- Milon Cirkel: hoe is het nu met…?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2013

I body•LIFE 9I2013

Olympia Sport and Health en Sport&Go: Duurzaamheid is ‘key’

Wat houdt duurzaamheid voor jullie als club eigenaar in?

Voor ons betekent duurzaamheid het continu zoeken naar vooral energiebesparende innovaties. Duurzaamheid betekent direct: het ontzien van het milieu, het maximaliseren van het rendement door de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden, naar de leden toe geen ‘verval’ in het zicht door slecht onderhoud en behoud van gedane totaal investering door een ruimere afschrijving. We hebben veel ervaring opgedaan met ons gebouwbeheersysteem bij Olympia. De opgedane kennis hebben we direct toegepast bij de bouw van Sport&Go, wat resulteert in een zeer laag energieverbruik.

Vaak staat duurzaamheid synoniem voor duur. Wat vinden jullie daarvan?

Wat is duur? Duurzaamheid is een investering die zich in de tijd terugverdient en uiteindelijk bijdraagt aan een gezond bedrijf en aan een gezond milieu. Duurzaam ondernemen is zeker een win-win, voor zowel de portemonnee als het ledenbehoud. Wel willen we als kanttekening plaatsen dat we een maximale terugverdientijd van twee jaar hanteren voor een energiebesparende oplossing, anders vinden we het financieel niet rendabel. Voor bouwkundig duurzame zaken is het van belang de juiste routing te maken in de club omdat deze later niet makkelijk meer te wijzigen is en te kiezen voor de juiste materialen. Aan te raden is te kiezen voor een solide basis met aanpasbare elementen zoals kleuren, accessoires en stofferingen. Op deze manier ontstaat een tijdloze basis die op een voordelige manier aan de tijdgeest aangepast kan worden. De solide basis rendeert in de tijd doordat het niet vervangen hoeft te worden en dus de onderhoudskosten drukt. We zijn nu letterlijk de kleuren in de fitness aan het opfrissen. Een re-styling op zijn tijd prikkelt de leden en maakt duidelijk dat er nog steeds geïnvesteerd wordt.

Ging duurzaam bouwen gepaard met financiële voordelen in de zin van subsidies, gunstige financiering bij de bank of belastingvoordeel?

In 2006 bij de bouw van Olympia hebben we inderdaad gebruik kunnen maken van een aantal financiële regelingen, helaas zijn die mogelijkheden nu komen te vervallen. Ondanks het vervallen van de financiële voordelen hadden we alsnog duurzaam gebouwd. In 2009 was dit zeker het geval bij Sport&Go.

Voor welke onderdelen hebben jullie bewust duurzaam gekozen en waarom?

Voor ons zijn zaken als installaties, onderhoud en hygiëne zeer belangrijk wat betreft de sfeer en beleving van de leden. We hebben toentertijd in overleg met Puccio, onze interieurarchitect, dan ook gekozen voor duurzame materialen omdat die over het algemeen, mits goed onderhouden, langer meegaan. Hierdoor voorkom je in de exploitatietijd onderhoudspieken, wat ten gunste komt aan de cashflow. Verder zijn de grootste, elke maand terugkerende, kostenposten als gas, water en licht nader bekeken. Deze kosten houden we in de hand door continu te monitoren en bij te stellen met ons volautomatische gebouwbeheersysteem. Hierbij spelen we in op de behoefte van de gebruiker, het betalend lid. We maken het de leden en het personeel zo gemakkelijk mogelijk. Je vindt bij ons dan ook geen schakelaars. Hierdoor brandt het LED-licht niet onnodig en hoeft het personeel zich niet bezig te houden met het volume van de muziek en de temperatuur van de ruimtes. Het personeel kan zich vol richten op de klant.

Wat is op dit moment jullie grootste uitdaging?

Naast het versterken en handhaven van onze positie in de markt, werken we verder aan het verlagen van de energie kosten. Bij Olympia zijn de big spenders op dit moment nog de zonnebanken, de stoomcabines en de WTW installaties. Sport&Go hebben we aardig onder controle en daar zijn de energiebesparende maatregelen ruimschoots terugverdiend. Zo zijn we nu bij Olympia onze eigen stoomcabines aan het bouwen. We hebben in de Duitse vrachtwagenindustrie geïsoleerde kunststofwandpanelen gevonden die we nu gaan toepassen als wanden voor de stoomcabine. We kregen dit niet voor elkaar met onze wellnessleveranciers, dus nu doen we het zelf. Door simpelweg de wanden te isoleren en duurzame materialen te gebruiken reduceren we de energie- en onderhoudskosten. De WTW-installaties maken we efficiënter door gebruik te maken van daglichtenergie. Op het dak van het gebouw staat een installatie met zogenaamde ‘lighttubes’ die daglicht omzetten in warmte, waarmee onder andere het douchewater wordt verwarmd.

