Health & Wellness Nieuws

Pilates kent vele vormen, een afgeleide van de klassieke Pilates-methode is yoga-pilates

I body•LIFE 2I2012

Pilates: gezond voor lichaam en geest

Volgens experts is dat het gevolg van de crisis. Pilates vereist specifieke kennis en de fitnessbranche heeft behoefte aan goedkopere programma’s. Dat neemt niet weg dat Pilates nog steeds bij een groot aantal fitnesscentra wordt aangeboden, maar ook bij speciale Pilates studio’s.

Methode

Pilatesmethode is een fitnesssysteem dat in het begin van de 20e eeuw werd uitgewerkt door Joseph Pilates, een Duitser met een fascinerend levensverhaal. Een gedreven en briljant man die van kinds af aan geobsedeerd was door gezondheid, welzijn en het verenigen van lichaam en geest. Hij noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om de spieren te beheersen. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling om het rehabilitatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, beval hij een aantal oefeningen aan waarbij de nadruk lag op gecontroleerde precieze bewegingen die de gewonde soldaten moesten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. Het centrum van kracht (powerhouse), oftewel de buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren, is het punt van waaruit alle oefeningen worden opgebouwd. Wat resulteert in een krachtig, soepel lichaam en gestroomlijnde spieren (geen bulk, massa), een goede houding en een groot bewustzijn van het lichaam. In de Pilates-methode wordt gebruik gemaakt van verschillende toestellen om tot de bovengenoemde resultaten te kunnen komen. Ook is er een serie oefeningen op de mat, met als uitgangspunt de powerhouse oftewel het centrum van kracht, nog eens extra te versterken. Pilates is toegankelijk voor iedereen, of ze nu jong of oud zijn, topatleet of niet. Eenieder die bewust met zijn lichaam wil omgaan, zijn of haar spieren in balans wil brengen, zijn of haar houding wil verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. De methode is uitgegroeid tot één die onder andere door artsen, fysiotherapeuten en chiropractors wordt erkend. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan als revalidatie worden gebruikt, na het beëindigen van reguliere behandelmethoden.

Bootcamp en Ground Control Pilates

Pilates kent een lange geschiedenis, maar in de afgelopen jaren zijn er een aantal nieuwe vormen van Pilates ontwikkeld zoals o.a. Bootcamp Pilates en Ground Control Pilates. Het verschil van Bootcamp met het gewone Pilates is dat het een stuk intenser is, en net zoals bij Zumba wordt er veel gedaan met swingende muziek. Het oude Pilates leek erg op yoga, veel mensen vonden het te saai en zweverig. Nu worden de voordelen van het oude Pilates, goede houding, soepele spieren, gecombineerd met een intensieve workout, zodat men ook werkt aan een strakke buik en een goede conditie. Ground Control Pilates is een mind-bodytraining die gebaseerd is op de klassieke methodes van Joseph Hubertus Pilates en is door Debbie Jenner aangepast aan de hedendaagse veiligheidsnormen. Het is een Pilatesles waar op een verantwoorde manier een grote groep de Pilates bewegingen aan kan. De moeilijke oefeningen zijn uit elkaar gehaald en teruggebracht tot een basis. Hierdoor is deze les in principe voor iedereen toegankelijk. Kenmerkend voor Ground Control Pilates is dat men zeer geconcentreerd beweegt waardoor de resultaten snel voelbaar en zichtbaar zijn: verhoogde flexibiliteit, zichtbaar verbeterde lichaamshouding, soepele en sterke rug, een verbeterende bloedsomloop en coördinatie, een ontspannend effect op de geest en meer zelfvertrouwen is het resultaat.

Jaarlijks voert het American College of Sports Medicine (ACSM) een onderzoek uit naar de fitnesstrends. Verrassende uitkomst hierin is dat Pilates – voor het eerst sinds jaren – aan populariteit verliest en buiten de top-10 valt.

Tekst: Loet van Bergen

Bootcamp Pilates is een stuk intensiever en wordt veel gedaan op swingende muziek

Ground Control Pilates is een mind-bodytraining die gebaseerd is op de klassieke methodes van Joseph Hubertus Pilates waar op een verantwoorde manier een grote groep de Pilates bewegingen aan kan

Volgens experts is dat het gevolg van de crisis. Pilates vereist specifieke kennis en de fitnessbranche heeft behoefte aan goedkopere programma’s. Dat neemt niet weg dat Pilates nog steeds bij een groot aantal fitnesscentra wordt aangeboden, maar ook bij speciale Pilates studio’s.

