- Fitness & Wellness Top 2013

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2013

Voor het eerst waren er een aantal grote merken vertegenwoordigd die niet alleen zorgden voor meer bezoekers, maar ook voor een betere sfeer en dit neigt naar de aloude Fitnessvakdagen in Utrecht. Vanuit de 2.055 bezoekers heeft de organisatie veel positieve opmerkingen mogen ontvangen over de opgedane inspiratie en contacten. Verder zijn er veel lovende reacties gekomen vanwege de diversiteit van het aanbod/stands in combinatie met de demo’s en het congres/workshop gedeelte.

Daarnaast waren er diverse noviteiten zoals de Torq King, het Megawalk-concept, virtuele groepslessen, verschillende Apps, heel veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Functionele Fitnessrekken, enz.

De organisatie kijkt tevreden terug op de behaalde resultaten, een substantiële groei in bezoekersaantallen, maar vooral door reacties van de standhouders. 95% van hen heeft al laten weten volgend jaar weer van de partij te zijn. Voor volgend jaar verwacht de organisatie een nog verdere groei in bezoekersaantallen en zeker in het aantal standhouders gezien de aanmeldingen die al zijn binnengekomen.

Opmerkingen van de standhouders:

Life Fitness, Herman Bakker

Zoals we allemaal weten is ook Life Fitness een aantal jaren geleden bewust gestopt met de Fitness Vakdagen. De opzet van deze beurs voldeed op dat moment niet langer aan de wensen van de markt en leveranciers en paste niet goed in het economische klimaat van destijds. In de praktijk blijkt er echter bij klanten en prospects binnen de diverse markt segmenten toch nog steeds een behoefte aanwezig te zijn voor een platform waar klanten verschillende leveranciers kunnen ontmoeten en ook de trends in productontwikkeling kunnen zien en voelen. Mede op basis hiervan zijn we aan tafel gegaan met de organisatie van de Fitness en Wellness Top om te kijken of deze wens ingevuld kon worden op een manier die meer past in de huidige tijdgeest. Deze gesprekken hebben er uiteindelijk toe geleid dat wij een commitment hebben afgegeven voor 2013 en 2014, omdat wij geloven in de opzet van dit evenement. Wij zijn op dit moment de evaluatie nog aan het maken, maar de eerste resultaten zien er gewoon heel goed uit en we zijn onverminderd enthousiast. De bezoekersaantallen vertonen ook een duidelijk stijgende lijn ten opzichte van voorgaande jaren en je kunt duidelijk merken dat deze beurs een plek aan het verdienen is binnen de branche. Ik ben er van overtuigd dat er volgend jaar meer leveranciers gaan aansluiten en ik nodig ze hierbij van harte uit. De opzet is relatief kleinschalig en dat blijft ook volgend jaar zo met een maximale stand grootte per leverancier. Je zult niet langer meer zien dat de diverse leveranciers gaan strijden om de grootste stand, die tijd is voorbij. Het realisme viert hoogtij en dat past wel bij deze tijd!

Milon, Martijn van der Pijl

Omdat we het belangrijk vinden dat er een platform is en blijft waar ondernemend fitnessland terecht kan voor de nieuwste ontwikkelingen en succesvolle concepten, waren we graag van de partij. Daarnaast vinden we dat we met ruim 120 klanten in de Benelux ook niet mogen ontbreken. Naast het Milon team waren er beide dagen klanten aanwezig die hun ervaringen wilden delen met de bezoekers. Dit werd zeer positief ontvangen door de bezoekers.

Uiteraard had het in z'n totaliteit iets drukker mogen zijn. Maar laten we het zien als het bouwen aan een nieuwe volwaardige beurs. Hoe dan ook hebben we onszelf zeer goed laten zien en kunnen we terugzien op een flinke aanloop zowel van mensen die ons al kenden als van mensen die voor het eerste van de Milon Cirkel hoorden. Dat laatste komt inmiddels steeds minder voor. We horen tot de prominente leveranciers in de markt en hebben ons als zodanig gepresenteerd. Daar zijn we trots op.

