Wie ben ik?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2012

I body•LIFE 1I2012

Gelukkig nieuwjaar?

In tijden van economische teruggang is het van groot belang om eens goed te kijken waar u nu eigenlijk mee bezig bent. Houd uw bedrijf eens tegen het licht, zonder uzelf een weekje af, heroverweeg al het mogelijke. Het kost u, behalve tijd, niets en het kan u heel veel opleveren. Begin bij de basis: waarom bent u een fitnesscentrum begonnen, wat zijn en waren altijd uw ‘moneymakers’, waar bent u goed in en anderen niet?

Wat heb ik al in huis?

De fitnessbranche is innovatief; elke maand duikt wel weer een nieuw concept of product op, maar vaak is het niet meer dan een (slechte) kopie van iets wat al lang bestaat. Kijk eens naar wat u al in huis hebt. Wat mist u eigenlijk nog om uw klanten de oplossing te bieden waar ze voor komen? Is het wel noodzakelijk om geld te stoppen in ‘nieuwe speeltjes’? Herstructureer uw aanbod, voeg dingen samen in pakketten: bijvoorbeeld een afslankpakket met Slim Belly, een eiwitdieet dat u al op voorraad heeft, krachttraining en voedingsadvies van uw diëtist die weinig werk heeft momenteel. Doe er net even een ander ‘doosje’ omheen en u zult zien dat er weer animo is voor producten en concepten die u wellicht al jaren op de plank heeft liggen. Een autodealer wisselt toch ook niet elk jaar van automerk? Schrap ook zaken waar u geen gebruik meer van maakt, zet ze op Marktplaats en bespaar kosten.

Wat doet mijn personeel?

De fitnessbranche kampt nog steeds met enorm hoge uitstroom, voornamelijk omdat de consument een gebrek aan aandacht ervaart, hierdoor motivatie verliest en doelstellingen niet bereikt. Kijk eens kritisch naar uw medewerkers. In hoeverre kunnen zij zich inleven in de wensen/behoeften van uw gewenste leden? Welke medewerkers bent u liever kwijt dan rijk? Snoeien doet groeien! En investeer tijd en opleidingen in personeel waar u wel potentie en positieve motivatie ziet. Greinwalder & Partner doet momenteel veel praktijkonderzoek naar hoe fitnessmedewerkers communiceren met hun klanten door middel van mystery-calls en mystery-visits. De resultaten zijn verbijsterend. Hier valt nog zeer veel winst te behalen. Maar ook als het gaat om efficiency is het belangrijk om naar de inzet van uw personeel te kijken. Personeelskosten vormen een groot deel van de totale kosten en zijn beïnvloedbaar. Pak uw roosters erbij, uw loonlijsten, uw bezoekersaantallen per uur en loop alles heel kritisch door.

Hoe kan ik kosten besparen?

Breng uw kosten in kaart en daar hoeft u echt geen accountant voor te zijn. Gewoon een Excel bestand aanmaken en alles onder elkaar zetten, als u dat niet al gedaan heeft. Personeelskosten zijn zoals hiervoor vermeld de moeite waard om uitgebreid de revue te laten passeren. Maar kijk ook naar uw verzekeringen, uw energiekosten, vraag nieuwe offertes aan, stap over naar andere leveranciers. Ga ook onderhandelingen over uw huur niet uit de weg.

Hoe kan ik mijn opbrengsten verhogen?

Ledengroei is vaak het eerste waar we aan denken als het gaat om het verhogen van omzet. De echte groeimogelijkheden zitten echter in de omzet per lid. Heroverweeg dus uw prijsbeleid en hou dan direct de nieuwe wet van Dam erbij alsmede de Algemene leveringsvoorwaarden van Fit!vak. De moderne consument wenst flexibiliteit en is bereid hiervoor meer te betalen. Als u erin slaagt om de consument te boeien, zegt hij niet op en levert hij meer op. Met enkele eenvoudige ingrepen verhoogt u uw totale omzet met duizenden euro’s per jaar en uitgaande van een break-even situatie: ook uw rendement.

