Innoveren 2012; Train the way you Functionâ„¢ slot

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2012

I body•LIFE 4I2012

Zomerdip?

Leden werven in de zomer

Uit onderzoek blijkt dat 25-30% van de nieuwe leden wordt binnengehaald in de periode juni tot september. Hoe is dat bij u? Veel fitnesscentra focussen hun externe marketinginspanningen op januari en september, maar is dat wel zo verstandig? Juist in periodes waar uw concurrenten niet de aandacht trekken, kunt u extra en exclusief opvallen.

Zes succesfactoren voor marketing in de zomer

Om succesvol te zijn in de zomerperiode dient u de juiste tools in te zetten. Zes belangrijke factoren moeten daarbij in acht worden genomen:

• Neem in de zomer de dan geldende behoefte in acht:

- Focus op de oplossing: Bijvoorbeeld nog even een paar centimeter afslanken voordat je op vakantie gaat. Hiermee lost u een belangrijk, en op dat moment urgent probleem, voor de klant op.

- Focus op de prijs: De zomer is bij uitstek geschikt voor koopjesjagers, denk maar aan de uitverkoop van kleding in dezelfde periode. De drempel moet laag zijn, u maakt de meeste kans met een testaanbieding (korte termijn) in plaats van een koopaanbieding (lange termijn).

• In de zomer is binnen sporten wellicht niet ‘top-of-mind’ voor de consument. Uw boodschap moet dus opvallen, eruit springen. Een medium waarvan de boodschap opvalt op de deurmat, op straat als billboard of op uw website.

• Daarbij is een duidelijk, transparant aanbod van belang; de consument moet direct snappen waar het om gaat. Geen ingewikkelde constructies, maar een hapklare brok.

• Een zomercampagne is alleen succesvol indien uw personeel er honderd procent voor gaat. Als iedereen achterover gaat hangen omdat het warm is buiten en ‘er toch niets te doen is’, dan kunt u beter niets doen. Als u echter een gemotiveerd en getraind team hebt, op verkoop gericht, en niet bang om leden aan te spreken als het gaat om een ‘leden werven leden’ aanbieding, dan gaat uw zomercampagne zeker lukken.

• Zorg voor een goede voorbereiding. Voornamelijk als u zowel een interne als externe campagne doet, is timing van groot belang.

• Neem in ieder geval een ‘leden werven leden’ component op in uw campagne. De zomer is bij uitstek geschikt om uw klanten te motiveren om samen met een vriend of bekende te gaan sporten.

Leden (be)houden

Uit verscheidene onderzoeken blijkt telkens weer dat klanten die regelmatig gebruik maken van de faciliteiten, herhalingsaankopen doen en langer in uw fitnesscentrum vertoeven, langer lid blijven. Dus op het moment dat de temperatuur boven de 10 graden begint te komen, is voor u het moment gekomen om alles uit de kast te halen om uw leden actief te houden. En nog even ‘for the record’: slechts 15% van uw leden vindt het leuk om te sporten, de rest ziet het als een noodzakelijk kwaad om zijn doel te bereiken. U moet dus van goeden huize komen om uw leden te blijven entertainen als het terras en de barbecue lokken.

Meeliften op evenementen

Een manier is om te profiteren van de hypes rondom evenementen als het EK voetbal, dat van 8 juni tot 1 juli 2012 wordt gehouden in Polen en Oekraïne. Enkele voorbeelden:

• Organiseer een voetbalpool. Klanten van Greinwalder Marketing hebben de beschikking over een online pool die in de eigen homepage kan worden ingebouwd, maar u kunt ook zelf iets opstellen, eventueel zelfs ‘ouderwets’ op papier.

• Houd een quiz. Wie is de beste voetbalkenner van uw club? Elke dag een andere dagvraag en dagwinnaar. Ook mogelijk via Facebook.

• Doe een spaaractie. Beloon uw klanten als ze vaak komen en/of veel besteden door een eenvoudige spaaractie. Supermarkten zijn er groot mee geworden en bij centra die aangesloten zijn bij Greinwalder Marketing blijkt keer op keer hoe succesvol dergelijke initiatieven zijn.

• Organiseer een tafelvoetbaltoernooi in uw club. Koop een stuk kunstgras, maak een tribune van bierkratjes en u heeft gegarandeerd een paar avonden grote hilariteit in uw centrum.

Conclusie

Een zomerdip is grotendeels te voorkomen, als u het niet accepteert, maar reageert. Onderneem actie op het gebied van interne marketing; leden bezig houden en daarmee vasthouden. Maar ook externe marketing kan zeer succesvol zijn, mits de juiste strategie wordt toegepast.

Het zonnetje gaat weer schijnen, de temperatuur gaat omhoog; dan ‘willen mijn leden lekker naar buiten’ en ‘is het wel fijn dat het wat rustiger is, want dan kunnen mijn medewerkers op vakantie’. Mooi niet dus! Juist in de zomermaanden kunt u het verschil maken en een belangrijke stap naar een succesvol jaar tegemoet gaan. Anticyclische marketing noemen we dat. Aan de ene kant zoveel mogelijk leden actief houden en aan de andere kant richt u zich op externe marketing met het oog op ledenwerving. Bijvoorbeeld door in te haken op evenementen als het EK voetbal, Tour de France en de Olympische Spelen.