Meijers Fit&Gezond, Herrald Meijers

Over de hele linie zijn we tevreden over de beurs. Met name op de donderdag hebben we veel klanten in onze stand gehad. De vrijdag was wat minder qua bezoekersaantal. Jammer alleen dat ze het concept met gelijkwaardige stands hebben losgelaten. Nu werden we beetje ondergesneeuwd door de grote stands om ons heen.

Mansom Vloeren, Chris van Mansom

De donderdag was voor ons een topdag en heeft ons veel nieuwe leads opgeleverd. Veel belangstelling was er voor ons nieuwe product: een pvc stroken vloer met een stroeve ondergrond die je praktisch op elke ondergrond los kunt leggen.

Nick Aink eigenaar van ABC-Fitness in Elburg stond met een compleet nieuw product op de beurs: de Torq-King, een Full Body Functionele workout waarbij de focus op het versterken van de buikspieren ligt. “Ik kreeg heel veel enthousiaste reactie van zowel instructeurs als Personal Trainers die de Torq-King willen gaan inzetten voor individuele trainingen als small Group trainingen. Een aantal hebben de Torq-King al direct meegenomen die overigens ook besteld kan worden via de website: www.torq-king.nl.”

John Zwarts van Air-Well, leverancier van professionele luchtvitalisatie was erg enthousiast over de beurs. “Het is de eerste keer dat ik op een beurs sta en heb goede zaken gedaan en gelijk vast voor volgend jaar een stand geboekt.”

Edward van Comped Software toonde zich ook tevreden gezien het groeiend aantal leveranciers en bezoekers. Dit hadden er wel wat meer mogen zijn. Als tip voor de organisatie wil Edward nog wel meegeven: ga terug naar Houten waar het ooit is begonnen. Het is daar wat compacter en sfeervoller.

Ybo Huisman van Klimaatkeur stond ook voor de eerste keer met zijn bedrijf op een beurs. Het thema duurzaamheid spreekt volgens hem steeds meer mensen aan en daar bieden wij diverse oplossingen in. Hij vindt wel dat er betere routing moet komen voor de beursbezoekers. Wellicht kan er volgend jaar een themaplein komen over duurzaamheid.

Arjan van Dorp van Greinwalder & Partners vertelde dat Greinwalder voor de eerste keer had deelgenomen aan Fitness en Wellness Top. “Deze 2 dagen hebben we overwegend als bijzonder positief ervaren. Zoals bij elke ‘eerste keer’ zijn er punten die voor verbetering vatbaar zijn. Dat zullen we meenemen in onze voorbereiding voor 2014. Want daar zullen we vrijwel zeker wel weer aanwezig zijn. Ook qua direct resultaat zijn we zeker niet ontevreden. In Friesland, Brabant en Zuid-Holland gaan enkele clubs in het laatste kwartaal van 2013 van start met de mobiele Slim Belly. Zij gaan in ieder geval een succesvolle periode tegemoet!"

BellyAttack® over de Fitness & Wellness Top: De beurs was wederom een succes voor BellyAttack. De twee dagen beurs, die redelijk intensief waren, liepen voorspoedig. Al vroeg in de ochtend begonnen de eerste informatieve gesprekken. Het viel op dat de interesse ten opzichte van vorig jaar gegroeid was. Eerdere sceptici spraken nu met meer lof over het BellyAttack concept.

Ook voor ReSize, het complete online voedingsprogramma op het gebied van afvallen, was het een succesvolle beurs.

Door de kracht van het concept werd er veel interesse getoond en de mensen waren vooral nieuwsgierig naar de vele opties die het programma te bieden heeft. Er hebben dan ook veel informatieve gesprekken plaatsgevonden. Mede door de beurs heeft ReSize haar start een extra impuls kunnen geven.

Het opdoen van nieuwe contacten, het praten met bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten was ook dit jaar weer erg leuk en leerzaam. We hopen dat iedereen een goede beurs heeft gehad en wellicht tot volgend jaar!

Bart Rovers van Profitz vond het jammer dat er weinig belangstelling was voor de presentaties van Profitz en administratiekantoor Kubat. Voor degenen die het gemist hebben, een (zeer) beknopte versie:

“Het beste advies dat ik ooit kreeg was: vraag zoveel mogelijk advies, omring jezelf met fantastische adviseurs en creëer een goed netwerk om vragen aan te stellen, eventueel tegen betaling. Om anders te zijn en betere resultaten te leveren moet je daarnaast ook luisteren naar je cliënten en kritisch blijven. Bij de oprichting van het administratiekantoor Kubat hebben wij ons verdiept in alle principes en waarden in de administratiebranche en wat de behoeften van de markt daadwerkelijk zijn. Wat blijkt? Administratiekantoren moeten meer bieden voor minder geld.

