- Opleidingen verhogen de kwaliteit van de fitnessbranche

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2013
Milon maakt het verschil bij… Sportcentrum De Tuunte in Winterswijk

“Voor het eerst sinds april 2011 is mijn incasso hoger dan de maand ervoor.” Gert Bongers glundert als hij vertelt wat de Milon Cirkel hem inmiddels gebracht heeft. Zijn fitnesscoördinator en clubmanager bevestigen even later dat hun aanvankelijke scepsis volledig is verdwenen. “Dit is de beste beslissing die we in tijden genomen hebben.”

I body•LIFE 4I2013

Laten we even beginnen met de feiten. Hoeveel mensen Milonnen er al bij De Tuunte?

We hebben 260 upgrades verkocht van 90 euro sinds eind november. Dat zijn dus 260 leden die de Milon Cirkel gaan gebruiken als aanvulling op of vervanging van hun reguliere training. De reacties zijn lovend. Ook de medewerkers zijn enthousiast. Die halen meer voldoening uit hun werk omdat ze nu écht aandacht kunnen geven en de leden veel enthousiaster zijn.

En qua nieuwe leden?

We hebben inmiddels 52 Milon abonnementen verkocht. 31 van 59,90 euro p/m en 21 van 89,90 per maand. Dat laatste bedrag geldt voor de eerste drie maanden waarin ze extra begeleid worden qua voeding. Daarna gaan ze over op het normale Milon abonnement. Daarnaast hebben we nog 63 proefabonnementen lopen van 1 maand. Dat is de score na 2 flyers huis-aan-huis. Deze mensen zijn al ingeschreven, maar hebben de mogelijkheid om binnen 1 maand op te zeggen. Ik verwacht echter dat ze bijna allemaal lekker door gaan.

Wat valt je verder op?

We hebben een soort sportcentrum binnen ons sportcentrum, zei een van de medewerkers laatst. Het is altijd lekker druk in de Cirkel. Het leeft enorm en dat is ideaal voor de medewerkers. Veel leden gaan nu naar de tweede fase en die periodisering werkt perfect. Zo blijft het leuk én effectief.

Wat is het geheim van de Milon Cirkel denk je?

In de conceptopleiding had Raf (importeur van Milon, red.) het over fitniksen. Kijk maar eens rond in je fitnessruimte. De meeste leden trainen niet echt. Op de Milon Cirkel doen ze dat wel. Die twee keer per week 35 minuten spreekt ze enorm aan. De progressie motiveert. Daarnaast is het gemakkelijk. Als je gaat golfen of skiën neem je vooraf les. Fitness moet je ook leren en de Milon Cirkel helpt daaraan mee. Vooral voor de inactieve doelgroep is dat ideaal.

Merk je ook echt dat die doelgroep De Tuunte nu beter weet te vinden?

Ja. Je ziet het aan het sportverleden van de meeste Milon leden. Die hebben nooit iets gedaan. En dan kan je ze wel 3 maal per week met een schema de zaal in sturen, maar dat gaat niet lukken. Die doelgroep zal onherroepelijk afhaken en dan hebben we weer een groep mensen teleurgesteld in het product fitness. Dat willen we niet meer. We willen mensen echt helpen. Zorgen dat ze positief over ons praten in plaats van negatief omdat fitness saai is, veel tijd kost en amper resultaat oplevert. In iedere andere bedrijfstak zouden ze gek worden van een verloop van 40%. In de fitnessbranche vinden we dat normaal! Wij niet meer. We gaan werken aan onze retentie met de Milon Cirkel als één van de hulpmiddelen.

Is dat de weg voor de fitnessbranche denk je?

Absoluut. Veel ondernemers zitten in een negatieve spiraal. Prijzen staan onder druk, kosten moeten naar beneden. Maar waar leidt dat naartoe? We zijn ook gezakt in ledenaantal, maar zaten al op een koers om de kwaliteit te herstellen. We gaven veel meer begeleiding, maar vroegen daar niets extra’s voor. Dat is gevaarlijk. Onze begeleiding is nu van veel hoger niveau en de Milon Cirkel maakt het mogelijk om daar ook meer voor te vragen via het Milon abonnement en de upgrade van de leden.

Je bent dus blij dat je de stap gezet hebt?

Dat kun je wel zeggen. Ik zag het direct. Maar mijn clubmanager en fitnessmanager waren sceptisch. Die hebben wat Milon clubs gebeld en die waren allemaal zeer tevreden. En die 1.600 fitnesscentra in Duitsland zijn ook niet helemaal gek, neem ik aan. Het is een bewezen succesconcept dat ook bij ons enorm aanslaat. We zijn echt heel blij dat we de Milon Cirkel in huis hebben.

Milon I producten en concepten

'We hebben inmiddels 52 Milon abonnementen verkocht'

body•LIFE 4I2013 I

Edities