Hoe houd ik mijn leden aan boord?

Het antwoord is heel eenvoudig maar toch blijkt dit in de praktijk zo moeilijk: aandacht. Leden die tevreden zijn en regelmatig komen, zeggen nooit op. Naast het eerder genoemde belang van personeel op dit gebied kunt u ook denken aan allerlei retentietools: verjaardagskaarten, kerstkaarten, spaarspellen, sociale clubevenementen, etc. Maak ook gebruik van de mogelijkheden van uw softwarepakket als het gaat om retentie. Meet de tevredenheid van uw leden met klanttevredenheidsonderzoeken en bespreek dit uitgebreid met uw medewerkers.

Wat u ook doet, blijf zichtbaar!

Reclame is een investering in uw imago, uw bekendheid en helpt u om uw oplossing, uw product aan de man of vrouw te brengen. We verkopen nu eenmaal geen sexy iPhones maar sport abonnementen. De meeste mensen vinden fitness eerder een noodzakelijk kwaad dan een plezierige bezigheid. Reclame is dus hard nodig voor de ‘verpakking’, om consumenten het nut te laten inzien van uw aanbod.

Kortom: kijk eens grondig en kritisch naar uw bedrijf voordat u weer op zoek gaat naar allerlei innovaties, uitbreidingen en investeringen. ‘Back to the basics’ is het motto voor 2012! Gelukkig nieuwjaar!

Een gelukkig nieuwjaar! Dat valt nog te bezien als je alle negatieve vooruitzichten hoort voor 2012. Vanuit de branche en ook de ‘branchebankier’ Rabobank komen steeds meer sombere berichten naar buiten: rode cijfers, faillissementen, economische crisis... Een vaak gehoord geluid is dat mensen ‘afwachten’ en de ‘crisis willen uitzitten’, maar de vraag is of deze ‘struisvogel tactiek’ de juiste is. Dit is juist het moment om te investeren. En als financiële investeringen niet haalbaar zijn, investeer dan tijd aan uw bedrijf – in plaats van in uw bedrijf.

In tijden van economische teruggang is het van groot belang om eens goed te kijken waar u nu eigenlijk mee bezig bent. Houd uw bedrijf eens tegen het licht, zonder uzelf een weekje af, heroverweeg al het mogelijke. Het kost u, behalve tijd, niets en het kan u heel veel opleveren. Begin bij de basis: waarom bent u een fitnesscentrum begonnen, wat zijn en waren altijd uw ‘moneymakers’, waar bent u goed in en anderen niet?

Wat heb ik al in huis?

De fitnessbranche is innovatief; elke maand duikt wel weer een nieuw concept of product op, maar vaak is het niet meer dan een (slechte) kopie van iets wat al lang bestaat. Kijk eens naar wat u al in huis hebt. Wat mist u eigenlijk nog om uw klanten de oplossing te bieden waar ze voor komen? Is het wel noodzakelijk om geld te stoppen in ‘nieuwe speeltjes’? Herstructureer uw aanbod, voeg dingen samen in pakketten: bijvoorbeeld een afslankpakket met Slim Belly, een eiwitdieet dat u al op voorraad heeft, krachttraining en voedingsadvies van uw diëtist die weinig werk heeft momenteel. Doe er net even een ander ‘doosje’ omheen en u zult zien dat er weer animo is voor producten en concepten die u wellicht al jaren op de plank heeft liggen. Een autodealer wisselt toch ook niet elk jaar van automerk? Schrap ook zaken waar u geen gebruik meer van maakt, zet ze op Marktplaats en bespaar kosten.

Wat doet mijn personeel?