Wil je de winstgevendheid van jouw bedrijf vergroten? Nieuwe markten aanboren, je bedrijf beter positioneren of de bedrijfsvoering verbeteren? Wij ondersteunen je erbij. Profitz maakt je bedrijf vitaal en succesvoller. Zet Profitz en Kubat in de juiste volgorde en je hebt een gezonde basis van je succes.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met info@pro-fitz.biz of info@administratiekantoorkubat.nl

beurs I branche actueel

body•LIFE 7I2013 I

Fitspiration geeft nieuwe inzichten en ontwikkelingen binnen en buiten de branche

Op donderdag 26 september jl. bezocht de redactie van body LIFE in Utrecht het toonaangevende congres Fitspiration. Met sprekers als Edwin van der Sar, Annemarie van Gaal en Erben Wennemars kregen we een inspirerend kijkje in de keuken van deze succesvolle toppers. Terwijl Jos Burgers, Winfried Horstenkamp (OASE Health & Sports Club) en Bobby Cappuccio co-founder PT Academy) een vergezicht gaven op de kansen in de markt.

Het is inmiddels de derde keer dat brancheorganisatie FGHS en branchevereniging Fit!vak samen met 8 leveranciers uit de fitnessbranche dit congres organiseren. De belangstelling was groot. Alle plaatsen in de prachtige Polar zaal waren bezet. In vergelijking met vorig jaar, waren er geen workshops en alleen maar plenaire lezingen. De dag werd aan elkaar gepraat door presentatrice Lauren Verster. Tijdens de inleiding van het congres vertelde Laura kort iets over haar zelf. Ze houdt van avontuur en ze presenteert ook avontuurlijke programma’s. Fitness doet ze te weinig, erkent ze. Maar ze doet wel aan circuittraining bij een lokale boksschool in Amsterdam. “En wellicht dat deze dag mij nieuwe inspiratie geeft.”

Meet me@the gym

Het programma startte met de kick-off plaats van Meet me @the gym. Een landelijk project voor mensen met hersenletsel. Jaarlijks lopen 130.000 mensen hersenletsel op, waarna ze vaak levenslang kampen met de gevolgen. Sport en bewegen is dan essentieel voor het herstel. In samenwerking met de Edwin van der Sar Foundation en Hersenstichting Nederland ontwikkelt Fit!vak een beweegrichtlijn en keurmerk om deze doelgroep met een gepast aanbod in beweging te brengen. Aanleiding voor de oprichting van de Foundation was mede de hersenbloeding die Annemarie, de vrouw van Edwin van der Sar kreeg in 2004. Met behulp van sporten is ze er weer helemaal bovenop gekomen. Meet me@the gym wil ervoor zorgen dat mensen met een hersenletsel goede begeleiding krijgen in de sportschool. Liefst in een rustige omgeving met zo min mogelijk prikkels. Volgens Wouters biedt dit ook nieuwe kansen voor de fitnessbranche. Samen met o.a. Sportgeneeskunde Nederland is er een vertaalslag gemaakt naar de fitnessbranche welke kennis je nodig hebt om mensen met een hersenletsel optimaal mogelijk te begeleiden volgens vaststaande beweegprotocollen.

