Wat is de invloed van de economische crisis voor de sport?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2012
Blijf ook voor de BTW vitaal!

Verlaagde BTW-tarief voor sport in Nederland

In Nederland geldt het verlaagde BTW-tarief van 6% voor “het geven van gelegenheid tot sportbeoefening”. Bijvoorbeeld fitness kwalificeert voor de BTW als sport. Omdat er over deze prestatie BTW is verschuldigd, heeft de aanbieder recht op aftrek van BTW op de kosten en investeringen. Deze situatie doet zich voor bij commerciële aanbieders van sport.

Sport is echter niet belast als zij wordt aangeboden door sportverenigingen aan haar leden. In dat geval geldt onder voorwaarden een vrijstelling van BTW. Dat betekent dat er geen BTW is verschuldigd over de contributie. Daartegenover staat echter dat geen recht bestaat op aftrek van BTW op kosten van de sportvoorzieningen. Bij een andere fiscaal-juridische invulling zijn er overigens wel mogelijkheden om toch in aanmerking te komen voor aftrek van BTW op kosten en investeringen.

Relatie met medische dienstverleners

In de fitnessbranche doen zich regelmatig raakvlakken voor met bijvoorbeeld medische aspecten. Medische dienstverlening door daarvoor gekwalificeerde medici is in beginsel vrijgesteld van BTW, indien en voor zover sprake is van zogenoemde “gezondheidkundige verzorging van de mens”. Huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en diëtisten verlenen onder meer dergelijke van BTW vrijgestelde diensten.

Belangrijk aandachtspunt voor fitnesscentra; (ver)huur

Het aanbieden van sport- en sportgerelateerde activiteiten betekent echter nog niet dat alle omzet bij de aanbieder belast is met BTW of met het verlaagde BTW-tarief. Een belangrijk aandachtspunt betreft hier met name het (ver)huren van vastgoed aan de hiervoor genoemde medici. Verhuur van (delen) van vastgoed is in beginsel vrijgesteld van BTW. Pas als een huurder het gehuurde gebruikt voor omzet die voor 90% of meer belast is met BTW, dan kunnen verhuurder en huurder er samen voor kiezen om belast met BTW te (ver)huren. Medici voldoen bijna nooit aan deze voorwaarden. Bij BTW belaste verhuur kan de verhuurder de BTW op investeringen en kosten aan het verhuurde in aftrek brengen. Als de huurder achteraf echter niet aan de voorwaarden blijkt te voldoen, dan ontstaat een terugbetalingsverplichting van BTW aan de belastingdienst. Juridisch is dan de huurder veelal aansprakelijk voor de BTW-schade van de verhuurder. Dit BTW-risico brengt met zich mee dat zowel bij huur als bij (onder)verhuur goed moet worden nagegaan of dat er wel met BTW kan worden gehuurd/verhuurd. Als er voor de BTW wordt gekozen voor een onjuiste invulling, dan kan de BTW-schade daarbij fors oplopen! Dit risico is echter goed te managen door hieraan bij het aangaan van de (ver)huur aandacht te besteden.

Wat hebben sport en BTW met elkaar te maken? Hierover bestaan veel onduidelijkheden.

Hierdoor is men vaak onvoldoende in staat om voor de BTW risico’s te beperken en kansen te benutten. Dat is jammer, de praktijk leert dat BTW en sport goed samen kunnen gaan.

Column Henk Jan Steller I producten en concepten

mr. H.J. (Henk Jan) Steller FB

BTW Nederland B.V.

Mercuriusweg 5-F, 4051 CV OCHTEN,

0344 – 74 50 10, 06 – 22 78 71 58

info@btwnederland.nl

www.btwnederland.nl

body•LIFE 3I2012 I

Profielschets van klanten en Personal Trainers

Personal Training (PT) wordt door instanties zoals ACE, ACSM, IDEA en IHRSA (2010), als één van de belangrijkste fitnesstrends genoemd. In 2011 werd het boek The State of Research in the Global Fitness Industry gepubliceerd. Hierin wordt een overzicht gegeven van alle studies die wereldwijd tot dusver in de fitnessbranche zijn verricht. Dit artikel is een onderdeel uit dit boek, namelijk het profiel van klanten van personal trainers en Personal Trainers.

