Ondernemer in beeld

Sporten in bedrijfsruimte?

Veel sportschoolhouders en/of fitnesscentra zullen het pand waarin het is gevestigd, gebruiken op basis van een huurovereenkomst. De afspraken over de huurprijs en de huurperiode worden vaak in een soort standaard huurovereenkomst vastgelegd. Een dergelijke document geeft helaas meestal niet het juiste beeld van de rechten en plichten voor de betrokken partijen.

Voor het sluiten van een huurovereenkomst is het belangrijk om eerst vast te stellen wat voor een soort ruimte wordt gehuurd. De wet kent drie categorieën, te weten: 1. ‘woonruimte’, 2. ‘bedrijfsruimte’ en 3. ‘overige ruimte’ (de laatste categorie is een soort restcategorie). Het antwoord op deze vraag is belangrijk omdat dit in grote mate bepaalt welke (wettelijke) regels van toepassing zijn.

Elk van de categorieën heeft zijn eigen regels over bijvoorbeeld de prijs, looptijd en opzeggingsmogelijkheden. De wet schrijft deze regels dwingend voor. Dat wil zeggen dat daarvan door partijen niet kan worden afgeweken (tenzij de afspraken in het voordeel zijn van de huurder). Het is dus goed mogelijk dat zelf gemaakte afspraken over bijvoorbeeld prijs, looptijd en opzeggingsmogelijkheden niet van toepassing zijn en een totaal ander beeld geven over de werkelijke situatie.

Voorbeeld: voor ‘bedrijfsruimte’ geldt meestal een minimale huurperiode van 5 of 10 jaar. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal mogelijkheden om de huurovereenkomst te beëindigen. Ook geeft de wet in bepaalde gevallen grenzen aan voor de huurprijs die in rekening mag worden gebracht. Voor de (rest)categorie ‘overige ruimte’ gelden veel van deze beperkingen niet.

Onder welke categorie valt een fitnesscentrum?

Onder de categorie ‘bedrijfsruimte’ vallen grofweg winkels, horecagelegenheden en ambachtsbedrijven. Onder de categorie ‘overige ruimte’ vallen onder andere kantoren, bedrijfshallen en productiewerkplaatsen. Is een fitnesscentrum nu aan te merken als ‘bedrijfsruimte’ of als ‘overige ruimte’?

Meerdere rechters hebben in het verleden deze vraag beantwoord. Meestal was de uitkomst dat een fitnesscentrum onder de categorie ‘overige ruimte’ valt en niet als ‘bedrijfsruimte’ kan worden aangemerkt. Toch kan een fitnesscentrum wel onder de categorie ‘bedrijfsruimte’ vallen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer er een horecagedeelte en/of verkooppunt voor sportartikelen aanwezig is. Wanneer een fitnesscentrum dus wel onder de categorie ‘bedrijfsruimte’ zou vallen, zijn er dus ook verschillende beperkingen van toepassing op de huurovereenkomst. In dat geval is alertheid dus absoluut geboden!

Wie een huurovereenkomst aangaat, doet er dus verstandig aan om eerst goed na te gaan wat voor een soort ruimte er wordt gehuurd. Dit bepaalt immers in grote mate de vrijheid voor het maken van afspraken met de (ver)huurder. U moet er toch niet aan denken dat de gemaakte afspraken over bijvoorbeeld de huurprijs, duur van de huurovereenkomst en/of de mogelijkheden tot beëindigen of verlengen op enig moment niets waard blijken te zijn?

Column Vlaminckx I business

Guus Quaedvlieg heeft zich gespecialiseerd in het vastgoedrecht waaronder het huur- en bouwrecht. g.quaedvlieg@vladv.nl / www.vladv.nl / 077-3201945

body•LIFE 2I2012 I

Het Tempel Kookboek: 40 makkelijke en lekkere detoxrecepten

Het Tempel Kookboek, van detoxcoach Jacqueline van Lieshout, ligt vanaf 26 april in de winkel. Het kookboek sluit naadloos aan op haar eerste boek: ‘In 28 dagen van gifbelt naar tempel’. Het Tempel Kookboek biedt 40 snelle en vooral lekkere recepten om gemakkelijk invulling te geven aan de detoxtheorie uit haar eerste boek. De tijd dat detoxen bestond uit het knagen op radijsjes en sapjes van bleekselderij is hiermee voorgoed voorbij.

Meer informatie is te vinden op haar website: www.detoxcoach.nl.

health I nieuws

Deep Slender: The Multi-targeted Slimming

& Firming TRIO

Deep Slender is een ideale productlijn om een uitgekiend trainingsprogramma, voedingspatroon of afslankende behandeling te ondersteunen met state of the art afslankende en verstevigende producten. Het geheim achter de effectiviteit van deze nieuwe productrange van Deep Skincare is het DEEP LIPOtm complex.

Het DEEP LIPOtm complex is een innovatieve combinatie van 7 werkstoffen voor een meervoudige werking op afslanken, verstevigen en anti-cellulite.

In vivo testen laten zeer goede resultaten zien*:

-4,6 cm omvang dijen

-2,5cm buikomvang

Vermindering van cellulite -37%

*Wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd op 44 deelnemers in een periode van 2 maanden.

Het Invigorating Power Serum en Cream zijn ontwikkeld voor thuisgebruik. De Dynamic Fortifying Gel is ontwikkeld voor salongebruik. Op de producten zit 50% marge en vormen daarmee een mooie cross-selling moge-lijkheid voor Fitness & Wellness Centers.

Voor meer informatie www.deepskincare.nl of neem contact op met Koen Welsch via tel. 010- 8187497

I body•LIFE 2I 2012

NEWS

Actueel nieuws

Afslankprogramma Diplan verkrijgbaar voor sportscholen

Diplan heeft een overeenkomst gesloten met Gezond & Wel GezondheidsWinkel. Diplan, specialist in concepten voor een gezonde levensstijl en marktleider in de fitnessbranche, stelde een speciaal afslankprogramma voor thuis samen, dat vanaf nu op het schap ligt in bijna honderd GezondheidsWinkels in Nederland. Uniek is de samenwerking met sportscholen. Het pakket bevat onder meer een waardecheque voor een gratis intakegesprek met een personal trainer bij een van de aangesloten sportscholen. Fitgoeroe Duco Bauwens heeft zich als ambassadeur aan het programma verbonden. Diplan streeft naar een landelijke dekking van sportscholen. Iedere sportschool kan zich gratis aansluiten bij Diplan Proteïne Plus. Sportinstructeurs krijgen op verzoek een gratis praktijktraining aangeboden. Bellen met de Diplan Helpdesk via 0413 – 25 61 69 is ook mogelijk of stuur een e-mail naar: info@diplan.nl.

nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009