Hoe ervaren de leden duurzaamheid?

Als er nieuwe mensen binnen stappen vragen ze vaak of de club net geopend is. De sfeer en uitstraling wordt als tijdloos ervaren en verder merken ze eigenlijk niet veel en dat is precies wat we willen. Maar ondertussen op de achtergrond wordt alles systematisch bijgehouden; lampen worden vervangen nog voordat ze kapot zijn, strepen op de wanden worden direct weggehaald, wat ook makkelijk kan omdat de wanden gecoat zijn. De ventilatie, temperatuur, het CO2-gehalte en het lichtniveau worden gemonitord en bijgesteld en er wordt stelselmatig schoongemaakt met een doekjesvrij ‘no-touch’ schoonmaaksysteem, Kaivac genaamd.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om de twee ‘concurrerende’ clubs naast elkaar te laten bestaan?

Het starten van de Sport&Go was een noodgedwongen actie. In 2009 vestigde zich een basic formule letterlijk naast ons. Die hebben we direct uitgekocht en overgenomen. We besloten om beide clubs duidelijk op facilitair en activiteiten aanbod te differentiëren en positioneren ten opzichte van elkaar. Sport&Go heeft geen douches, groepslessen en persoonlijke begeleiding – overigens worden sommige lessen wel virtueel begeleid. Olympia biedt moderne douches, stoomcabines, zonnebanken, infraroodsauna’s, kinderopvang, veel groepslessen en kwalitatieve persoonlijke begeleiding. Op deze manier hebben we het prijsverschil weten te onderbouwen en te waarborgen. We zijn nu bezig met onze derde vestiging ‘Gymbox’ waarin we een indoor crossfit-achtige omgeving creëren zodat we onze leden naast de traditionele fitness nog meer kunnen aanbieden. We verwachten Gymbox medio 2014 te kunnen openen.

Hoe verhouden Olympia en Sport&Go zich ten opzichte van elkaar?

Bij de start van Sport&Go stapte ongeveer 8% van de leden van Olympia over. Sport&Go zorgde voor een aanzuigende werking voor nieuwe leden die Olympia misschien te duur vonden. Vanuit Sport&Go doet nu ongeveer 10% een upgrade naar Olympia. Door de facilitaire en activiteiten differentiatie tussen de clubs bestaat de populatie bij Sport&Go uiteindelijk voor 52% uit 25 jaar en jonger en daarvan is 65% man. Bij Olympia is de populatie 16% jonger dan 25 en 65% is vrouw. De retentiefactor is nagenoeg gelijk en is zo’n 60%. Het mooie is dus eigenlijk dat we het fitnesspotentieel uit ons verzorgingsgebied op deze manier hebben kunnen vergroten en naar ons toe hebben kunnen geleiden.

Wat zou je toen anders gedaan hebben als je de kennis van nu zou mogen inzetten?

Dan hadden we nog meer op duurzaamheid ingezet. Vooral omdat we gezien hebben dat het de moeite loont.

Hoe zien jullie de nabije toekomst tegemoet?

We zien de toekomst positief tegemoet. Wel geloven we in het blijven innoveren op het vlak van duurzaamheid en geloven we in het nog meer motiveren en inspireren van onze leden naast ons facilitair en begeleidingspakket zodat we binnen de clubs nog meer kunnen differentiëren op fun en beleving.

Bij de ondernemende familie Houwaart staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Maar duurzaamheid lijkt geen doel op zich, uiteindelijk doen ze het allemaal voor het welbevinden van hun leden.

De familie Houwaart is eigenaar van Olympia, een middensegment club en het naast gelegen Sport&Go, een basic club. Voor de familie Houwaart uit Noordwijk is duurzaamheid ‘key’. Ik stap de club na 6 jaar binnen en het lijkt alsof de club net is opgeleverd, hoe krijgen ze dat voorelkaar?

Wat is in hoofdlijnen de geschiedenis van Olympia en Sport&Go?

1981

Kees Senior start met een trainingsruimte in een oude garage. Dit was voornamelijk een bodybuilding, krachtsport en vechtsport club. Aanvankelijk was hier ook een sauna bij gepland maar dit werd door de gemeente ontmoedigd.

