- 25 jaar Sportivo Healthcenter

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2013
Uniform verhaal over positionering

De fitnessbranche heft in de afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan. Van eenheidsworst tot specialisatie en differentiatie. Veel high-end sportcentra hebben er een flinke uitdaging aan het hoofd boven water te houden tegenover (soms letterlijk) de low budget centra, een nog steeds sterk groeiend segment. En waar de low budgets van jaren geleden vaak een hok met toestellen was, zijn het tegenwoordig steeds vaker complete sportcentra met evenveel faciliteiten en activiteiten als de high-end centra. Hoe maak je als organisatie en team dan duidelijk waarom er meer betaald moet worden?

“Wij bieden veel meer kwaliteit en service” is dan vaak het antwoord dat de teamleden vertellen tegen de klanten die met deze vraag komen. Leden gaan echter steeds vaker shoppen en zien dan ook dat de faciliteiten en activiteiten vergelijkbaar zijn en er staat ook een vriendelijke medewerker in het low budget centrum die een duidelijk verhaal en onderscheid aan kan dragen: de prijs.

Een belangrijke sleutel ligt in het onderzoeken van de USP’s, de unique selling points, ofwel, waar zijn wij uniek in, wat hebben wij wat de ander niet heeft. Door dit goed in kaart te brengen en regelmatig te bespreken met de teamleden, geef je het team een eenduidig verhaal dat hout snijdt. Veel centra kiezen voor een duidelijke positionering als preventiecentrum, waardoor ze erkende doelgroepgerichte programma’s kunnen bieden, zeker een usp ten opzichte van de low budget om de hoek. Voor veel klanten, die geen behoefte hebben aan dit soort specifieke programma’s is dit echter geen meerwaarde en onvoldoende reden om meer te blijven betalen.

Analyseer dus nadrukkelijk waar de verschillen liggen en wat nog meer usp’s zijn van het centrum. Doe dit samen met het team, zodat het ook een verhaal wordt van iedereen en men de argumenten ook gemakkelijker kan gebruiken als men met de vraag geconfronteerd gaat worden.

De meest belangrijke kracht van reguliere high end sportcentra is meestal het team. De trainers in de fitnesszaal en de servicegerichte medewerkers bij de balie. Zijn die medewerkers echter voldoende bezig om mensen te begeleiden naar hun persoonlijke doel? Wordt begeleid om echt effectief te trainen, zijn er doelgroep programma’s voor de meest voorkomende doelstellingen van de leden? Een afslank programma, een rug preventie programma, een conditie verbeteringsprogramma en een spier opbouw programma? Krijgen leden ook na 1, 2 of 3 jaar nog adviezen en tips om die doelstelling te verbeteren? Ga ook hier gerust eens met je fitnessteam mee aan de slag zodat er ook een eenduidige en uniforme aanpak komt die gegarandeerd effect geeft voor alle klanten.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 6I2013 I

I body•LIFE 6I2013

Voorbeschouwing FW Top 2013

Het animo voor de 3e editie van de Fitness en Wellness Top is enorm dit jaar, momenteel hebben er al meer dan 900 bezoekers zich aangemeld voor een gratis entreekaartje. Een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd.

Ondanks de recessie blijft onze branche groeien, bijna 17% van Nederland heeft een fitnessabonnement, een enorm hoog percentage vergeleken met omringende landen. Duitsland heeft dan wel de sterkste economie in Europa, maar qua fitnessparticipatie zitten ze pas op de helft van ons. Ook het aantal clubs neemt weer toe, en dit alles bij elkaar lijkt zich te gaan vertalen in het aantal te verwachten bezoekers en een gezonde toekomst.

Vooruitkijken en vernieuwen

Op het event staan dit jaar nog meer leveranciers van apparatuur, materialen en accessoires die bijdragen aan het Fitness en Wellness gevoel van mensen, alsook leveranciers van inrichting, automatisering, logistieke- en facilitaire dienstverlening.

Het vloeroppervlak van de beurs is dit jaar ruim 1.000 m2 groter dan vorig jaar. Nieuwe deelnemers dit jaar zijn onder andere Life Fitness, Milon, Greinwalder, FitApp4You, Funxtion. Verder zult u zoals de voorgaande edities ook weer de vertrouwde gezichten zien van o.a. LifeMaxx, Better Belly, Indoor Cycling Group, Hidden Profits, Keiser, Meijers Fit & Gezond, Pavigym, Byloth, Comped, Ojmar, GymApps, b.o.s.s., Mansom Fitfloor, Overdevest-Audio, Stex, Bellyattack, Quinn Sports, Innovex en de Ves.

Toegevoegde waarde

Tijdens de FWTop wordt de Fitnessvoordeelpas, dé ultieme tool voor ledenbehoud geïntroduceerd waarmee uw leden kunnen winkelen met de Fitnessvoordeelpas. Met de kortingen en kortingscodes die uw leden ontvangen kunnen ze veel goedkoper of zelfs gratis bij u sporten. Met de Fitnessvoordeelpas ontvangen uw leden de hoogste kortingen van Nederland! Uw leden ontvangen tussen de 5 en de 15% korting bij 2300+ webwinkels, zoals: Vimodos, V&D, Wehkamp, H&M, Bol.com, Nelly.com, C&A, Neckermann, Miss Etam, De Tuinen, iTunes, Otto, Brandos.nl, ICI Paris XL, Bruna, Mexx, Shoeby, Hema, Label54, Kijkshop.nl, etc… De commissie wordt bij een aankoop voor 100% (cashback) op het account gestort van uw leden en naar uw club overgemaakt. Uw leden sporten dus goedkoper of zelfs gratis. Wanneer het lidmaatschap wordt beëindigd, vervalt de pas en de kortingen, waarmee dit dus een unieke retentietool is.

Ondernemers, Congres, Demonstraties en Netwerkmoment

De Fitness en Wellness Top in Ahoy Rotterdam is het toonaangevende vakevent voor professionals die werkzaam zijn in de Fitness- en Wellnessbranche. In een gemoedelijke sfeer ontmoet u collega's en relaties. Het uitgebreide congresprogramma is gratis te bezoeken en diverse bedrijven geven demonstraties. De 3 lezingruimtes zijn onderverdeeld in: Social Media, het PT plein en (Duurzaam) Ondernemen. Daar kunt u kennis nemen van bijdragen van o.a.: Hidden Profits, Theo Hendriks, Toine van de Goolberg, Ricardo Bravenboer, Gertie Hurkens, Jeffrey Visser (workshop Jørgen de Mey, founder LAPT).

Voor de locatie voor Netwerkavond op 26 september is voor Hotel New York gekozen.

Bezoeken

Het event is voor eigenaren en leidinggevenden van accommodaties waar mensen komen voor beweging, ontspanning, vitaliteit, preventieve gezondheid en medische redenen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. fitnesscentra, sauna’s, fysiotherapie praktijken en zwembaden.

Tot ziens op 26 & 27 september, vraag de gratis kaarten aan via www.fwtop.nl Daar vind je alle informatie over de producten, diensten, concepten, demo’s van de deelnemers.

Edities