Hoe waardevol ben je als branche, ondernemer en trainer

Jos Burgers, auteur van o.a. ‘Geef nooit korting’, trapte af met de uitspraak: “Acties en aanbiedingen leiden tot beroerde klanten, via Superpromoters trek je positieve en fijne klanten aan.” Thema is geld verdienen. Slechtste idee is lage prijzen hanteren om daarmee extra klanten te trekken. Hoe word je nu waardevol als branche, ondernemer en trainer? Als branche dien je beter te communiceren met de diverse doelgroepen. Met even hilarische als trefzekere praktijkvoorbeelden laat Jos Burgers zien hoe waardevol één consument met één unieke goede ervaring is. “De consument die zich gewaardeerd en erkend voelt, is vaak ook bereid (iets meer) te betalen. Durf daarbij uitzonderingen te maken en klanten voor te trekken. Wie wil dat niet? Dat je het gevoel hebt dat de man of vrouw in de winkel voor jou een speciale oplossing heeft? Onthoud de wet van Snuf. Alles wat je geeft, krijg je terug.” Bekendheid voor een organisatie is mooi, belangrijker nog is de bron ervan. Vervolgens tekent Jos Burgers een weiland met koeien. Op een plek staan veel koeien, in de rest van het weiland eenzame, alleenstaande koeien. De vraag is: 'Waar sta jij in het weiland? Als je bij de groep staat, weet je een ding zeker, namelijk dat daar veel shit is.' Ondernemers kijken vaak teveel wat de ‘anderen’ doen. Het kiezen van je eigen plek in het weiland is lastig. Kiezen geeft kiespijn”, stelt Jos Burgers. Dat is ook zo voor strategische keuzes. Wie scherp kiest, sluit ook klanten uit. Je kiest ook voor wie je er niet bent. En dat vraagt om lef! Belangrijk is een duidelijke keuze maken waar je voor staat: budget met geen service of een high end club met veel service. Tot slot breekt Jos Burgers een lans voor de trainer, die toch het visitekaartje van de club is. Belangrijk is dat hij/zij aandacht geeft aan de klanten, begripvol is en complimenten geeft aan de klanten.

Vaar je eigen koers

Winfried Horstenkamp is eigenaar en oprichter van OASE Health & Sports Club in Bochum, een centrum met een oppervlakte van 10.000 m2, 120 medewerkers en 11.000 leden. Hij begon zijn presentatie met de slogan ‘I did it my way, I do it now en I will do it in the future.’ Kortom ondanks de toenemende concurrentie die met name in 2001 zijn hoogtepunt bereikte, is Horstenkamp zijn eigen koers blijven varen: er kwam in 2 maanden tijd 15.700 m2 fitness bij. “Fitness is een dienstverlening. We sluiten dan ook geen enkele trend uit en profileren ons breed in de markt.” De belangrijkste eigenschappen van een fitnessondernemer zijn volgens Horstenkamp enthousiasme, vakkennis, innovatief, geëngageerd en creativiteit. Daarnaast is goede marketing van essentieel belang. Zonder goede marketing geen succes. Maak van je leden je ambassadeurs is zijn boodschap. Naar de toekomst toe denkt Horstenkamp dat er een gedifferentieerde markt zal ontstaan. Mensen zullen de prijs/kwaliteitsverhouding scherper in de gaten houden. Over een paar jaar zal er geen aanbieder meer zijn onder de 20 euro en geen clubs meer met hoge prijzen en een slechte dienstverlening. Mensen zullen het onderscheid kunnen maken tussen budgetcentra enerzijds zonder een kwalitatieve dienstverlening en een kwaliteitscentrum anderzijds met een hoge dienstverlening. Waar hij/zij zijn gezondheid aan toevertrouwt en daarvoor bereid is een bijbehorende prijs te betalen.

Slechte gewoontes

Bobby Cappuccio is een internationaal erkend spreker en auteur, alom bekend om zijn dynamische en provocerende stijl. Zijn reputatie voor het bieden aan individuen van de kennis, tools, informatie en inspiratie om hun streven naar een hoger plan te realiseren, hebben Bobby tot één van de meestgevraagde sprekers gemaakt in de branche. Hoe komt het dat mensen met een hoog opleidingsniveau en training nog steeds gewoontes hebben die hen verhinderen om echt succesvol te zijn? Als fitness professionals moeten we ons afvragen: als onze klanten meer kennis hebben, bereiken ze dan ook meer? Niet echt! Overtuiging bepaalt voor een heel groot deel onze mogelijkheid om iets te bereiken in het leven. Tijdens zijn presentatie ging hij in op hoe overtuiging het gedrag bepaalt en het resultaat beïnvloedt. Tevens sprak hij over diverse strategieën om het gedrag te veranderen, en waarmee de belemmerende factoren kunnen worden weggenomen zodat de klant uiteindelijk zijn doel kan bereiken.

