Zichtbaar beter…

I body•LIFE 2I2012

Beleeft uw centrum moeilijke tijden? Zo ja, hoe gaat u daarmee om? Wanneer u bij de pakken neer gaat zitten, wordt de recessie een self fulfilling prophecy. U kunt er ook voor kiezen om anders om te gaan met de situatie. Een moeilijke periode aangrijpen om eens kritisch te kijken naar de verschillende disciplines binnen uw bedrijf. Evalueer bijvoorbeeld deze zeven verbeterpunten en kijk waar u nog verbetering kunt realiseren en winst kan behalen.

Moeilijke tijden? Kijk eens naar deze 7 mogelijke verbeterpunten binnen uw centrum

Doelen stellen is

doelen halen

Heeft u voor uzelf duidelijk wat u in 2012 wilt bereiken? Stel elk jaar inspirerende en meetbare doelen vast en leg ze vast in een jaarplan. Pas als u concrete targets heeft verwoord, gaat u ernaar werken. Formuleer doelstellingen voor ledenbehoud, sales, marketing, personeel, faciliteiten, groeps- en individueel aanbod, enzovoorts. Zorg dat uw hele team op de hoogte is van deze doelen en wijs taken en verantwoordelijkheden toe om er als team voor te zorgen dat doelen worden behaald.

Doelgroepgerichte communicatie

Hoe profileert u uw centrum? Kijk eens naar taalgebruik en inhoud van uw boodschappen. Wat communiceert u op uw website en in advertenties? Wat voor apparatuur u heeft staan bijvoorbeeld, of juist wat men bij u kan bereiken? Waarvoor denkt u dat men bij u komt? Vertel waarbij u uw leden kan helpen, hoe u dat doet en welke resultaten daarmee kunnen worden behaald. Dan communiceert u een boodschap die aansluit bij de behoeften van uw doelgroep. Belicht de emotionele in plaats van de materiële kant, dan raakt u de juiste snaar. Moeilijk om dit zelf te bedenken? Ga eens op zoek op internet en kijk hoe andere aanbieders hun diensten presenteren en verwoorden. Haal daar de goede elementen uit, pas ze aan en maak ze specifiek voor uw centrum.

Denk buiten de muren

van uw fitnesscentrum

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft wel beweegbehoefte, maar traint niet of wil niet trainen bij een fitnesscentrum. Een verloren groep of liggen daar juist groeikansen? Bedenk eens hoe u dit deel van de bevolking toch kunt faciliteren vanuit uw centrum met andere activiteiten dan fitness. Denk bijvoorbeeld eens aan buitenactiviteiten of bewegingsbegeleiding op locatie.

Personeel zorgt voor

de belevenis

Apparatuur wordt steeds geavanceerder. Er wordt geïnvesteerd in muziek en beeld. Maar komt men voor de tv of voor de aandacht van uw instructeurs? Natuurlijk draagt mooie, goede apparatuur bij aan uw uitstraling, maar uw team is de echte sleutel tot succes. Oprechte aandacht zorgt voor de belevenis waarvoor men terug blijft komen. Investeer in een goed team en beloon enthousiaste medewerkers. Hun hartelijkheid bindt mensen.

Leer door onderzoek

Weet u daadwerkelijk wat uw leden vinden van uw centrum? Waarover zijn ze positief en waarover negatief? Vraag het ze. Benader uw leden en stel ze vragen om hun behoeften beter op uw netvlies te hebben. Klanttevredenheid bepaalt namelijk uw omzet. Uw succes wordt bepaald door de mate waarin u uw leden tevreden weet te stellen. Doe dus jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek. Het levert u niet alleen belangrijke informatie op, u geeft uw klanten ook een gevoel van meer macht. U bent geïnteresseerd in hun ervaringen en daardoor voelt men zich belangrijk.

Cross- en upselling

Zoek niet alleen naar meer winst door het binnenhalen van nieuwe leden, maar bekijk ook eens mogelijkheden om binnen uw huidige ledenbestand uw omzet te vergroten. Hiervoor bestaan enkele technieken. Upselling is bijvoorbeeld een (nieuw) lid een duurder abonnement aanbieden waarbij bijvoorbeeld meer begeleiding is inbegrepen. Cross-selling is een techniek waarbij u uw leden aanvullende diensten of producten verkoopt, zoals personal training, voedingsbegeleiding of een hartslagmeter. Evalueer uw abonnementenstructuur en kijk of u specifieke abonnementen voor specifieke doelstellingen kunt samenstellen. Komt men om af te vallen, dan past daar een abonnement bij waarin trainings- én afslankbegeleiding is inbegrepen. Komt men om te revalideren en/of om klachten in de toekomst te voorkomen, dan past daarbij een abonnement waarin bijvoorbeeld eens per maand 1-op-1 begeleiding door een fysiotherapeut is inbegrepen. Legio varianten te bedenken.

Investeer in uw ledenbestand i.p.v. het louter werven van nieuwe klanten

Het is vaak zo dat centra in verhouding meer investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten dan in het behoud van bestaande klanten. En dat terwijl het vele malen duurder is om nieuwe klanten te werven dan klanten die u reeds binnen hebt aan uw centrum te binden. Bovendien kunnen loyale, tevreden leden fungeren als goede ambassadeurs voor uw centrum. Ze zorgen voor mond-tot-mondreclame en bevelen uw centrum aan bij hun vrienden, familie en relaties. Uw huidige ledenbestand zorgt dus niet alleen voor uw huidige omzet, maar kan ook een aanzienlijke bijdrage leveren aan uw salesdoelstellingen. Koester ze, beloon ze voor hun trouw, verras ze af en toe met een leuke, onverwachte actie. Laat hen weten dat ze belangrijk voor u zijn.

'Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft wel beweegbehoefte, maar traint niet of wil niet trainen bij een fitnesscentrum'

verbeterpunten I business

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body•LIFE 2I2012 I

nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009