- Business nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2013
M&M The Next:Voel je Fit – Voel je Thuis – Voel je Prettig

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Marco van Kooten (eigenaar) en Monique van Kooten van M&M The Next.

Uit wat voor gezin komt u?

Marco: Ik ben 41 jaar geleden geboren in Nijkerk. Mijn vader komt uit een echte kappersfamilie en mijn moeder uit een gezin met ondernemers en handelaren.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Vanaf mijn 19de tot mijn 30ste reed ik taxi. In mijn vrije tijd deed ik veel aan krachttraining. Toen ik hoorde dat hier in het dorp een sportcentrum te koop stond, ben ik er gelijk op af gegaan en binnen 2 weken was de koop rond. Voor 35.000 gulden heb ik de zaak gekocht waar een paar fietsen en wat krachtapparatuur in stond. Het was voor mij een sprong in het diepe omdat ik geen sportopleiding heb gedaan, maar wel altijd veel getraind.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Met de overname van het sportcentrum begon mijn leven als ondernemer. Samen met mijn vrouw Monique die uit Almelo komt en altijd les heeft gegeven in aerobic zijn we van start gegaan en hebben vanaf het begin het roer omgegooid. Er waren maar heel weinig groepslessen en vrouwen in de sportschool. Vandaar dat we in 2002 begonnen zijn met groepslessen van Les Mills, o.a. Bodypump en BodyStep, gevolgd een jaar later met indoorcyclinglessen. Daarbij hebben we ook geïnvesteerd in nieuwe indoorcyling fietsen en cardio-apparatuur. Door de grootte van het centrum, 300 m2, was het soms behelpen, maar aan de andere kant had de ruimte sfeer. Binnen een paar jaar hadden we meer dan 500 leden, wat al snel in de binnenstad tot parkeerproblemen leidde. De gemeente wilde ons graag weg hebben en kwam op de proppen met een stuk grond waarop gebouwd mocht worden. Samen met Monique hebben we de knoop doorgehakt om te gaan bouwen. De oude sportschool kon ik verkopen aan een medewerker. Begin 2008 ging de schop de grond in en 5 maanden later konden we ons nieuwe pand met een ruimte van meer dan 1.000 m2 betrekken.

Monique vervolgt: “Samen met Marco hebben we ons bewust bemoeid met de inrichting en indeling van het centrum. Ondanks de grootte wilden we het knus en gezellig houden. De bar neemt de centrale plaats in bij het centrum. Daar kunnen de leden inloggen en koffie/thee of een ander drankje bestellen. Vanuit de bar is het centrum goed te overzien. De meeste leden die hier sporten zijn nieuw. Slechts een klein aantal heeft de overstap gemaakt van het oude naar het nieuwe centrum. De gemiddelde leeftijd ligt hier op rond de 40 jaar, voor het merendeel vrouwen die met name komen voor de groepslessen die we geven. We hebben 25 groepslessen in de week en we waren hier de eerste club die met Zumba startte, dat heeft voor veel nieuwe leden gezorgd. Op sommige momenten hadden we Zumba-lessen met meer dan 54 vrouwen.

Maar ook de fitness loopt erg goed. Normaal ligt het aanbod op 60% groepslessen en 40% fitness. Bij ons is dat andersom. Dat heeft er ook mee te maken dat we een gevarieerd aanbod aan fitnessapparatuur hebben. De krachtapparatuur is van Nautilus en Cybex, terwijl de cardio-apparatuur van Precor is. Daarnaast hebben we sinds kort een Milon cirkel staan, dat loopt als een tierelier. We overwegen zelfs om een tweede Milon cirkel neer te zetten. Bewust hebben we niet gekeken naar een merk, maar naar verschillende merken. Ieder merk heeft zijn sterke punten en kwaliteiten. We hebben nu al 2 jaar Cybex apparatuur staan en we hebben nog geen dag storing gehad.”

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Er zijn wel degelijk verbeteringen van de fitnessbranche nodig. Zeker als het gaat om begeleiding, kwaliteit, gastvrijheid en service. Zelf hebben we circa 1.600 leden waarvan 250 ‘slapende’ leden. We stoppen veel tijd in de begeleiding, en mensen die na een tijd niet op komen dagen, bellen we. Daarbij werken met de ClubPlanner van NHN Support, een web-based programma dat het mogelijk maakt om alle processen in de club optimaal te organiseren en aan te sturen. In één oogopslag wordt bij ons zichtbaar wat er op bedrijfsmatig gebied plaatsvindt, zodat tijdig kan worden bijgestuurd. Het programma neemt niet alleen veel zorg uit handen, maar coacht zelfs de gebruikers. ClubPlanner helpt ons bij het creëren van een duidelijke werkstructuur, het houden van focus op doelen en geeft daardoor rust en duidelijkheid. Hierdoor hebben we een retentie van 24%.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Dit gebouw is gebouwd met duurzame materialen en een duurzame energiezuinige installatie met warmtepompen. Het pand heeft een energie label A. Daarbij is het hele gebouw voorzien van duurzame verlichting met sensoren in de groepszalen waardoor de verlichting automatisch uitschakelt als er niemand aanwezig is. Ook wordt afval gesorteerd en we proberen zo min mogelijk papier te gebruiken. Op deze manier willen we bijdragen aan een beter milieu.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

We doen veel voor de scholen in Nijkerk waar leerlingen voor 20 euro onbeperkt kunnen sporten tot half zes. Daarnaast sponsoren we de fietscrossclub Kikano die hier ter voorbereiding voor de wedstrijden met hun zelfgebouwde kano komen trainen. De opbrengst hiervan gaat naar Kika. Verder ondersteunen we Spinning for Life waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Als ondernemers werken we 24 uur per dag. Maar we proberen wel tijd in te ruimen voor ontspanning. Zo zijn we recent een week naar Italië geweest. Daarnaast hebben we twee kinderen van 8 en 10 jaar waar we om beurten voor zorgen. Ook hebben we taken verdeeld: Monique doet de hele financiële administratie, terwijl ik verantwoordelijk ben voor de exploitatie. We hebben nu een gezond bedrijf staan waar we van kunnen genieten. Van belang is wel dat je innovatief blijft en je kunt onderscheiden in de markt. We zetten in op service en kwaliteit en mede daarom zal dit centrum over 25 jaar nog bestaan.

I body•LIFE 5I2013

Ondernemer in beeld I business

Trivia

- Favoriet restaurant: Rechthuis in Nijkerk en Bling in Leusden

- Favoriet Vakantieland: Italië

- Favoriete Auto: BMW

- Mobiel: iPhone

- Geboorteplaats: Marco Nijkerk 24-2-72 en van Monique Almelo

27 -5 -1964

- Opleiding: Marco heeft leao gedaan, daarna management cursussen bij Slimm en een opleiding tot fitnesstrainer

- Monique: mavo gedaan en op jonge leeftijd veel geturnd.

body•LIFE 5I2013 I

Edities