Leden werven in de zomer

Uit onderzoek blijkt dat 25-30% van de nieuwe leden wordt binnengehaald in de periode juni tot september. Hoe is dat bij u? Veel fitnesscentra focussen hun externe marketinginspanningen op januari en september, maar is dat wel zo verstandig? Juist in periodes waar uw concurrenten niet de aandacht trekken, kunt u extra en exclusief opvallen.

Zes succesfactoren voor marketing in de zomer

Om succesvol te zijn in de zomerperiode dient u de juiste tools in te zetten. Zes belangrijke factoren moeten daarbij in acht worden genomen:

• Neem in de zomer de dan geldende behoefte in acht:

- Focus op de oplossing: Bijvoorbeeld nog even een paar centimeter afslanken voordat je op vakantie gaat. Hiermee lost u een belangrijk, en op dat moment urgent probleem, voor de klant op.

- Focus op de prijs: De zomer is bij uitstek geschikt voor koopjesjagers, denk maar aan de uitverkoop van kleding in dezelfde periode. De drempel moet laag zijn, u maakt de meeste kans met een testaanbieding (korte termijn) in plaats van een koopaanbieding (lange termijn).

• In de zomer is binnen sporten wellicht niet ‘top-of-mind’ voor de consument. Uw boodschap moet dus opvallen, eruit springen. Een medium waarvan de boodschap opvalt op de deurmat, op straat als billboard of op uw website.

• Daarbij is een duidelijk, transparant aanbod van belang; de consument moet direct snappen waar het om gaat. Geen ingewikkelde constructies, maar een hapklare brok.

• Een zomercampagne is alleen succesvol indien uw personeel er honderd procent voor gaat. Als iedereen achterover gaat hangen omdat het warm is buiten en ‘er toch niets te doen is’, dan kunt u beter niets doen. Als u echter een gemotiveerd en getraind team hebt, op verkoop gericht, en niet bang om leden aan te spreken als het gaat om een ‘leden werven leden’ aanbieding, dan gaat uw zomercampagne zeker lukken.

• Zorg voor een goede voorbereiding. Voornamelijk als u zowel een interne als externe campagne doet, is timing van groot belang.

• Neem in ieder geval een ‘leden werven leden’ component op in uw campagne. De zomer is bij uitstek geschikt om uw klanten te motiveren om samen met een vriend of bekende te gaan sporten.

Leden (be)houden

Uit verscheidene onderzoeken blijkt telkens weer dat klanten die regelmatig gebruik maken van de faciliteiten, herhalingsaankopen doen en langer in uw fitnesscentrum vertoeven, langer lid blijven. Dus op het moment dat de temperatuur boven de 10 graden begint te komen, is voor u het moment gekomen om alles uit de kast te halen om uw leden actief te houden. En nog even ‘for the record’: slechts 15% van uw leden vindt het leuk om te sporten, de rest ziet het als een noodzakelijk kwaad om zijn doel te bereiken. U moet dus van goeden huize komen om uw leden te blijven entertainen als het terras en de barbecue lokken.

Meeliften op evenementen

Een manier is om te profiteren van de hypes rondom evenementen als het EK voetbal, dat van 8 juni tot 1 juli 2012 wordt gehouden in Polen en Oekraïne. Enkele voorbeelden:

• Organiseer een voetbalpool. Klanten van Greinwalder Marketing hebben de beschikking over een online pool die in de eigen homepage kan worden ingebouwd, maar u kunt ook zelf iets opstellen, eventueel zelfs ‘ouderwets’ op papier.

• Houd een quiz. Wie is de beste voetbalkenner van uw club? Elke dag een andere dagvraag en dagwinnaar. Ook mogelijk via Facebook.

• Doe een spaaractie. Beloon uw klanten als ze vaak komen en/of veel besteden door een eenvoudige spaaractie. Supermarkten zijn er groot mee geworden en bij centra die aangesloten zijn bij Greinwalder Marketing blijkt keer op keer hoe succesvol dergelijke initiatieven zijn.

• Organiseer een tafelvoetbaltoernooi in uw club. Koop een stuk kunstgras, maak een tribune van bierkratjes en u heeft gegarandeerd een paar avonden grote hilariteit in uw centrum.

Conclusie

Een zomerdip is grotendeels te voorkomen, als u het niet accepteert, maar reageert. Onderneem actie op het gebied van interne marketing; leden bezig houden en daarmee vasthouden. Maar ook externe marketing kan zeer succesvol zijn, mits de juiste strategie wordt toegepast.

ledenbehoud I business

Matthijs Mennes is campaign developer Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, onder andere bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. Wilt u reageren: matthijs.mennes@greinwalder.com

body•LIFE 4I2012 I

Edities