebben aangepakt dan vergelijkbare evenementen: het gaat hier om leren, de sfeer en omgeving is fantastisch, de mensen zijn allemaal heel relaxt, willen graag meer leren en hun ideeën delen. Het voelt alsof het evenement een kloof heeft overbrugd. De juiste mensen zijn hier aanwezig, en de organisatoren zijn er in geslaagd om de juiste atmosfeer te creëren waarin wij op een moderne manier zaken kunnen doen. De organisatoren komen gestructureerd en kalm over, en ze hebben duidelijk vertrouwen in waar ze mee bezig zijn. Er schijnt ook veel samenwerking te zijn tussen bedrijven, heb ik gehoord. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij en ik verwacht dat er dan twee keer zoveel mensen komen, zo niet meer!”

De eerste UK Fitness Convention is meteen een doorslaand succes geworden. Op 10 en 11 juni kregen meer dan 180 afgevaardigden een uitgebreid programma voorgeschoteld. Zij konden onder andere netwerken in kleine groepjes, een-op-een gesprekken houden, een congres en een CEO topontmoeting bijwonen, en een mini-expo bezoeken. Het evenement werd ondersteund door de enige media partner body•LIFE UK Magazine, het jongste lid van de familie van Europese fitness vakbladen

congres I branche actueel

body•LIFE 5I2013 I

Edities