De beste ideeën komen van de werkvloer

Annemarie van Gaal is een innemende en inspirerende persoon, die met groot gemak een uur spreekt over haar ervaringen als ondernemer, programmamaker en moeder. Ze vertelde over distributieproblemen waar Independent Media in Moskou mee te maken had. Het bleek min of meer onmogelijk om tijdschriften en kranten in kiosken en de winkels te krijgen. Als je je product niet bij je klant krijgt, kan je het niet verkopen. Het was Annemarie opgevallen dat jongetjes van 13-14 jaar bananen verkochten langs de weg, bij stoplichten en metrostations. Ze besloot deze jongens in te schakelen als verkopers van haar bladen. Ze gaf een aantal van deze jongetjes een doos tijdschriften mee om te verkopen. Die hoefden ze niet te betalen. Op deze manier konden de jongetjes voldoende geld bij elkaar sparen om de volgende doos tegen de vraagprijs van Independent Media in te kopen en er nog een leuke verdienste aan over te houden. Deze jongetjes waren daarmee de daadwerkelijke klanten van Independent Media.

Annemarie vulde het concept aan met een ‘member get member’ actie. Als een jongetje een ander jongetje aanbracht dat ook tijdschriften ging verkopen, kreeg zowel dit nieuwe jongetje, als de aanbrenger een nieuwe doos tijdschriften gratis. Binnen no-time had ze 4.000 zeer gemotiveerde verkopers – en wholesale klanten. Ze maakten de jongens nog succesvoller door ze te betrekken bij de kern van de organisatie. Samen deelden ze ideeën over inhoud en titels van artikelen, over kleuren en coverfoto’s en over plannen voor nieuwe bladen. De lessen van Annemarie van Gaal:

- Zie je distributie en verkoopkanalen als klant

- Zorg dat het aantrekkelijk is voor je klant om je producten of diensten aan te bevelen en om nieuwe klanten aan te brengen door belangen in lijn te brengen

- Geef je klant een unieke en onderscheidende beleving; leg de rode loper voor hem uit en maak je klant onderdeel van de kern van de organisatie

Beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst

Sportman van het Jaar Erben Wennemars sprak tot slot gepassioneerd over intrinsieke motivatie. Groeimogelijkheden, zingeving en zelfstandigheid (dus verantwoordelijkheid), zijn de drie pijlers die daaraan bijdragen. Wennemars haalde ook voorbeelden aan vanuit zijn schaatscarrière. Volgens hem omarmen winnaars hun eigen onzekerheid en halen daar hun overwinningskracht vandaan. “De beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst”, aldus de voormalig wereldkampioen sprint. Wennemars benadrukte tenslotte hoe belangrijk het is om jezelf te blijven uitdagen en te prikkelen: “Winnen is niet moeilijk, maar blijven winnen wel.”

I body•LIFE 7I2013

De gecertificeerde voor Fit!Vak preventiecentrum

Het is inmiddels de derde keer dat brancheorganisatie FGHS en branchevereniging Fit!vak samen met 8 leveranciers uit de fitnessbranche dit congres organiseren. De belangstelling was groot. Alle plaatsen in de prachtige Polar zaal waren bezet. In vergelijking met vorig jaar, waren er geen workshops en alleen maar plenaire lezingen. De dag werd aan elkaar gepraat door presentatrice Lauren Verster. Tijdens de inleiding van het congres vertelde Laura kort iets over haar zelf. Ze houdt van avontuur en ze presenteert ook avontuurlijke programma’s. Fitness doet ze te weinig, erkent ze. Maar ze doet wel aan circuittraining bij een lokale boksschool in Amsterdam. “En wellicht dat deze dag mij nieuwe inspiratie geeft.”

