- Milon maakt het verschil bij… Sportcentrum De Tuunte

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2013
XCO® goes International

Op de afgelopen FIBO werd de ambitie van XCO eens te meer duidelijk. Het bedrijf wil met zijn XCO® programma’s de wereld gaan veroveren. Nadat het dat al in de afgelopen acht jaar in Nederland heeft gedaan. Inmiddels draait het programma met groot succes bij meer dan 300 Nederlandse fitnesscentra.

Aan de wieg van XCO® in Nederland stond Renata Jarz. Zij is al meer dan 15 jaar een professional in de fitnessbranche. Naast het runnen van een eigen fitnesscentrum, was Renata jarenlang nationaal master trainer voor de BodyCombat en BodyBalance programma's van Les Mills en talloze malen op nationale en international podia te zien als presenter van zowel masterclasses als workshops. Renata is eindverantwoordelijk voor de choreografie en bewaakt samen met het team de effectiviteit en veiligheid van de bewegingen.

Ontwikkeling

De carrière van Renata klinkt als een meisjesdroom. Ze is geboren in het circus waar haar ouders een trapeze-act hadden. Tot haar 8ste heeft ze met haar ouders de hele wereld rondgereisd. “Een onzeker leven en dat heeft denk ik het ondernemersbloed doen stromen. Altijd opkomen voor jezelf en voor jezelf zorgen waar ik veel van geleerd heb. Op mijn 23ste ben ik een sportcentrum voor dames begonnen in Voorburg. Wat was begonnen als een bijbaantje in mijn studententijd is uitgegroeid tot een ware business. Mijn focus was (en is nog steeds) groepsfitness.” Renata gelooft in de contacten die klanten met elkaar hebben. “Tevens genereert groepsfitness vanuit het oogpunt van profit interessante verdiensten tegen een lage investering omdat je op veel vierkante meters veel leden kwijt kunt. Hierdoor kwam ik in contact met Les Mills en ben enkele jaren later trainer geworden voor Body Combat en Body Balance, wat ik 7 jaar lang met veel plezier heb gedaan. In de tussentijd heb ik ook nog 2 sportcentra opgezet en doorverkocht. Ik kwam in aanraking met XCO® doordat ik in behandeling was bij Jan Hermans (de founder van XCO®). Hij kwam op het geniale idee dat trainen met een bewegende massa hét antwoord was op hoe je efficiënt bij het begin van iedere beweging een aanvullende mechanische belasting geeft op de spier- en bindweefselstructuren van het hele lichaam. Het concept was bekend in de fysiotherapie, maar niet in de fitness. Zijn idee kreeg vorm in een aluminium buis gevuld met grit: de XCO-Trainer® waarvoor ik het hele concept achter de buis ontwikkeld heb, de marketing, de structuur van de workout en het implementeren in de clubs. Met een doos buizen achterin de auto ben ik de uitdaging aangegaan terwijl tal van fitnesscollega's er niets in zagen. Ik heb moeten vechten om mensen te overtuigen en in de eerste jaren heeft dat veel energie en doorzettingsvermogen gekost! Deze branche is immers nog steeds een mannenwereld en dan komt er zo'n meisje voorbij met een buis.” In 2005 werd XCO® Training op muziek gelanceerd op de EFAA. “Dat was voor ons erop of eronder. De belangstelling bleek enorm. Binnen 1 jaar hadden we al 100 clubs. We zitten nu rond de 300 clubs en de clubeigenaren en instructeurs die met XCO® werken, dragen het product een warm hart toe. Zij zijn onze ambassadeurs en zonder hen hadden we nooit zo'n prachtig Nederlands product neer kunnen zetten. Dat vergeten wij als bedrijf nooit en wij proberen altijd iets extra's te doen voor onze mensen,” aldus Renata.

Programma’s

XCO® biedt inmiddels een drietal programma’s aan: XCO® Workout, XCO® Walking en BURN® dat gebaseerd is op het XCO® principe. Sinds de introductie van XCO in 2005 hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Renata: “We zitten nu inmiddels bij programma nummer 35, die net als overige programma’s zelf door ons ontwikkeld wordt. Daarvoor kijken we onder meer naar de trends in de markt en de bewegingspatronen van o.a. schaatsen, golf, tennis en vechtsporten. Met de ontwikkelingen van het programma zijn we zeker 3 maanden bezig. Alleen al de muziek uitzoeken kost veel tijd, want de muziek is 60% van de les. Daarbij proberen we muziek te vinden die populair wordt en alle stijlen bevat van rock, hip hop, house, latino enz. Nadat we de muziek hebben uitgezocht wordt dit gemixt door een DJ van Solid Sound, waarmee we een samenwerking hebben. Elke workout van 45 minuten bevat 10 nummers die passen bij de bewegingen van de workout. Het is overigens een hele kunst om de bewegingen die we bedacht hebben, in te passen in de muziek. Maar in het algemeen slagen we er altijd in om een goed programma neer te zetten dat van te voren door fysiotherapeuten en instructeurs in de praktijk wordt getest.”

Toekomst

Groepslessen hebben volgens Renata de toekomst. “Ik denk dat individueel trainen op apparaten steeds meer in pt-vorm gaat plaatsvinden. Mensen willen persoonlijke aandacht en met groepslessen bereik je dit. Investeer dus in groepslessen en probeer je te onderscheiden in de markt. Niet bang zijn voor concurrentie maar zorgen dat je uniek bent is het belangrijkste! Dat is ook ons motto. Met onze programma’s willen we het verschil maken in de markt. We zijn nu een programma aan het ontwikkelen dat totaal afwijkt van XCO® en we in 2014 gaan introduceren. Daarnaast hebben we recent XCO® virtueel gepresenteerd, een laagdrempelig programma waarmee wij onze XCO-clubs een totaalpakket aan kunnen bieden zodat zij een nog grotere doelgroep kunnen bedienen. Op deze manier proberen we in te spelen op de ontwikkeling in de markt.” Er liggen volgens Renata nog genoeg kansen in de markt.

I body•LIFE 4I2013

XCO® I producten en concepten

body•LIFE 4I2013 I

Edities