1986

Het bedrijf groeit door naar een grotere locatie op de Prins Hendrikkade. Hier worden de activiteiten uitgebreid met groepslessen en sauna in de kleedkamers.

2006

Onder druk van gemeentelijke herontwikkeling verhuist Olympia naar de nieuwe locatie ‘Hooge Krocht’. Kees en Loes grijpen deze kans om hun ‘droomclub’ te bouwen. Vanaf dat moment kwamen ook dochter Janine en Kees jr. in het bedrijf.

2009

Sport&Go wordt als basic concept letterlijk naast Olympia geopend door de tweede generatie Houwaart.

2014

Opening indoor crossfit gepland, GymBox genaamd.

duurzaamheid I producten en concepten

Wat houdt duurzaamheid voor jullie als club eigenaar in?

Voor ons betekent duurzaamheid het continu zoeken naar vooral energiebesparende innovaties. Duurzaamheid betekent direct: het ontzien van het milieu, het maximaliseren van het rendement door de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden, naar de leden toe geen ‘verval’ in het zicht door slecht onderhoud en behoud van gedane totaal investering door een ruimere afschrijving. We hebben veel ervaring opgedaan met ons gebouwbeheersysteem bij Olympia. De opgedane kennis hebben we direct toegepast bij de bouw van Sport&Go, wat resulteert in een zeer laag energieverbruik.

Vaak staat duurzaamheid synoniem voor duur. Wat vinden jullie daarvan?

Wat is duur? Duurzaamheid is een investering die zich in de tijd terugverdient en uiteindelijk bijdraagt aan een gezond bedrijf en aan een gezond milieu. Duurzaam ondernemen is zeker een win-win, voor zowel de portemonnee als het ledenbehoud. Wel willen we als kanttekening plaatsen dat we een maximale terugverdientijd van twee jaar hanteren voor een energiebesparende oplossing, anders vinden we het financieel niet rendabel. Voor bouwkundig duurzame zaken is het van belang de juiste routing te maken in de club omdat deze later niet makkelijk meer te wijzigen is en te kiezen voor de juiste materialen. Aan te raden is te kiezen voor een solide basis met aanpasbare elementen zoals kleuren, accessoires en stofferingen. Op deze manier ontstaat een tijdloze basis die op een voordelige manier aan de tijdgeest aangepast kan worden. De solide basis rendeert in de tijd doordat het niet vervangen hoeft te worden en dus de onderhoudskosten drukt. We zijn nu letterlijk de kleuren in de fitness aan het opfrissen. Een re-styling op zijn tijd prikkelt de leden en maakt duidelijk dat er nog steeds geïnvesteerd wordt.

Ging duurzaam bouwen gepaard met financiële voordelen in de zin van subsidies, gunstige financiering bij de bank of belastingvoordeel?

In 2006 bij de bouw van Olympia hebben we inderdaad gebruik kunnen maken van een aantal financiële regelingen, helaas zijn die mogelijkheden nu komen te vervallen. Ondanks het vervallen van de financiële voordelen hadden we alsnog duurzaam gebouwd. In 2009 was dit zeker het geval bij Sport&Go.

Voor welke onderdelen hebben jullie bewust duurzaam gekozen en waarom?

Voor ons zijn zaken als installaties, onderhoud en hygiëne zeer belangrijk wat betreft de sfeer en beleving van de leden. We hebben toentertijd in overleg met Puccio, onze interieurarchitect, dan ook gekozen voor duurzame materialen omdat die over het algemeen, mits goed onderhouden, langer meegaan. Hierdoor voorkom je in de exploitatietijd onderhoudspieken, wat ten gunste komt aan de cashflow. Verder zijn de grootste, elke maand terugkerende, kostenposten als gas, water en licht nader bekeken. Deze kosten houden we in de hand door continu te monitoren en bij te stellen met ons volautomatische gebouwbeheersysteem. Hierbij spelen we in op de behoefte van de gebruiker, het betalend lid. We maken het de leden en het personeel zo gemakkelijk mogelijk. Je vindt bij ons dan ook geen schakelaars. Hierdoor brandt het LED-licht niet onnodig en hoeft het personeel zich niet bezig te houden met het volume van de muziek en de temperatuur van de ruimtes. Het personeel kan zich vol richten op de klant.

Wat is op dit moment jullie grootste uitdaging?