Meet me@the gym

Het programma startte met de kick-off plaats van Meet me @the gym. Een landelijk project voor mensen met hersenletsel. Jaarlijks lopen 130.000 mensen hersenletsel op, waarna ze vaak levenslang kampen met de gevolgen. Sport en bewegen is dan essentieel voor het herstel. In samenwerking met de Edwin van der Sar Foundation en Hersenstichting Nederland ontwikkelt Fit!vak een beweegrichtlijn en keurmerk om deze doelgroep met een gepast aanbod in beweging te brengen. Aanleiding voor de oprichting van de Foundation was mede de hersenbloeding die Annemarie, de vrouw van Edwin van der Sar kreeg in 2004. Met behulp van sporten is ze er weer helemaal bovenop gekomen. Meet me@the gym wil ervoor zorgen dat mensen met een hersenletsel goede begeleiding krijgen in de sportschool. Liefst in een rustige omgeving met zo min mogelijk prikkels. Volgens Wouters biedt dit ook nieuwe kansen voor de fitnessbranche. Samen met o.a. Sportgeneeskunde Nederland is er een vertaalslag gemaakt naar de fitnessbranche welke kennis je nodig hebt om mensen met een hersenletsel optimaal mogelijk te begeleiden volgens vaststaande beweegprotocollen.

Hoe waardevol ben je als branche, ondernemer en trainer

Jos Burgers, auteur van o.a. ‘Geef nooit korting’, trapte af met de uitspraak: “Acties en aanbiedingen leiden tot beroerde klanten, via Superpromoters trek je positieve en fijne klanten aan.” Thema is geld verdienen. Slechtste idee is lage prijzen hanteren om daarmee extra klanten te trekken. Hoe word je nu waardevol als branche, ondernemer en trainer? Als branche dien je beter te communiceren met de diverse doelgroepen. Met even hilarische als trefzekere praktijkvoorbeelden laat Jos Burgers zien hoe waardevol één consument met één unieke goede ervaring is. “De consument die zich gewaardeerd en erkend voelt, is vaak ook bereid (iets meer) te betalen. Durf daarbij uitzonderingen te maken en klanten voor te trekken. Wie wil dat niet? Dat je het gevoel hebt dat de man of vrouw in de winkel voor jou een speciale oplossing heeft? Onthoud de wet van Snuf. Alles wat je geeft, krijg je terug.” Bekendheid voor een organisatie is mooi, belangrijker nog is de bron ervan. Vervolgens tekent Jos Burgers een weiland met koeien. Op een plek staan veel koeien, in de rest van het weiland eenzame, alleenstaande koeien. De vraag is: 'Waar sta jij in het weiland? Als je bij de groep staat, weet je een ding zeker, namelijk dat daar veel shit is.' Ondernemers kijken vaak teveel wat de ‘anderen’ doen. Het kiezen van je eigen plek in het weiland is lastig. Kiezen geeft kiespijn”, stelt Jos Burgers. Dat is ook zo voor strategische keuzes. Wie scherp kiest, sluit ook klanten uit. Je kiest ook voor wie je er niet bent. En dat vraagt om lef! Belangrijk is een duidelijke keuze maken waar je voor staat: budget met geen service of een high end club met veel service. Tot slot breekt Jos Burgers een lans voor de trainer, die toch het visitekaartje van de club is. Belangrijk is dat hij/zij aandacht geeft aan de klanten, begripvol is en complimenten geeft aan de klanten.

Vaar je eigen koers

Winfried Horstenkamp is eigenaar en oprichter van OASE Health & Sports Club in Bochum, een centrum met een oppervlakte van 10.000 m2, 120 medewerkers en 11.000 leden. Hij begon zijn presentatie met de slogan ‘I did it my way, I do it now en I will do it in the future.’ Kortom ondanks de toenemende concurrentie die met name in 2001 zijn hoogtepunt bereikte, is Horstenkamp zijn eigen koers blijven varen: er kwam in 2 maanden tijd 15.700 m2 fitness bij. “Fitness is een dienstverlening. We sluiten dan ook geen enkele trend uit en profileren ons breed in de markt.” De belangrijkste eigenschappen van een fitnessondernemer zijn volgens Horstenkamp enthousiasme, vakkennis, innovatief, geëngageerd en creativiteit. Daarnaast is goede marketing van essentieel belang. Zonder goede marketing geen succes. Maak van je leden je ambassadeurs is zijn boodschap. Naar de toekomst toe denkt Horstenkamp dat er een gedifferentieerde markt zal ontstaan. Mensen zullen de prijs/kwaliteitsverhouding scherper in de gaten houden. Over een paar jaar zal er geen aanbieder meer zijn onder de 20 euro en geen clubs meer met hoge prijzen en een slechte dienstverlening. Mensen zullen het onderscheid kunnen maken tussen budgetcentra enerzijds zonder een kwalitatieve dienstverlening en een kwaliteitscentrum anderzijds met een hoge dienstverlening. Waar hij/zij zijn gezondheid aan toevertrouwt en daarvoor bereid is een bijbehorende prijs te betalen.