Methode

Pilatesmethode is een fitnesssysteem dat in het begin van de 20e eeuw werd uitgewerkt door Joseph Pilates, een Duitser met een fascinerend levensverhaal. Een gedreven en briljant man die van kinds af aan geobsedeerd was door gezondheid, welzijn en het verenigen van lichaam en geest. Hij noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om de spieren te beheersen. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling om het rehabilitatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, beval hij een aantal oefeningen aan waarbij de nadruk lag op gecontroleerde precieze bewegingen die de gewonde soldaten moesten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. Het centrum van kracht (powerhouse), oftewel de buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren, is het punt van waaruit alle oefeningen worden opgebouwd. Wat resulteert in een krachtig, soepel lichaam en gestroomlijnde spieren (geen bulk, massa), een goede houding en een groot bewustzijn van het lichaam. In de Pilates-methode wordt gebruik gemaakt van verschillende toestellen om tot de bovengenoemde resultaten te kunnen komen. Ook is er een serie oefeningen op de mat, met als uitgangspunt de powerhouse oftewel het centrum van kracht, nog eens extra te versterken. Pilates is toegankelijk voor iedereen, of ze nu jong of oud zijn, topatleet of niet. Eenieder die bewust met zijn lichaam wil omgaan, zijn of haar spieren in balans wil brengen, zijn of haar houding wil verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. De methode is uitgegroeid tot één die onder andere door artsen, fysiotherapeuten en chiropractors wordt erkend. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan als revalidatie worden gebruikt, na het beëindigen van reguliere behandelmethoden.

Bootcamp en Ground Control Pilates

Pilates kent een lange geschiedenis, maar in de afgelopen jaren zijn er een aantal nieuwe vormen van Pilates ontwikkeld zoals o.a. Bootcamp Pilates en Ground Control Pilates. Het verschil van Bootcamp met het gewone Pilates is dat het een stuk intenser is, en net zoals bij Zumba wordt er veel gedaan met swingende muziek. Het oude Pilates leek erg op yoga, veel mensen vonden het te saai en zweverig. Nu worden de voordelen van het oude Pilates, goede houding, soepele spieren, gecombineerd met een intensieve workout, zodat men ook werkt aan een strakke buik en een goede conditie. Ground Control Pilates is een mind-bodytraining die gebaseerd is op de klassieke methodes van Joseph Hubertus Pilates en is door Debbie Jenner aangepast aan de hedendaagse veiligheidsnormen. Het is een Pilatesles waar op een verantwoorde manier een grote groep de Pilates bewegingen aan kan. De moeilijke oefeningen zijn uit elkaar gehaald en teruggebracht tot een basis. Hierdoor is deze les in principe voor iedereen toegankelijk. Kenmerkend voor Ground Control Pilates is dat men zeer geconcentreerd beweegt waardoor de resultaten snel voelbaar en zichtbaar zijn: verhoogde flexibiliteit, zichtbaar verbeterde lichaamshouding, soepele en sterke rug, een verbeterende bloedsomloop en coördinatie, een ontspannend effect op de geest en meer zelfvertrouwen is het resultaat.

pilates I health

Zes elementen

De Pilates-methode gebruikt zes elementen, te weten:

• Concentratie:

Met volle aandacht, concentratie en toewijding trainen om de maximale waarde en resultaat van elke oefening te kunnen krijgen.

• Centreren:

De concentratie fysiek naar het centrum van het lichaam brengen en met de juiste energie de oefeningen aansturen vanuit het centrum van kracht, oftewel vanuit de 'powerhouse'.

• Controle:

Iedere Pilates-oefening moet gecontroleerd uitgevoerd worden en elk lichaamsdeel heeft een eigen functie.

• Precisie:

In Pilates wordt het bewustzijn in elke beweging vastgehouden. Er is een exacte placering van de gewrichten ten opzichte van elkaar met de juiste balans tussen alle spieren als een geheel.

• Vloeiende bewegingen:

In de training worden de oefeningen op een vloeiende manier aaneengeschakeld. De souplesse en gratie van de bewegingen zorgen voor energie die moeiteloos door het lichaam stroomt. De Pilatesapparatus, bijvoorbeeld de ‘Reformer’, is een goede graadmeter om de zes basisprincipes te checken. Het mechanisme wordt onder andere met veren gestuurd en bij het verlies van een van de 6 basisprincipes, zal het apparaat protesteren.

• Ademhaling:

Joseph Pilates legde veel nadruk op correcte ademhaling om zo de longcapaciteit te vergroten en het te integreren in de oefeningen.

body•LIFE 2I2012 I

nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009