Wat u kunt leren van

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2012

I body•LIFE 1I2012

Ondernemer in beeld

Tekst: Loet van Bergen

Walter Vendel is de initiatiefnemer van fit20, een franchise-organisatie die met fit20 een nieuw bewegingsconcept in de markt introduceert met slechts twintig minuten high intensity trainen per week. De komende jaren wil Walter Vendel het concept verder uitrollen in Nederland.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een onderwijzersgezin en heb twee broers en een zus. Ik ben een laatbloeier wat ondernemen betreft en ben pas op mijn veertigste met een onderneming gestart. Daarvoor heb ik altijd in loondienst gewerkt als IT-er.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik ben afgestudeerd als arbeidsorganisatie psycholoog, maar ik heb altijd wel een passie gehad voor sport en heb veel aan verdedigingsporten en krachtsport gedaan. Zeven jaar geleden werd ik door een vriend attent gemaakt op een boek dat de ‘New Fitness revolution’ heette. In dit boek werd de methode uitgelegd hoe je met slechts dertig minuten per week trainen toch fit en sterk kunt worden. Mijn eerste reactie was van dat kan helemaal niet. Nieuwsgierig als ik was, heb ik toch het boek gelezen en ben de methode in de praktijk gaan uitproberen. Ik kwam erachter dat ik met deze methode beter resultaat boekte dan met twee keer per week trainen. Samen met een van mijn compagnons Bram Kroeske, die fysiotherapeut is, hebben we een proeftuin opgezet met deze methode omdat we er beiden veel potentie in zagen. In Amerika is deze methode nooit echt van de grond gekomen, mede vanwege de opkomst van de cardio-apparatuur. Door de populariteit van Personal Training en concepten die afgeleid zijn van de HIT methode zoals de ‘New Fitnessrevolution’, leidde dit tot de start van fit20.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

De eerste vijf jaar hebben we in een pand van een voormalige sportschool de ‘New Fitness revolution’ verder ontwikkeld qua concept en methode samen met mijn vrouw, Bram Kroeske en Dirma Rebel. We wilden er zeker van zijn dat de methode werkt en onderscheidend zou zijn in de markt. Ik had geen zin om een fitnessconcept in de markt te zetten van 13de in een dozijn. Twee jaar geleden zijn we gestart met de eerste franchise pilot van fit20. In het begin kregen we veel kritiek van een aantal inspanningsfysiologen over deze methode, maar die hebben we kunnen pareren met een aantal wetenschappelijke onderzoeken waaruit wel degelijk blijkt dat fit20 in de praktijk werkt. Momenteel hebben we twaalf fit20 studio’s draaien en de dertiende wordt volgende maand geopend in Amsterdam-West. De studio’s die nu draaien zijn in meerdere opzichten succesvol. Iedereen kan zijn verplichtingen nakomen ondanks de economische crisis. Ons streven is dit jaar te groeien naar zesentwintig studio’s. Daarnaast willen we nog drie studio’s in grote bedrijven vestigen.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Voor de fitnessbranche zie ik zeker verbeteringen. De trend in deze maatschappij gaat naar meer individualisering. Daar zullen de fitnesscentra meer op in moeten spelen door concepten aan te bieden waarbij de leden 1-op-1 begeleiding krijgen of met zijn tweeën. Nu zijn de meeste concepten teveel gericht op grote groepen. Daarnaast schiet volgens mij vaak de begeleiding tekort en wordt er nauwelijks ingegrepen als mensen hun oefeningen verkeerd uitvoeren of moeite hebben om de apparatuur goed in te stellen. Ook dienen fitnesscentra zich meer te richten op mensen die niet aan sport doen. Nu vissen ze allemaal in hetzelfde vijvertje van de al actieve sporter. Als fit20 laten we ons niet leiden door wat er in de fitnessbranche gebeurt. We zitten zelfs in plaatsen waar meer dan veertien fitnesscentra zijn gevestigd. fit20 richt zich namelijk op de doelgroep van mensen tussen de vijfendertig en vijfenzestig jaar die door tijdgebrek niet in staat zijn om twee of drie keer per week te sporten, maar toch aan hun gezondheid willen werken. Doordat we uitsluitend op afspraak werken heeft dat een positieve dwang, wat beter werkt dan de vrijblijvendheid die er nu soms heerst in fitnesscentra.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

De genetische blauwdruk van de mens, is het spiraalvormige DNA. Ons hedendaagse DNA verschilt nauwelijks van dat van onze verre voorouders en is dus behoorlijk duurzaam. Onze niet-duurzame levensstijl loopt echter uit de pas met ons duurzame DNA. We eten veel teveel koolhydraten, we bewegen nauwelijks of op een verkeerde manier, we hebben gebrek aan zonlicht en slapen niet genoeg. Met fit20 willen we onze klanten een duurzame gezondheid bieden.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Vanuit mijn eigen sportcentrum in Nunspeet sponsor ik al jaren de tennis- en hockeyvereniging en ondersteun diverse initiatieven zoals de Brandwonden Stichting, Hartstichting etc. Verder ben ik lid van de ondernemersvereniging die maatschappelijk geëngageerd is.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Zelf ben ik druk bezig met het werven van nieuwe franchisenemers en alles wat daar op volgt: locatie zoeken, financiering, inrichting, begeleiding, opleiding, ondersteuning enz. Dit doen we inmiddels met een team van zes mensen, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de commerciële kant van het verhaal. Ik maak lange dagen, maar ervaar mijn werk niet als vervelend. Integendeel, ik krijg er energie van. En er blijft nog genoeg tijd over om regelmatig te ontspannen.

Vitaliteit drukke ondernemers voorwaarde om gezond te blijven presteren en leven

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Walter Vendel, algemeen directeur van fit20.

Paspoortcheck:

Geboorteplaats: Aruba

Geboortedatum: 9 februari 1962

Ouders: Kees en Ans Vendel

Partner: Sofie van Veen

Opleiding: vwo, Arbeidsorganisatie psychologie

Ondernemer in beeld I business

Trivia

Favoriete restaurant: Indonesisch eten

Favoriete vakantiebestemming: Spanje

Favoriete auto: Mercedes

Mijn mobiel is een iPhone

body•LIFE 1I2012 I

Edities