Column Vlaminckx

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2012

Deltasportcentrum is een familieclub waarbij het klantgedrag centraal staat. Het accent ligt op bewegen, ontspanning en gezondheid. Er worden activiteiten aangeboden voor jong en oud waar individueel of in groepsverband aan de gewenste doelstelling kan worden gewerkt.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik heb één broer en kom uit een arbeidersgezin.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb altijd in de judosport gezeten en trainde bij een judoschool, waar ik in 1972 voor ben gaan werken als compagnon en judolessen gaf in gymlokalen en kerkgebouwen. Later zijn we verhuisd naar een uitbouw aan een sporthal van 250 m2. In 1984 ben ik begonnen met fitness in een ruimte van 48 m2. In de loop der tijd kwamen er steeds meer activiteiten bij en kregen we zoveel nieuwe leden dat uitbreiding noodzakelijk was en we een ruimte aan de sporthal hebben bijgebouwd met een zwembad en fitnessruimte. Het zwembad bleek een goede zet, want Spijkenisse is een groeigemeente en kinderen kwamen hier allemaal voor de zwemles.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Vanaf 1989 is de onderneming hard gegroeid. Zelfs zo hard dat we in 1998 weer een stuk hebben aangebouwd en nu in totaal 3500 m2 tot onze beschikking hebben. Het was ook de tijd dat mensen veel inschrijfgeld betaalden en we met tarieven werkten van 1, 2 of 3 keer

keer per week sporten of onbeperkt. Op het hoogtepunt hadden we 3600 leden. Het geld wat ik hiermee verdiend heb, heb ik geïnvesteerd in de club en de aflossing van de hypotheek mee betaald waardoor ons centrum vandaag de dag een gezonde financiële huishouding heeft.

Momenteel zitten we in een fase dat de groei zich stabiliseert en dat komt mede door de concurrentie en de opkomst van de low budget centra. Door Your Health werd ik benaderd om een low budget centrum te starten in Spijkenisse. Uiteindelijk ben ik er zelf mee begonnen en heb samen met mijn compagnon een kantoorpand gekocht waar op de begane grond onder de noemer ‘Get Fit For Less’ een low budget centrum is gevestigd. De bovenverdiepingen hebben we verhuurd aan bedrijven. Een investering waarmee we onze risico’s zoveel mogelijk proberen te spreiden.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Er zijn teveel fitnesscentra waar het alleen om winstbejag gaat en die in het verleden zoveel schulden hebben gemaakt dat ze nauwelijks nog geld kunnen lenen om nieuwe investeringen te doen. Met in het ergste geval dat ze failliet gaan. Ik ben nog van de oude stempel en heb als devies: de kosten gaan voor de baten. De fitnessondernemers moeten zorgen dat ze hun financiële huishouding op orde hebben en dienen te weten wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Dat begint bij een goed incassosysteem. Bij mensen die te laat of niet betalen, trekken we op tijd aan de bel. We hebben daar zelfs een sms-systeem voor opgezet dat mensen eraan herinnert dat ze moeten betalen. Dat werkt goed in de praktijk en geeft ook een bepaalde financiële rust. De financiën vormen wat mij betreft de peiler van de onderneming. Naast de financiën vind ik dat de fitnessondernemers keuzes moeten maken en activiteiten moeten ontplooien die aansluiten bij hun persoon. Vaak worden er allerlei nieuwe producten aangeschaft zonder na te denken met het idee om snel te scoren. Zo werkt dat niet. Helderheid en duidelijkheid naar de consument is erg belangrijk. Wat er verder nog verbeterd kan worden, zijn naar mijn mening de opleidingen. Het accent in de opleidingen ligt teveel op trainingsmethoden en te weinig op hoe je mensen begeleidt die geen sportgenen hebben. Als je die gaat begeleiden als sporter dan haken ze snel af. Biedt ze een programma aan dat minder gericht is op prestatie en meer op lekker bewegen. Zorg daarbij dat ze gastvrij worden ontvangen. Gegarandeerd dat het rendement omhoog gaat.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Vorig jaar hebben we het centrum verbouwd en is de verlichting allemaal in LED uitgevoerd. In het zwembad zijn we overgestapt van chloorreiniging naar zoutelektrolyse en schoonmaken doen we met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen. Maatregelen die bijdragen aan een beter milieu. De volgende stap is een energiezuinig klimaatsysteem.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Jazeker. Een paar maanden geleden hebben we een indoorcycling marathon georganiseerd voor iemand die kanker heeft. Verder zijn we betrokken bij een school met kansarme jongeren die ten gevolge van de thuissituatie dreigen uit te vallen. Door middel van sporten proberen we ze weer op de rails te krijgen.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Ik zit al bijna veertig jaar in het vak. Werken is mijn passie. Ik geef nog deels les en deels houd ik me bezig met de organisatie, maar dat gaat niet ten koste van mijn vrije tijd. Daar hebben mijn vrouw en ik een goede modus in gevonden. Als we een weekje vrij willen hebben, is dat geen probleem. Sinds kort hebben we een kleindochter, die van ons de nodige aandacht krijgt. Daarnaast heb ik als hobby koken en heb ik een passie voor wijn. Regelmatig organiseren we in de club wijnproeverijen met een lekker hapje erbij uit eigen keuken. En wat de toekomst betreft kan ik straks de zaak met een gerust hart aan mijn zoon en schoondochter overlaten. Zij werken beiden in het bedrijf en zijn inmiddels verantwoordelijk voor een aantal zaken.

Trivia

• Favoriete restaurant: Toscanini in Amsterdam

• Favoriete vakantiebestemming: Italië

• Favoriete auto: BMW 3 cabrio

• Mijn mobiel is een: Een simpele Nokia zonder toeters en bellen.

Paspoortcheck:

• Geboorteplaats:Rotterdam

• Geboortedatum: 21-06-1955

• Partner: Maja van Kooten

• Opleiding: Judo en Mavo

Ondernemer in beeld I business

body•LIFE 4I2012 I

Edities