- ClubJoy viert 10-jarig jubileum

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2013

Alle gemaakte keuzes in financieel opzicht welke zijn gemaakt in 2013 zullen veelal hun weerslag vinden in de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting. Deze aangiftes hebben betrekking op 2013 maar zullen pas in 2014 worden samengesteld. Daarom is het van belang om te weten welke fiscale faciliteiten er nog te benutten zijn zodat u hiermee rekening kunt houden bij het samenstellen van voornoemde aangiftes.

Ook is het van belang om te weten welke financiële en fiscale mogelijkheden en verplichtingen u te wachten staan in 2014. Deze mogelijkheden en verplichtingen hebben niet alleen betrekking op uw belastingaangifte maar ook op kansen in bredere zin. In dat kader heb ik voor u een overzicht gemaakt in de vorm van fiscale en financiële eindejaarstips waarmee u uw voordeel kunt doen. Tijdig op de hoogte zijn is immers een vorm van vooruitzien.

1. Willekeurige afschrijving

Heeft u in de periode van 1 juli tot en met 31 juli 2013 geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, dan kunt u deze bedrijfsmiddelen tot 50% versneld afschrijven. Normaliter kunt u maximaal 20% afschrijven. Dit komt vanwege een tijdelijke verruiming van de willekeurige afschrijving. Deze verruiming komt per 1 januari 2014 te vervallen. Een belangrijke voorwaarde is dat het bedrijfsmiddel voor 1 januari 2016 in gebruik wordt genomen. Wordt het bedrijfsmiddel pas later in gebruik genomen, houdt u er dan rekening mee dat de hoogte van de willekeurige afschrijving afhankelijk wordt van het bedrag wat u voor het bedrijfsmiddel heeft (aan)betaald. Tevens komen niet alle bedrijfsmiddelen in aanmerking voor de willekeurige afschrijving. Bedrijfsmiddelen zoals gebouwen en bepaalde personenauto’s komen hier voor niet in aanmerking.

2. Investeringsaftrek

Indien u voor meer dan € 2.300 heeft geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, komt u in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Naast kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kunt u onder bepaalde voorwaarden ook in aanmerking komen voor de energie- en milieu-investeringsaftrek. Semi-elektrische auto’s komen bijvoorbeeld nog in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek. Deze aftrekfaciliteiten tezamen kunnen u een fors bedrag aan belasting besparen.

3. Opgeven BTW schuld

Als u op uw balans nog een openstaande BTW schuld heeft staan, over de periode 2008 tot en met 2012, geeft u deze dan zo spoedig mogelijk aan via een ‘suppletie’ aangifte omzetbelasting. Het zelfde geldt voor als u een BTW vordering op uw balans heeft staan waar door u nog geld van de belastingdienst krijgt. De termijn om uw vordering geïnd te krijgen van de belastingdienst bedraagt vijf jaar.

De belastingdienst heeft als speerpunt om openstaande, maar nog niet aangegeven BTW schulden, te innen door de aangiftes inkomsten- en vennootschapsbelasting te vergelijken met uw aangiften omzetbelasting. Op deze manier kan de belastingdienst vaststellen of u nog BTW moet afdragen.

4. Afdrachtvermindering onderwijs verandert in een subsidie

Vanaf 1 januari 2014 komt de afdrachtvermindering onderwijs te vervallen. In de plaats hier van komt de subsidieregeling praktijkleren. Het is belangrijk om na te gaan of de werknemers alsmede de opleiding die u voornemens bent om te bekostigen, in aanmerking komen voor de subsidieregeling praktijkleren. Voor bestaande opleidingstrajecten voor werknemers die nog onder de afdrachtvermindering onderwijs vielen, geldt een overgangsregeling.

5. Uitstel werkkostenregeling maar geen afstel

De verplichte invoering van de werkkostenregeling is uitgesteld van 1 januari 2014 naar 1 januari 2015. Toch kan het geen kwaad om u nu al te verdiepen in de werkkostenregeling. Op deze manier bent u adequaat voorbereid op implementatie van de werkkostenregeling in uw organisatie. In het bijzonder is het belangrijk om alle vrije vergoedingen en verstrekkingen onder de loep te nemen. Vervolgens dient u uzelf de vraag te stellen welke vergoedingen en verstrekkingen onder de vrije ruimte vallen die gebruikt gaat worden onder de werkkostenregeling. De vrije ruimte is 1,5% van de fiscale loonsom. Houdt u voorts rekening dat met het afsluiten van nieuwe arbeidscontracten de werkkostenregeling vermeld moet worden als nieuwe fiscale regeling voor vrije vergoedingen en verstrekkingen.

6. Overstappen op IBAN/SEPA

Vanaf 1 januari 2014 moeten alle electronische betalingen voldoen aan de SEPA normen. In het bijzonder vormen de automatische incasso’s een belangrijk aandachtspunt. Gaat u na of alle rekeningnummers van uw ledenadministratie al omgezet zijn naar IBAN. Houdt u er ook rekening mee dat de rekeningnummers op meerdere plaatsen kunnen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de salarisadministratie en de boekhouding. Stel tijdig een SEPA plan van aanpak op.

7. Verruiming garantie-regelingen door de overheid

Het is algemeen bekend dat het voor MKB ondernemers moeilijker is geworden om een financiering te verkrijgen bij de reguliere banken. De kern van het probleem zit in het feit dat veel MKB ondernemers onvoldoende zekerheden tegenover de financiering kunnen stellen. Vandaar dat de overheid diverse garantieregelingen in het leven heeft geroepen om de MKB ondernemer te helpen met voorgenoemde zekerheden. De bekendste regeling is de borgstelling MKB kredieten. Deze regeling is vanaf 1 november 2013 tot en met 31 december 2014 tijdelijk verhoogd van 45% naar 67,5% met een maximum van € 200.000. Voor dit bedrag kan de overheid dus maximaal garant staan.

Ook worden de mogelijkheden tot microfinancieringen verruimd. De microfinancierings-organisatie Qredits verstrekt nu ook krediet aan ondernemers voor leningen tussen de € 50.000 en

€ 150.000. Voorheen verleende ze slechts kredieten tot een bedrag van € 50.000.

8. De sportimpulsregeling

De sportimpulsregeling is een subsidieregeling die lokale sport- en beweegaanbieders financieel kan ondersteunen bij de opzet van sportactiviteiten met als doel om meer mensen aan het sporten en bewegen te krijgen. Fitnesscentra en andere aanbieders die faciliteren in sport en beweging kunnen hier voor in aanmerking komen. De subsidie bedraagt minimaal €10.000 en maximaal € 125.000 voor sportprojecten met een looptijd van 24 maanden.

Voor meer informatie verwijs ik naar de website sportindebuurt.nl

Financiën I business

Mark Dongor, is als fiscaal jurist en AA-accountant verbonden aan Prime Accountants & Belastingadviseurs. Wilt u

reageren: mark@prime-ab.nl

Edities