Naast het versterken en handhaven van onze positie in de markt, werken we verder aan het verlagen van de energie kosten. Bij Olympia zijn de big spenders op dit moment nog de zonnebanken, de stoomcabines en de WTW installaties. Sport&Go hebben we aardig onder controle en daar zijn de energiebesparende maatregelen ruimschoots terugverdiend. Zo zijn we nu bij Olympia onze eigen stoomcabines aan het bouwen. We hebben in de Duitse vrachtwagenindustrie geïsoleerde kunststofwandpanelen gevonden die we nu gaan toepassen als wanden voor de stoomcabine. We kregen dit niet voor elkaar met onze wellnessleveranciers, dus nu doen we het zelf. Door simpelweg de wanden te isoleren en duurzame materialen te gebruiken reduceren we de energie- en onderhoudskosten. De WTW-installaties maken we efficiënter door gebruik te maken van daglichtenergie. Op het dak van het gebouw staat een installatie met zogenaamde ‘lighttubes’ die daglicht omzetten in warmte, waarmee onder andere het douchewater wordt verwarmd.

Hoe ervaren de leden duurzaamheid?

Als er nieuwe mensen binnen stappen vragen ze vaak of de club net geopend is. De sfeer en uitstraling wordt als tijdloos ervaren en verder merken ze eigenlijk niet veel en dat is precies wat we willen. Maar ondertussen op de achtergrond wordt alles systematisch bijgehouden; lampen worden vervangen nog voordat ze kapot zijn, strepen op de wanden worden direct weggehaald, wat ook makkelijk kan omdat de wanden gecoat zijn. De ventilatie, temperatuur, het CO2-gehalte en het lichtniveau worden gemonitord en bijgesteld en er wordt stelselmatig schoongemaakt met een doekjesvrij ‘no-touch’ schoonmaaksysteem, Kaivac genaamd.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om de twee ‘concurrerende’ clubs naast elkaar te laten bestaan?

Het starten van de Sport&Go was een noodgedwongen actie. In 2009 vestigde zich een basic formule letterlijk naast ons. Die hebben we direct uitgekocht en overgenomen. We besloten om beide clubs duidelijk op facilitair en activiteiten aanbod te differentiëren en positioneren ten opzichte van elkaar. Sport&Go heeft geen douches, groepslessen en persoonlijke begeleiding – overigens worden sommige lessen wel virtueel begeleid. Olympia biedt moderne douches, stoomcabines, zonnebanken, infraroodsauna’s, kinderopvang, veel groepslessen en kwalitatieve persoonlijke begeleiding. Op deze manier hebben we het prijsverschil weten te onderbouwen en te waarborgen. We zijn nu bezig met onze derde vestiging ‘Gymbox’ waarin we een indoor crossfit-achtige omgeving creëren zodat we onze leden naast de traditionele fitness nog meer kunnen aanbieden. We verwachten Gymbox medio 2014 te kunnen openen.

Hoe verhouden Olympia en Sport&Go zich ten opzichte van elkaar?

Bij de start van Sport&Go stapte ongeveer 8% van de leden van Olympia over. Sport&Go zorgde voor een aanzuigende werking voor nieuwe leden die Olympia misschien te duur vonden. Vanuit Sport&Go doet nu ongeveer 10% een upgrade naar Olympia. Door de facilitaire en activiteiten differentiatie tussen de clubs bestaat de populatie bij Sport&Go uiteindelijk voor 52% uit 25 jaar en jonger en daarvan is 65% man. Bij Olympia is de populatie 16% jonger dan 25 en 65% is vrouw. De retentiefactor is nagenoeg gelijk en is zo’n 60%. Het mooie is dus eigenlijk dat we het fitnesspotentieel uit ons verzorgingsgebied op deze manier hebben kunnen vergroten en naar ons toe hebben kunnen geleiden.

Wat zou je toen anders gedaan hebben als je de kennis van nu zou mogen inzetten?

Dan hadden we nog meer op duurzaamheid ingezet. Vooral omdat we gezien hebben dat het de moeite loont.

Hoe zien jullie de nabije toekomst tegemoet?

We zien de toekomst positief tegemoet. Wel geloven we in het blijven innoveren op het vlak van duurzaamheid en geloven we in het nog meer motiveren en inspireren van onze leden naast ons facilitair en begeleidingspakket zodat we binnen de clubs nog meer kunnen differentiëren op fun en beleving.

Bij de ondernemende familie Houwaart staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Maar duurzaamheid lijkt geen doel op zich, uiteindelijk doen ze het allemaal voor het welbevinden van hun leden.

body•LIFE 9I2013 I

Edities