De fitnessbranche kampt nog steeds met enorm hoge uitstroom, voornamelijk omdat de consument een gebrek aan aandacht ervaart, hierdoor motivatie verliest en doelstellingen niet bereikt. Kijk eens kritisch naar uw medewerkers. In hoeverre kunnen zij zich inleven in de wensen/behoeften van uw gewenste leden? Welke medewerkers bent u liever kwijt dan rijk? Snoeien doet groeien! En investeer tijd en opleidingen in personeel waar u wel potentie en positieve motivatie ziet. Greinwalder & Partner doet momenteel veel praktijkonderzoek naar hoe fitnessmedewerkers communiceren met hun klanten door middel van mystery-calls en mystery-visits. De resultaten zijn verbijsterend. Hier valt nog zeer veel winst te behalen. Maar ook als het gaat om efficiency is het belangrijk om naar de inzet van uw personeel te kijken. Personeelskosten vormen een groot deel van de totale kosten en zijn beïnvloedbaar. Pak uw roosters erbij, uw loonlijsten, uw bezoekersaantallen per uur en loop alles heel kritisch door.

Hoe kan ik kosten besparen?

Breng uw kosten in kaart en daar hoeft u echt geen accountant voor te zijn. Gewoon een Excel bestand aanmaken en alles onder elkaar zetten, als u dat niet al gedaan heeft. Personeelskosten zijn zoals hiervoor vermeld de moeite waard om uitgebreid de revue te laten passeren. Maar kijk ook naar uw verzekeringen, uw energiekosten, vraag nieuwe offertes aan, stap over naar andere leveranciers. Ga ook onderhandelingen over uw huur niet uit de weg.

Hoe kan ik mijn opbrengsten verhogen?

Ledengroei is vaak het eerste waar we aan denken als het gaat om het verhogen van omzet. De echte groeimogelijkheden zitten echter in de omzet per lid. Heroverweeg dus uw prijsbeleid en hou dan direct de nieuwe wet van Dam erbij alsmede de Algemene leveringsvoorwaarden van Fit!vak. De moderne consument wenst flexibiliteit en is bereid hiervoor meer te betalen. Als u erin slaagt om de consument te boeien, zegt hij niet op en levert hij meer op. Met enkele eenvoudige ingrepen verhoogt u uw totale omzet met duizenden euro’s per jaar en uitgaande van een break-even situatie: ook uw rendement.

Hoe houd ik mijn leden aan boord?

Het antwoord is heel eenvoudig maar toch blijkt dit in de praktijk zo moeilijk: aandacht. Leden die tevreden zijn en regelmatig komen, zeggen nooit op. Naast het eerder genoemde belang van personeel op dit gebied kunt u ook denken aan allerlei retentietools: verjaardagskaarten, kerstkaarten, spaarspellen, sociale clubevenementen, etc. Maak ook gebruik van de mogelijkheden van uw softwarepakket als het gaat om retentie. Meet de tevredenheid van uw leden met klanttevredenheidsonderzoeken en bespreek dit uitgebreid met uw medewerkers.

Wat u ook doet, blijf zichtbaar!

Reclame is een investering in uw imago, uw bekendheid en helpt u om uw oplossing, uw product aan de man of vrouw te brengen. We verkopen nu eenmaal geen sexy iPhones maar sport abonnementen. De meeste mensen vinden fitness eerder een noodzakelijk kwaad dan een plezierige bezigheid. Reclame is dus hard nodig voor de ‘verpakking’, om consumenten het nut te laten inzien van uw aanbod.

Kortom: kijk eens grondig en kritisch naar uw bedrijf voordat u weer op zoek gaat naar allerlei innovaties, uitbreidingen en investeringen. ‘Back to the basics’ is het motto voor 2012! Gelukkig nieuwjaar!

vooruitzichten 2012 I business

Matthijs Mennes is campaign developer Benelux en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche,

o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. E-mail: mm@greinwalder.com; www.greinwalder.com en www.abc-one.com

body•LIFE 1I2012 I

Edities