Column Vlaminckx

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2012

De resultaten laten zien dat de crisis een negatieve invloed heeft op externe inkomsten, zoals sponsoring en gemeentelijke subsidies. De leden weten samen deze daling op te vangen zodat het effect op de financiële en de sportieve ambities van de verenigingen beperkt blijft.

Sportverenigingen zijn betaalbare ontmoetingsplekken voor jong en oud die willen bewegen. Maar de vraag is of in tijden van economische recessie deze verenigingen floreren of juist gebukt gaan onder zware lasten. Zeggen leden hun lidmaatschap op omdat ze op eigen initiatief willen gaan bewegen of zoekt men elkaar juist op langs de sportvelden?

Om antwoord te geven op deze vragen gingen studenten Mees Heller en Bjorn Duis langs bij 29 sportverenigingen met meer dan 250 leden in de regio Liemers en de Gelderse Vallei. Hun conclusie luidt dat de meeste verenigingen financieel gezond zijn maar dat de verenigingen in kort tijd te maken hebben gekregen met dalende inkomsten uit sponsoring, bezuinigingen vanuit de gemeente en stijgende kosten door inflatie. Opvallend is dat de inkomsten uit contributies niet zijn gedaald maar juist zijn toegenomen. Er zijn geen aanwijzingen dat leden hun lidmaatschap opzeggen vanwege de crisis.

Het kennisteam Sports Economics & Sports Management van de HAN is blij met de resultaten van het onderzoek. “Er is gelukkig geen dreigende situatie ontstaan waarin sportverenigingen bij bosjes omvallen”, vertelt Jelle Schoemaker. “Dat betekent niet dat verenigingen hun sportieve ambities niet flink hebben moeten bijschaven. Daarbij is echter het gemeentelijk beleid de belangrijkste factor. Indien de gemeente zwaar getroffen wordt door de crisis kun je je voorstellen dat plannen voor een nieuw clubhuis, betere trainers of een extra veld langer in de kast blijven liggen.”

Interessant is of de fitnessbranche in hetzelfde schuitje zit als de sportverenigingen. De fitnessscholen zijn sterker afhankelijk van de inkomsten uit contributies en die liggen in veel gevallen dan ook hoger dan de lidmaatschappen van de verenigingen. Daarnaast zijn de leden van de verenigingen samen verantwoordelijk voor het in stand houden van hun sportvoorziening. Deze betrokkenheid en verantwoordelijkheid is er bij fitnesscentra niet of nauwelijks. Is de economische crisis een reden voor mensen om hun lidmaatschap van de sportschool op te zeggen of blijft sporten een belangrijke investering? De tijd zal het leren.

Het kennisteam Sports Economics & Sports Management is een onderdeel van HAN SENECA, het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het team is gespecialiseerd in het doen van onderzoek en het geven van beleidsadvies rondom geldstromen in de sportsector. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Jelle Schoemaker via Jelle.Schoemaker@han.nl.

economische crisis I business

body•LIFE 3I2012 I

Edities