Profielen van klanten van Personal Trainers

Kronsteiner (2010) beschrijft het profiel van Personal Training klanten bij John Harris Fitness in Wenen. De gemiddelde leeftijd van de onderzoeksgroep bedraagt 43 jaar. Opmerkelijk is dat de leden die trainen met een Personal Trainer (PT-er) duidelijk ouder zijn dan leden die trainen zonder PT-er, 48 jaar versus 37 jaar. Er zit dus 11 jaar leeftijdsverschil tussen deze groepen, een significant verschil. In het onderzoek van Horn (2011) zit 58% van de PT klanten in de leeftijdsgroep 36 – 45 jaar. Slechts 4% van de klanten is jonger dan 35 jaar. Zowel in het onderzoek van Horn als van Kronsteiner bestaat de grootste groep van de klanten van Personal Trainers uit ondernemers en zelfstandigen. Bij Kronsteiner (2010) is maar liefst 42% van de klandizie zelfstandig ondernemer. Dit ten opzichte van 25% van de leden die zonder PT-er trainen. Tevens zijn veel klanten manager of leidinggevende. Een opvallende 3e groep bij de studie in Wenen is gepensioneerd (11%). Onder de PT klanten is 51% universitair geschoold (t.o.v. 43% van de niet PT klanten in dezelfde club).

Een essentiële vraag inzake Personal Training in fitnessclubs is of PT invloed heeft op het behoud van klanten. Kronsteiner (2010) onderzocht het verschil qua lidmaatschapsduur tussen niet PT klanten en PT klanten. In deze specifieke club, John Harris Fitness, is de helft van de leden reeds 4 jaar of langer lid. Dit is in vergelijking met andere studies hoog te noemen. De gemiddelde lidmaatschapsduur van klanten die met een PT-er trainen is 3,77 jaar en van klanten die zonder Personal Trainer actief zijn, 2,96 jaar. Dit betreft een significant verschil. Bij de motivatie om een Personal Trainer in te huren, worden diverse redenen genoemd. Het gaat om redenen als: oefeningen worden correcter uitgevoerd, doelen sneller bereiken en meer afwisseling.

'De meeste klanten zijn ondernemers en zelfstandigen'

Op al deze factoren werd een significant verschil gevonden tussen de met en zonder PT groep. Dus, leden die met een PT-er trainden vonden dat de oefeningen beter worden uitgevoerd, doelen eerder worden bereikt, de training meer afwisseling had en waren meer gemotiveerd dan leden die zonder PT-er trainen. Klanten kiezen een Personal Trainer op de volgende factoren: vakbekwaamheid, sympathieke uitstraling, trainingservaring, uiterlijke vertoning en aanbevelingen van anderen.

Profielen van

Personal Trainers

Uit het onderzoek van Horn (2011) naar Personal Training in Duitsland, komt een goed profiel naar voren van Personal Trainers (PT-ers). Zo blijken PT-ers gemiddeld 36 jaar te zijn, met een spreiding van 22 tot 59 jaar. Het zijn vooral mannen die het vak uitoefenen in Duitsland (60%). De meesten zijn hoger opgeleid waarbij Sportwissenschaft (bewegingswetenschappen) het meest voorkomt. In de Verenigde Staten is 38% van de Personal Trainers zelfstandig ondernemer (US Bureau of Labor Statistics 2010). Uit de studie van Horn bleek ook dat de verhouding tussen Personal Trainers die hun vak fulltime versus parttime uitvoeren, verandert. In 2004 was dit nog 55% versus 45%, in 2011 was reeds 66% fulltime bezig en slechts 34% parttime. 13% werkt binnen een team in een fitnessclub.

Om klanten te werven, gebruiken PT-ers diverse tools. Visitekaartjes en mond-tot-mond reclame (Horn 2011) blijkt het meest gebruikt en het meest belangrijk te zijn. PT-ers gebruiken de volgende strategieën om zich van anderen te onderscheiden: kwalificaties, opleidingen, imago, kwaliteitslabels, veelzijdigheid aanbod en hoge prijzen strategie. Kronsteiner (2010) toont aan dat klanten die trainen met een PT-er significant minder op prijs letten dan klanten die zonder trainen.

Tot slot

Het is belangrijk om te weten hoe consumenten in het algemeen en leden van fitnessclubs in het bijzonder tegen Personal Training aankijken. De mate waarin PT bij consumenten bekend is en wat het imago van Personal Training is, is amper tot niet onderzocht. Waarom kiest een consument voor PT? Hoe lang traint een gemiddelde consument bij een personal trainer? Wat is het verloop qua klanten? Hoe kunnen Personal Trainers meer klanten werven? Er is nog voldoende te onderzoeken in deze interessante branche!

PT als profitcenter?

Jan Middelkamp is mede-oprichter van het LAPT Personal Training concept van HDD Group. HDD Group houdt zich al meer dan 10 jaar bezig met Personal Training en heeft in 2009 het LAPT concept gelanceerd. LAPT levert fitnessclubs en Personal Trainers specifieke PT systemen om Personal Training langdurig succesvol te maken. Neem voor meer informatie contact op met LAPT via telefoonnummer +31 (0)416 54 32 32 of kijk op www.lapt.nl.

Edities