Slechte gewoontes

Bobby Cappuccio is een internationaal erkend spreker en auteur, alom bekend om zijn dynamische en provocerende stijl. Zijn reputatie voor het bieden aan individuen van de kennis, tools, informatie en inspiratie om hun streven naar een hoger plan te realiseren, hebben Bobby tot één van de meestgevraagde sprekers gemaakt in de branche. Hoe komt het dat mensen met een hoog opleidingsniveau en training nog steeds gewoontes hebben die hen verhinderen om echt succesvol te zijn? Als fitness professionals moeten we ons afvragen: als onze klanten meer kennis hebben, bereiken ze dan ook meer? Niet echt! Overtuiging bepaalt voor een heel groot deel onze mogelijkheid om iets te bereiken in het leven. Tijdens zijn presentatie ging hij in op hoe overtuiging het gedrag bepaalt en het resultaat beïnvloedt. Tevens sprak hij over diverse strategieën om het gedrag te veranderen, en waarmee de belemmerende factoren kunnen worden weggenomen zodat de klant uiteindelijk zijn doel kan bereiken.

De beste ideeën komen van de werkvloer

Annemarie van Gaal is een innemende en inspirerende persoon, die met groot gemak een uur spreekt over haar ervaringen als ondernemer, programmamaker en moeder. Ze vertelde over distributieproblemen waar Independent Media in Moskou mee te maken had. Het bleek min of meer onmogelijk om tijdschriften en kranten in kiosken en de winkels te krijgen. Als je je product niet bij je klant krijgt, kan je het niet verkopen. Het was Annemarie opgevallen dat jongetjes van 13-14 jaar bananen verkochten langs de weg, bij stoplichten en metrostations. Ze besloot deze jongens in te schakelen als verkopers van haar bladen. Ze gaf een aantal van deze jongetjes een doos tijdschriften mee om te verkopen. Die hoefden ze niet te betalen. Op deze manier konden de jongetjes voldoende geld bij elkaar sparen om de volgende doos tegen de vraagprijs van Independent Media in te kopen en er nog een leuke verdienste aan over te houden. Deze jongetjes waren daarmee de daadwerkelijke klanten van Independent Media.

Annemarie vulde het concept aan met een ‘member get member’ actie. Als een jongetje een ander jongetje aanbracht dat ook tijdschriften ging verkopen, kreeg zowel dit nieuwe jongetje, als de aanbrenger een nieuwe doos tijdschriften gratis. Binnen no-time had ze 4.000 zeer gemotiveerde verkopers – en wholesale klanten. Ze maakten de jongens nog succesvoller door ze te betrekken bij de kern van de organisatie. Samen deelden ze ideeën over inhoud en titels van artikelen, over kleuren en coverfoto’s en over plannen voor nieuwe bladen. De lessen van Annemarie van Gaal:

- Zie je distributie en verkoopkanalen als klant

- Zorg dat het aantrekkelijk is voor je klant om je producten of diensten aan te bevelen en om nieuwe klanten aan te brengen door belangen in lijn te brengen

- Geef je klant een unieke en onderscheidende beleving; leg de rode loper voor hem uit en maak je klant onderdeel van de kern van de organisatie

Beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst

Sportman van het Jaar Erben Wennemars sprak tot slot gepassioneerd over intrinsieke motivatie. Groeimogelijkheden, zingeving en zelfstandigheid (dus verantwoordelijkheid), zijn de drie pijlers die daaraan bijdragen. Wennemars haalde ook voorbeelden aan vanuit zijn schaatscarrière. Volgens hem omarmen winnaars hun eigen onzekerheid en halen daar hun overwinningskracht vandaan. “De beste prestaties worden geleverd op basis van faalangst”, aldus de voormalig wereldkampioen sprint. Wennemars benadrukte tenslotte hoe belangrijk het is om jezelf te blijven uitdagen en te prikkelen: “Winnen is niet moeilijk, maar blijven winnen wel.”

Lauren Verster

Winfried Horstenkamp

congres I branche actueel

Bobby Cappuccio

Edities